• 1
  • 2
2015-09-03, 13:30
Medlem
GirigAdvokats avatar
Ett takbygge i Klintehamn har stoppats av polis och fack efter att byggarbetarna kastat takpannor, som innehåller asbest, ner på gatan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6244701

Hassela Gotland som har byggkunnig personal visste mycket väl hur dyrt det är att riva ett eternittak med asbest i tättbebyggt samhälle och anlitade därför förmedlingsbolaget "Villa Lyckebo i Nora AB" för att få ett billigt jobb.
Den utländska arbetskraften saknade naturligtvis all kunskap om asbest och ställningsbyggande samt både fallskydd och andningsskydd. Grannar och restaurangen med uteservering på andra sidan Donnersgatan var inte så glada åt asbestdammet.
Självklart kommer alla inblandade försöka hävda okunskap och otur istället för överlagt arbetsmiljöbrott.
Senast redigerad av GirigAdvokat 2015-09-03 kl. 13:52.
Citera
2015-09-03, 17:48
Medlem
Vore det inte allra billigast att spika upp läkt och skruva på plåt? Låta eterniten ligga där.

Slänga ned eternit så det blir ett stort dammoln mitt på en gata med fullt av bostäder, restaurang och affärer. :-)

Var det inte i Klintehamn en byggjobbare hängde i ett rep med en stor motorsåg och kapade panel?
Citera
2015-09-03, 18:44
Medlem
borrizs avatar
Att låta eterniten ligga där den ligger är den säkraste, enklaste och framförallt billigaste lösningen.
Det låter nästan som att ett gäng irländska resande skulle varit framme.
Citera
2015-09-03, 18:47
Medlem
Man får väl inte bygga in Eternit längre, i alla fall inte annat än privat åt sig själv.

Byggföretag måste riva under vattenbegjutning och skicka asbesten på förvar/destruering.
Citera
2015-09-03, 18:53
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frommast
Man får väl inte bygga in Eternit längre, i alla fall inte annat än privat åt sig själv.

Byggföretag måste riva under vattenbegjutning och skicka asbesten på förvar/destruering.
Där ser man inte en siffra rätt tydligen. Jag tycker att det låter mer och mer, som ett antal irländska asfaltläggare som har sadlat om.
Citera
2015-09-03, 19:25
Medlem
Dom var rumäner och höll på flera dagar efter det att polisen var där vad jag hört.

De kanske är på något annat bygge nu?

Alltså vad jag hört fick de fortsätta och sopa upp tjocka dammlager med asbest på gatan och sedan spada ned det i stora plastsäckar som sedan kördes till ????

Så byggföretag får inte bygga in eternit utan bara privatpersoner? Ja då blir ägarnas handlande förståeligt.

Det var väl i trakten en polack gick igenom ett plåttak och dog förra året på en gård. Det blev väl rättegång om det men de som hyrt in honom gick fria för det gick inte att bevisa att han inte var egen företagare. Fyra barn och fru och ingen försäkring. :-( Inte en rad om det i lokaltidningarna heller...
Citera
2015-09-05, 06:58
Medlem
Tidningarna har ju inte skrivit något om rivningarna och asbesten men i dag är det ett hemmahosrepotage på behandlingshemmet:

"- Vi är mycket kritiska till Hasselas verksamhet. När vi är i det läget att vi väljer att göra en anmälan då har det nått en gräns, säger kriminalinspektör Ayman Aboulaich till GA"

"I anmälan skriver även polisen att tillgången på narkotika är obegränsad på hemmen."

"Eva-Lotta Holmberg har precis tillträtt som föreståndare på Hassela Gotland. Hon säger att det saknats styrning och ledning inom verksamheten.
- Jag har varit två veckor på fastlandet och rekryterat personal nu. Jag ser ljus på framtiden, säger hon till GA."

http://www.helagotland.se/samhalle/p...-11922092.aspx
Citera
2015-09-05, 08:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frommast

Enligt min man - som tidigare varit just asbestsanerare - så vattenbegjuter man inte, utan man plockar ner skivorna hela, man får inte kasta dem i backen, plastar in dem och kör dem till tippen -- och förvaret du talar om är en särskild plats på soptippen.

Skyddsutrustningen är det skydd de själva bär, i form av overaller och masker - samt att arbetsplatsen (utomhus) skall spärras av några meter från objektet.

Så när skulle dessa förändrade regler ha kommit?
Citera
2015-09-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Enligt min man - som tidigare varit just asbestsanerare - så vattenbegjuter man inte, utan man plockar ner skivorna hela, man får inte kasta dem i backen, plastar in dem och kör dem till tippen -- och förvaret du talar om är en särskild plats på soptippen.

Skyddsutrustningen är det skydd de själva bär, i form av overaller och masker - samt att arbetsplatsen (utomhus) skall spärras av några meter från objektet.

Så när skulle dessa förändrade regler ha kommit?

Om du tycker detta är intressant så vore det bussigt om du frågade din man om vad bortmontering av ett eternittak på 250 kvm skulle gå på. Inne i ett område med hopbyggda hus och hyreslägenheter, både i huset och i grannfastigheterna.
Citera
2015-09-05, 15:01
Medlem
Rivning av eternittak inklusive deponiavgifter kostar mellan 200 till 500.- kvm beroende på var fastigheten ligger i landet. I det priset ingår inte ställning eller skylift.
Citera
2015-09-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buster55
Rivning av eternittak inklusive deponiavgifter kostar mellan 200 till 500.- kvm beroende på var fastigheten ligger i landet. I det priset ingår inte ställning eller skylift.

Så om man anlitat ett seriöst företag skulle notan för detta kunna hamna en bit över miljon.

Märkligt förresten att Region Gotland placerar ensamkommande flyktingbarn på ett HVB där polisen säger att tillgången på narkotika är obegränsad och man har sådana här affärsmetoder.

I den övre våningen på det här nu aktuella huset är det lägenheter som bebos av ungdomar på HVB-hemmet vad jag tror.
Citera
2015-09-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harfageln
Så om man anlitat ett seriöst företag skulle notan för detta kunna hamna en bit över miljon.

Märkligt förresten att Region Gotland placerar ensamkommande flyktingbarn på ett HVB där polisen säger att tillgången på narkotika är obegränsad och man har sådana här affärsmetoder.

I den övre våningen på det här nu aktuella huset är det lägenheter som bebos av ungdomar på HVB-hemmet vad jag tror.

Där fick du allt en nolla för mycket. 50k-125k med nämnda tak och prisuppgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in