• 1
  • 2
2015-09-05, 07:45
Medlem
missionarydaughters avatar
Lettländarna vill inte ha oss.

På ockupationsmuseet i Riga listas tre ockupanter av Lettland.
Sverige
Tyskland
Sovjet

Lettländarna vill inte ha dit en massa svenskar. Vi kommer mer eller mindre ta över näringslivet och politiken i Lettland vilket givetvis leder till att vi öppnar upp även Lettland för MENA.
Svenskar är fullständigt livsfarliga att ta in. Det slutar bara med elände.
Vi har ju röstat i demokratiska val för vår egen undergång. Vem vill ha in sånt pack!?
Senast redigerad av missionarydaughter 2015-09-05 kl. 07:49.
Citera
2015-09-05, 07:46
Medlem
KometenKommers avatar
Nackdelen med baltländerna är att Ryssland när som helst kan tugga i sig dessa småstater i ett nafs. Ett annat problem är givetvis språket. Sen kan man inte räkna med några öppna hjärtan heller. Baltländerna skulle bara välkomna svenskar om man tror sig tjäna på det. Så högutbildade, driftiga människor, folk med pengar osv har chansen.

Kanske exilsvenskar skulle söka en enklav någon annanstans?
Citera
2015-09-05, 08:36
Medlem
Glöm inte horderna av baltnassar som kom till Sverige efter kriget. Fortfarande är primitiv hitlerrevanschism en verksam del av politiken och av folks föreställningar.
Etnisk diskriminering av den ryska befokningen. I en infödd estländares pass som har rysk bakgrund står det "nationality unknown".
Lägg inte svenska godhetsmallar på den baltiska befolkningen. Inte ens Finland vill ha några svenska flyktingar från mångkulturen.
I baltländerna finns inga bostäder och nästan ingenting byggs. Ungdomar bor hos föräldrarna till 30-årsåldern. Hantverkare och byggjobbare i baltländerna flyttar till Sverige då inga personer i baltländerna har råd att anlita dem.
Tänk inte som Livingstone för ingen vill ha eran kolonialism.
Är ni så skrämda av PK:s rysslandspropaganda så flytta till Texas.
Citera
2015-09-05, 09:43
Moderator
v50s avatar
Jag reagerade också på den där skylten när jag såg den på aktuellt, den syns 08.50 in i gårdagens sändning 21.00

http://www.svtplay.se/video/3350961/...224?start=auto
Citera
2015-09-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Glöm inte horderna av baltnassar som kom till Sverige efter kriget. Fortfarande är primitiv hitlerrevanschism en verksam del av politiken och av folks föreställningar.
Etnisk diskriminering av den ryska befokningen. I en infödd estländares pass som har rysk bakgrund står det "nationality unknown".
Lägg inte svenska godhetsmallar på den baltiska befolkningen. Inte ens Finland vill ha några svenska flyktingar från mångkulturen.
I baltländerna finns inga bostäder och nästan ingenting byggs. Ungdomar bor hos föräldrarna till 30-årsåldern. Hantverkare och byggjobbare i baltländerna flyttar till Sverige då inga personer i baltländerna har råd att anlita dem.
Tänk inte som Livingstone för ingen vill ha eran kolonialism.
Är ni så skrämda av PK:s rysslandspropaganda så flytta till Texas.
Du har en del poäng: fast jag ser baltutlämningen som en skam.
Har en del arbetskamrater från Lettland - de har en arbetsmoral och ett tempo som jag knappast hade ens som ung, och anses ändå som flitig. Tror inte jag skulle klara det idag . Detta drag har baltländerna gemensamt med Finland, de är inga veklingar.
Dessutom är Ryssland alltför nära, både geografiskt och mht övervakning och registrering av folk. Ingen kan väl tro att det skulle vara ett avslutat kapitel? (Bl a Sofi Oksanen har beskrivit i sina romaner hur man och hustru, syskon och kusiner spionerade på varandra, och hur skogmännen, som deras motståndsrörelser kallades, förföljdes).
Kanada kan jag gott tänka mig. Har dock inte lätt med kanadensiskan, mycket mumlande och halvkvädna visor. (Kvinnor med gälla röster är lättast att kommunicera med...)
Citera
2015-09-06, 13:28
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag reagerade också på den där skylten när jag såg den på aktuellt, den syns 08.50 in i gårdagens sändning 21.00

