Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Ryska fungerar också ganska bra fortfarande, funderar själv på någon av de baltiska länderna när den lilla pensionen börjar ticka in om några år. Hoppas prisnivåerna där håller i sig.
Men för att du ska tjäna på prisnivåerna så måste du ha lön från Sverige, bor du i Lettland och har lön därifrån kommer du märka hur svårt det är att hålla huvudet ovan ytan.
Jag var i Polen 1995 och jag var miljonär där, jag gick på restaurang för 40 spänn och fick en tre rätters måltid som i Sverige då skulle kosta omkring 1000 spänn, det var den sortens restaurang i Polen jag var på där det var väldigt dyrt.
En vanlig polack berättade att gå och äta på MacDonalds som precis kommit till Krakow var omöjligt, det var en hel veckolön för dem, då kostade en meny på Macdonalds omkring 55 kronor i Stockholm och det var motsvarande pris i Krakow.
Jag hade 70 kronor kvar av min reskassa min sista dag och det var oväxlingsbart utanför Polen, så jag började köpa grejor i en kiosk och upptäckte att jag hade kunnat köpa hela kioskens innehåll, jag försökte sedan ge bort de 60 kronor jag hade kvar och tiggaren som var rom nobbade mina pengar eftersom det var för lite för honom. Det hade räckt för honom själv, men inte för hans familj.
Det du tittar på är växlingskurs, men inom landet har allting samma värde som i Sverige, så märkesjeans kostar lika mycket i Estland som i Sverige, men inom deras valuta ser det mindre ut än i Sverige, men det är egentligen lika mycket om du befinner dig inom Estlands ekonomiska system.