• 1
  • 2
2005-10-25, 11:58
Medlem
Efter att ha varit konstant pverkad i nstan tv r (tramadol, benzo, kodein) har jag nu lagt av helt. Brjade med att trappa ner tramadolen med hjlp av kodein. Benzo har jag inte rrt p lnge nu, bortsett frn Tiadipona som jag inte fr ngon at av. Xanor fick jag en helvetisk at p och jag tnker aldrig rra dem igen, inte ens om jag fr betalt fr det.
Hur som helst s gick det frhllandevis ltt att lgga av trots att jag verkligen MISSBRUKAT tramadol i tv r. Tidigare gnger jag frskt lgga av har det knts omjligt, har ftt massor av vidriga at-symptom, bde fysiska och psykiska. Den hr gngen verkar det som om jag har lyckats! Knner sjlv att jag blev less p att drogerna styrde mig istllet fr tvrtom.
Det sknaste r att vara helt klar i huvudet igen. ven om man knner sig klar p tram s r man det inte. Tnker mer logiskt nu p nt stt.

Well, detta r ett FRSK, det kan ju hnda att jag trillar dit igen en vacker dag... tnkte egentligen radera min anvndare hr p FB men jag tycker trots allt det r kul att lsa hr och s lnge jag inte knner mig frestad att ta ngot kommer jag att finnas kvar hr.

Vill bara uppmana er tram-lovers att ta det lugnt. P slutet kkade jag ca 1,5 gram tramadol om dagen. De frlorar sin effekt efter lngvarigt, dagligt bruk. S se upp med denna drog, den r lmsk och svr att sluta med. Men kan man hlla det under kontroll s r den helt okej. Men allt det dr vet ni frhoppningsvis redan!

Iaf s r jag glad att jag lyckats sluta, det trodde jag aldrig. Blir ledsen nr jag lser om folk som s uppenbart r fast i ett beroende men inte erknner det ens fr sig sjlva. "Jag kan sluta nr jag vill" r en klassiker som ofta innebr precis motsatsen. Nu lter jag som en moralkrring igen, men jag vill bara avrda er frn att g omkring pverkade dagligen. Visst r det kul till en brjan, men nr det krvs 10 tram fr att ens orka g till jobbet r det inte roligt lngre. Nej, se till att DU styr dina drogintag sjlv, inte att drogen bestmmer t dig! Det r huvudsaken.

(Och nej, jag har inte blivit antidrogmnniska, tycker fortfarande det r upp till var och en vad man vill ta fr droger s lnge man r vuxen. Ville bara ge lite rd i all vlmening, har trots allt varit lkemedelsmissbrukare i tv r.)
Citera
2005-10-25, 12:57
Medlem
sparkfots avatar
Vi har lite samma historia...

Jag har frvisso IV:at morfin en hel del men nr jag frskte sluta med det s gick jag ver till tramadol som jag har utskrivet. Var uppe i 30*50mg om dagen fr att hlla mig frisk, verkligen inte fr att bli pverkad. P det rkte jag ven ungefr 5g cannabis om dagen. Sen vaknade jag upp och insg att det var ett rent slseri det jag hll p med. S jag trappade ner tramadolen, frst till 20*50mg om dagen i ett par dagar, vidare till 10*50mg och nu r jag nere p 5*50mg.

Igr provade jag att stoppa i mig 15*50mg fr att kanske bli lite pverkad, tyvrr fungerade inte det, utan jag lg mest och spnde mig i soffan och fick jobbiga drmmar.

Cannabis har jag vart utan i cirka 3 veckor, hade extrem ngest i tv veckor.

S det gr att sluta, bara man "vaknar" till sjlv och inser att det finns annat n att vara moffad. Jag knner mig nstan speedad om dagarna nu, ganska likt som nr jag tagit ladd. Dremot s tror jag det r svrt att sluta om man inte sjlv bestmmer sig fr det, jvligt svrt att tvinga ngon.
Citera
2005-10-25, 15:23
Medlem
TomiXs avatar
Grattis och lycka till med ett fortsatt tramadolfritt liv

Kan du bertta lite mer om hur du la av med tramadolet? Doseringar, nr p dagen och hur snabb nedtrappning?

