• 3
  • 4
2015-09-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
En spelare vinner på lotto och det är nästan omöjligt och fantastiskt. Men sannolikheten för att någon vinner är 100 procent.
??? även om alla människor på jorden så skulle tippa 1000 rader lotto varje vecka i tusen år så är det inte någon 100% matematisk garanti att någon kommer att få 7 rätt ( om ingen väljer rätt nummer så får ju ingen 7 rätt!, däremot är det väldigt liten sannolikhet att ingen skulle få 7 rätt)

Däremot om alla på jorden skulle köra en utslagstävling i sten, sax och påse tills det bara återstår En vinnare så kommer någon att bli en vinnare hur många miljarder (eller biljonerstriljarder) deltagare det än är och hur liten den matematiska chansen än är att vinna så kommer det alltså i det fallet däremot att till 100 % bli någon som vinner.

Man måste alltså skilja på de olika förutsättningarna som finns innan "spelen" börjar.
Senast redigerad av Xuno 2015-09-06 kl. 09:34.
Citera
2015-09-06, 09:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Man måste alltså skilja på de olika förutsättningarna som finns innan "spelen" börjar.

Japp, det är båda enklare och mer realistisk att titta på initial-villkor än att introducera ett hemmasnickrat, predeterminerat "mål".
Citera
2015-09-06, 11:09
Medlem
Fris avatar
Om du syftar på det subjektiva medvetandet så är det ett stort och djupt mysterium som inte ens den vetenskapliga metoden är tillämpbar på (eftersom det är objektivt omätbart). Dess ursprung och natur är okänt. Jag har ingen aning om hur att ta sig an det.

Men materiellt så är vi biologiskt såsom vi måste vara i anpassning till vår miljö. Utan att vara biolog så har jag sett en del föreläsningar om mikrobiologi. Det jag trodde var något av en slaskhink visar sig vara mer som ett schweiziskt precisionsur. Varje molekyl placeras på rätt plats vid rätt tid tack vare omfattande rälsbundna transportnätverk inom och mellan celler. T.o.m. mutationerna kontrolleras noga så att äldre välbeprövade gener bevaras medan nya med förbättringspotential muteras mycket mer. Man ska inte bli förvånad över att en klocka visar 12:00:00 mitt på dagen varje dag, det förklaras helt enkelt av kugghjulen och fjädrarna som den består av (eller mjukvaran numera).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in