• 1
  • 2
2015-09-03, 13:30
Medlem
GirigAdvokats avatar
Ett takbygge i Klintehamn har stoppats av polis och fack efter att byggarbetarna kastat takpannor, som innehller asbest, ner p gatan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6244701

Hassela Gotland som har byggkunnig personal visste mycket vl hur dyrt det r att riva ett eternittak med asbest i tttbebyggt samhlle och anlitade drfr frmedlingsbolaget "Villa Lyckebo i Nora AB" fr att f ett billigt jobb.
Den utlndska arbetskraften saknade naturligtvis all kunskap om asbest och stllningsbyggande samt bde fallskydd och andningsskydd. Grannar och restaurangen med uteservering p andra sidan Donnersgatan var inte s glada t asbestdammet.
Sjlvklart kommer alla inblandade frska hvda okunskap och otur istllet fr verlagt arbetsmiljbrott.
Senast redigerad av GirigAdvokat 2015-09-03 kl. 13:52.
Citera
2015-09-03, 17:48
Medlem
Vore det inte allra billigast att spika upp lkt och skruva p plt? Lta eterniten ligga dr.

Slnga ned eternit s det blir ett stort dammoln mitt p en gata med fullt av bostder, restaurang och affrer. :-)

Var det inte i Klintehamn en byggjobbare hngde i ett rep med en stor motorsg och kapade panel?
Citera
2015-09-03, 18:44
Medlem
borrizs avatar
Att lta eterniten ligga dr den ligger r den skraste, enklaste och framfrallt billigaste lsningen.
Det lter nstan som att ett gng irlndska resande skulle varit framme.
Citera
2015-09-03, 18:47
Medlem
Man fr vl inte bygga in Eternit lngre, i alla fall inte annat n privat t sig sjlv.

Byggfretag mste riva under vattenbegjutning och skicka asbesten p frvar/destruering.
Citera
2015-09-03, 18:53
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frommast
Man fr vl inte bygga in Eternit lngre, i alla fall inte annat n privat t sig sjlv.

Byggfretag mste riva under vattenbegjutning och skicka asbesten p frvar/destruering.
Dr ser man inte en siffra rtt tydligen. Jag tycker att det lter mer och mer, som ett antal irlndska asfaltlggare som har sadlat om.
Citera
2015-09-03, 19:25
Medlem
Dom var rumner och hll p flera dagar efter det att polisen var dr vad jag hrt.

De kanske r p ngot annat bygge nu?

Allts vad jag hrt fick de fortstta och sopa upp tjocka dammlager med asbest p gatan och sedan spada ned det i stora plastsckar som sedan krdes till ????

S byggfretag fr inte bygga in eternit utan bara privatpersoner? Ja d blir garnas handlande frsteligt.

Det var vl i trakten en polack gick igenom ett plttak och dog frra ret p en grd. Det blev vl rttegng om det men de som hyrt in honom gick fria fr det gick inte att bevisa att han inte var egen fretagare. Fyra barn och fru och ingen frskring. :-( Inte en rad om det i lokaltidningarna heller...
Citera
2015-09-05, 06:58
Medlem
Tidningarna har ju inte skrivit ngot om rivningarna och asbesten men i dag r det ett hemmahosrepotage p behandlingshemmet:

"- Vi r mycket kritiska till Hasselas verksamhet. Nr vi r i det lget att vi vljer att gra en anmlan d har det ntt en grns, sger kriminalinspektr Ayman Aboulaich till GA"

"I anmlan skriver ven polisen att tillgngen p narkotika r obegrnsad p hemmen."

"Eva-Lotta Holmberg har precis tilltrtt som frestndare p Hassela Gotland. Hon sger att det saknats styrning och ledning inom verksamheten.
- Jag har varit tv veckor p fastlandet och rekryterat personal nu. Jag ser ljus p framtiden, sger hon till GA."

http://www.helagotland.se/samhalle/p...-11922092.aspx
Citera
2015-09-05, 08:49
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frommast

Enligt min man - som tidigare varit just asbestsanerare - s vattenbegjuter man inte, utan man plockar ner skivorna hela, man fr inte kasta dem i backen, plastar in dem och kr dem till tippen -- och frvaret du talar om r en srskild plats p soptippen.

Skyddsutrustningen r det skydd de sjlva br, i form av overaller och masker - samt att arbetsplatsen (utomhus) skall sprras av ngra meter frn objektet.

S nr skulle dessa frndrade regler ha kommit?
Citera
2015-09-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Enligt min man - som tidigare varit just asbestsanerare - s vattenbegjuter man inte, utan man plockar ner skivorna hela, man fr inte kasta dem i backen, plastar in dem och kr dem till tippen -- och frvaret du talar om r en srskild plats p soptippen.

Skyddsutrustningen r det skydd de sjlva br, i form av overaller och masker - samt att arbetsplatsen (utomhus) skall sprras av ngra meter frn objektet.

S nr skulle dessa frndrade regler ha kommit?

Om du tycker detta r intressant s vore det bussigt om du frgade din man om vad bortmontering av ett eternittak p 250 kvm skulle g p. Inne i ett omrde med hopbyggda hus och hyreslgenheter, bde i huset och i grannfastigheterna.
Citera
2015-09-05, 15:01
Medlem
Rivning av eternittak inklusive deponiavgifter kostar mellan 200 till 500.- kvm beroende p var fastigheten ligger i landet. I det priset ingr inte stllning eller skylift.
Citera
2015-09-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buster55
Rivning av eternittak inklusive deponiavgifter kostar mellan 200 till 500.- kvm beroende p var fastigheten ligger i landet. I det priset ingr inte stllning eller skylift.

S om man anlitat ett serist fretag skulle notan fr detta kunna hamna en bit ver miljon.

Mrkligt frresten att Region Gotland placerar ensamkommande flyktingbarn p ett HVB dr polisen sger att tillgngen p narkotika r obegrnsad och man har sdana hr affrsmetoder.

I den vre vningen p det hr nu aktuella huset r det lgenheter som bebos av ungdomar p HVB-hemmet vad jag tror.
Citera
2015-09-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harfageln
S om man anlitat ett serist fretag skulle notan fr detta kunna hamna en bit ver miljon.

Mrkligt frresten att Region Gotland placerar ensamkommande flyktingbarn p ett HVB dr polisen sger att tillgngen p narkotika r obegrnsad och man har sdana hr affrsmetoder.

I den vre vningen p det hr nu aktuella huset r det lgenheter som bebos av ungdomar p HVB-hemmet vad jag tror.

Dr fick du allt en nolla fr mycket. 50k-125k med nmnda tak och prisuppgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in