Sjlv r jag svag fr tramadol och ven vriga opiater, drmmer om dem, de r mitt antidepp och livsgld fr nuet iallafall, rds dagen jag mste sluta helt
Citera
2005-10-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Grattis och lycka till med ett fortsatt tramadolfritt liv

Kan du berätta lite mer om hur du la av med tramadolet? Doseringar, när på dagen och hur snabb nedtrappning?

Själv är jag svag för tramadol och även övriga opiater, drömmer om dem, de är mitt antidepp och livsglöd för nuet iallafall, räds dagen jag måste sluta helt

Tack!

Jag slutade tvärt med tramadol (tog då ca 20 om dagen) och ersatte det med kodein. Visst blev jag trött och seg och dessutom är ju gränsen för hur mkt man får ta ganska låg (jag tog mellan 500 och 700 mg per dag, det mesta tog jag på morgonen eftersom mornarna var svårast, lätt att må dåligt före frukost, så jag brukade ta några direkt när jag gick upp) men då var jag ju extremt tillvand på opiater). Men iaf, jag gick på kodein ungefär en och en halv vecka, sen slutade jag tvärt. Och det gick bra! Det jag fruktat är tram-abstinensen eftersom den är ett rent helvete, men som det verkar slapp jag den pga kodeinet. Jag mår faktiskt riktigt bra nu även om suget förstås kommer tidvis (men det får jag nog leva med resten av livet...). Ska försöka hålla mig ren åtminstone fram till nyår, jag sätter bara upp delmål än så länge. Känns lite oöverstigligt att bestämma sig för att ALDRIG mer ta någon form av drog. Jag är själv förvånad över att det gick så lätt, tidigare har jag trott att jag aldrig skulle kunna lägga av.

De största fördelarna med mitt nya liv är dels att jag sparar en hel del pengar på att inte köpa tramadol, kodein och annat. Dessutom känner jag mig som sagt klar i huvudet, och det var längesen jag gjorde det. Har gått på benzo i perioder och jag minns ingenting från dessa perioder. Det är lite läskigt. Verkar som om jag tappar närminnet även när jag bara tar tramadol - vet inte vad det beror på men jag hoppas det inte håller i sig. Mitt jobb innebär att jag måste "hålla många bollar i luften" som det heter (otroligt töntigt uttryck) och det går betydligt bättre nu än det gjorde när jag knaprade piller hela tiden. Kort sagt så känner jag mig inte lika förvirrad.

Jo, just det, jag har använt mig av Catapresan också (som används vid utsättning av opiater). De är receptbelagda men jag fick dem av en vän. De hjälper skitbra mot den fysiska abstinensen. Men nu har jag slutat med dem också (det är egentligen bara ett blodtryckssänkande medel) och det går som sagt bra. Det enda jag känt på senare tid som jag relaterar till abstinens är att jag fick hjärtklappning igår kväll. Men det kan lika gärna ha varit stressrelaterat.

Vill egentligen inte tipsa om att börja med kodein för att bli av med tramadolen, en del blir ju mer beroende av kodein än av tramadol. Men om någon vet med sig att han/hon inte brukar få så mycket abstinens av att sluta med kodein så är det värt ett försök om man råkat hamna i tramadolträsket.

Till sist: ni som håller er till den av läkare rekommenderade dosen tramadol, dvs 400 mg, fortsätt med det! Det är inte roligt att vara beroende av 1,5 gram per dag... ta hellre uppehåll då och då så toleransen går ner lite.
Citera
2005-10-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparkfot
S det gr att sluta, bara man "vaknar" till sjlv och inser att det finns annat n att vara moffad. Jag knner mig nstan speedad om dagarna nu, ganska likt som nr jag tagit ladd. Dremot s tror jag det r svrt att sluta om man inte sjlv bestmmer sig fr det, jvligt svrt att tvinga ngon.