http://www.svtplay.se/video/3350961/...224?start=auto

Fast de borde inte ta emot en enda PK-människa de kan gott bo i sitt shangri-la.
Citera
2015-09-06, 13:33
Medlem
SilentLuciditys avatar
Svenskar har sjunkit i status i Lettland sedan Swedbank sänkte landets ekonomi genom vårdslös utlåning. Det går knappt att försörja sig på sitt arbete i Lettland utan arbetarna får söka sig till andra marknader.
Citera
2015-09-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Nackdelen med baltländerna är att Ryssland när som helst kan tugga i sig dessa småstater i ett nafs. Ett annat problem är givetvis språket. Sen kan man inte räkna med några öppna hjärtan heller. Baltländerna skulle bara välkomna svenskar om man tror sig tjäna på det. Så högutbildade, driftiga människor, folk med pengar osv har chansen.

Kanske exilsvenskar skulle söka en enklav någon annanstans?
Jag har bekanta som sålde sitt hus och flyttade dit i våras. Skypar med dom ibland och när jag frågar om dom inte längtar tillbaka till Sverige så skrattar dom bara.
Det verkar inte alls så tokigt där, sämre än Sverige kan det omöjligt vara. Kommer själv att lägga en husbilssemester dit nästa år för att kolla in läget med egna ögon.
Citera
2015-09-06, 13:44
Medlem
Bodickers avatar
En polare var i Litauen. Billigt, god mat, VACKRA KVINNOR ÖVERALLT, inte ett huckle, vid havet. Nu har de dock ingått i Euron så inte så billigt längre.
Citera
2015-09-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ryska fungerar också ganska bra fortfarande, funderar själv på någon av de baltiska länderna när den lilla pensionen börjar ticka in om några år. Hoppas prisnivåerna där håller i sig.

Men för att du ska tjäna på prisnivåerna så måste du ha lön från Sverige, bor du i Lettland och har lön därifrån kommer du märka hur svårt det är att hålla huvudet ovan ytan.
Jag var i Polen 1995 och jag var miljonär där, jag gick på restaurang för 40 spänn och fick en tre rätters måltid som i Sverige då skulle kosta omkring 1000 spänn, det var den sortens restaurang i Polen jag var på där det var väldigt dyrt.
En vanlig polack berättade att gå och äta på MacDonalds som precis kommit till Krakow var omöjligt, det var en hel veckolön för dem, då kostade en meny på Macdonalds omkring 55 kronor i Stockholm och det var motsvarande pris i Krakow.

Jag hade 70 kronor kvar av min reskassa min sista dag och det var oväxlingsbart utanför Polen, så jag började köpa grejor i en kiosk och upptäckte att jag hade kunnat köpa hela kioskens innehåll, jag försökte sedan ge bort de 60 kronor jag hade kvar och tiggaren som var rom nobbade mina pengar eftersom det var för lite för honom. Det hade räckt för honom själv, men inte för hans familj.

Det du tittar på är växlingskurs, men inom landet har allting samma värde som i Sverige, så märkesjeans kostar lika mycket i Estland som i Sverige, men inom deras valuta ser det mindre ut än i Sverige, men det är egentligen lika mycket om du befinner dig inom Estlands ekonomiska system.
Citera
2015-09-06, 14:17
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionarydaughter
Lettländarna vill inte ha oss.

På ockupationsmuseet i Riga listas tre ockupanter av Lettland.
Sverige
Tyskland
Sovjet

Lettländarna vill inte ha dit en massa svenskar. Vi kommer mer eller mindre ta över näringslivet och politiken i Lettland vilket givetvis leder till att vi öppnar upp även Lettland för MENA.
Svenskar är fullständigt livsfarliga att ta in. Det slutar bara med elände.
Vi har ju röstat i demokratiska val för vår egen undergång. Vem vill ha in sånt pack!?

Fast Sverige kanske inte sumariskt dödade människor i drivor i Lettland, i motsats till Tyskland och Sovjet? Eller? Sådant kan ju få en viss påverka hur människor betraktar en viss ockupation... Ngn mer historiskt kunnig än mig kanske känner till hur svenskarna uppförde sig?

Om nu svenska entreprenörer skulle börja strömma österut, och vara välkomna där, så tror jag det skulle gynna alla inblandade parter, särskilt Letterna alltså. Entreprenörer är det som skapar rikedom (ju fler företag som går bra och ju fler som arbetar desto mer skatt får samhället in).

Svenskar hade varit helt ok de med OM de bara förblivit stolta över sin egen kultur, stolta över sina förfäders slit, stolta över sin egen flagga, alltså stolta över sin nation. Det måste andra länder värna om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in