Hller med till fullo. Beslutet att lgga av kan bara komma frn missbrukaren sjlv. Och frsta steget r insikten, att frst att man faktiskt r missbrukare (eller knarkare som en del skulle kalla det). Att frska tvinga ngon att sluta r totalt meningslst, krleken till drogerna r ju starkare n allt annat just nr man hller p.
Citera
2005-10-26, 05:07
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Grattis marilyn!

Sjlv brjar det g samma vg om n lngsamt.

Jag har via lkare ftt byta tramadolen mot kodein och ftt sjlv vlja nedtrappningstakten, men det knns som dag och natt att ha blivit av med just tramadolen.

Kodeinet r iofs ngot jag ocks mste sluta med, men det upplever jag inte som lika stort problem, fr dr kan man dra ner en halv eller en tab utan att det knns som man gr rakt in i en betongvgg 48 timmar senare.
Citera
2005-10-26, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Grattis marilyn!

Sjlv brjar det g samma vg om n lngsamt.

Jag har via lkare ftt byta tramadolen mot kodein och ftt sjlv vlja nedtrappningstakten, men det knns som dag och natt att ha blivit av med just tramadolen.

Kodeinet r iofs ngot jag ocks mste sluta med, men det upplever jag inte som lika stort problem, fr dr kan man dra ner en halv eller en tab utan att det knns som man gr rakt in i en betongvgg 48 timmar senare.

Tack! Du mste ha en otroligt bra lkare som fattar att kodein hjlper i en sn hr situation. De flesta skulle bara ha gett dig ett nedtrappningsschema och skicka hem dig. Sjlv upplever jag det som en barnlek att sluta med kod jmfrt med tramadol... Vet inte om det r s fr alla, men fr mig r det s att jag fastnar totalt p tram medan jag kan anvnda kodein mer som en "rekreationsdrog" d och d. Fast nu tar jag bara Catapresan om abstinensdjvulen slr till.

Lycka till och hoppas du kan bli helt fri frn lkemedelsberoendet s smningom. Tnk p att du har kommit en bra bit p vg redan!
Citera
2005-10-27, 05:41
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Tack! Du mste ha en otroligt bra lkare som fattar att kodein hjlper i en sn hr situation. De flesta skulle bara ha gett dig ett nedtrappningsschema och skicka hem dig. Sjlv upplever jag det som en barnlek att sluta med kod jmfrt med tramadol... Vet inte om det r s fr alla, men fr mig r det s att jag fastnar totalt p tram medan jag kan anvnda kodein mer som en "rekreationsdrog" d och d. Fast nu tar jag bara Catapresan om abstinensdjvulen slr till.

Lycka till och hoppas du kan bli helt fri frn lkemedelsberoendet s smningom. Tnk p att du har kommit en bra bit p vg redan!

Jo, jag har tur p den fronten.

Och det gr att man fr framtidstro p att allt kommer att ordna upp sig, och framfrallt man slipper handla p ntet och riskera att bli stmplad som kriminell knarkare i straffregistret om man har otur.

Sakta, men beslutsamt mot mlet, bit fr bit.......
Citera
2008-06-17, 19:01
Medlem
Ett Hunds avatar
Opiater och andra opioider > Drogrehabilitering

/Mod
Citera
2008-06-18, 19:03
Medlem
MaynardsDicks avatar
Vad glad jag blev av att lsa det hr! Lycka till i framtiden Marilyn och sparkfot!
Citera
2008-06-18, 21:38
Medlem
j0h2ns avatar
Gammal trd dessvrre .(
Citera
2008-06-18, 21:42
Medlem
Sett mnga trdar som bumpats av en moderator fr att flytta trden till rtt forum.

r det inte bara enklare att lta trdar som r s gamla ruttna?.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in