Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Du tycks tro att obestämbarheten bara beror på bristande noggranhet i våra mätningar, och att den skulle försvinna om vi kunde se vad som döljer sig inne i en partikel (strängar eller något annat). Jag försökte förklara att det inte är så enkelt. Obestämbarheten är en konsekvens av att partiklar beter sig som vågor, och vi kan se den även i makroskopiska vågsystem, som i exemplet med ljudvågor. Det finns ingen principiell skillnad mellan den obestämbarheten och den kvantmekaniska obestämbarheten.
Nej där har du fel i grunden.
Citat:
Or more precisely, in some conditions they behave as waves, while in other conditions they behave as particles. However, in more advanced and technical textbooks on QM, the wave-particle duality is rarely mentioned. Instead, such serious textbooks talk only about waves, i.e.,
wave functions ψ(x, t). [...] At time t, the wave can be said to behave as a particle if, at that time, the wave is localized around a single value of x. [...] If any known interpretation of QM respects a kind of wave-particle duality, then it is the Bohmian interpretation.
Men du trodde ju inte på Bohms tolkningar eller hur?
Sedan hävdar du att vi får bara acceptera detta, varför? Till och med Bell vars teorem du hävdade var skrivet i sten försvarade ju Bohms deterministiska tolkningar på slutet. Och det finns kritik emot Bells teorem med. Sedan när vetenskapsmän som fått Nobelpris i fysik allvarligt överväger/tror på deterministiska utfall kan du säga vad du vill, det finns skäliga orsaker till tvivel.
Citat:
Om vi accepterar att partiklar ibland beter sig som vågor, vilket är ett väl belagt experimentellt faktum, så får vi leva med obestämbarheten. Det bästa en determinist kan hoppas på är icke-lokala teorier som så att säga simulerar obestämbarheten genom en betydligt mer komplicerad modell. Eller möjligen de multiversumteorier jag nämnde tidigare där
allting händer, fast i olika universa.
Nej det är inte ett experimentellt faktum.
Vågor kan under vissa förutsättningar ses som partiklar, det är vad vi ser som förklaringsmodellen idag. Vidare det är du nog inte kompetent att uttala dig om det.
Citat:
Nej, kvantmekaniken är knappast den slutgiltiga sanningen, och det har jag inte heller hävdat. Förhoppningsvis kommer det en dag en teori som förenar kvantmekaniken och relativitetsteorin eller på annat sätt ger oss en djupare föreståelse av verkligheten.
Min poäng var dock att matematiken och logiken sätter gränser för vilka teorier som är
möjliga oavsett hur de är konstruerade. Det går inte att konstruera en lokal deterministisk teori som är kompatibel med att partiklar beter sig som vågor. Det är kontentan av Bells teorem. Det spelar ingen roll om vi kan se vad som döljer sig inne i en partikel, som du tycks tro.
Igen upprepar du samma fel det är vågor som under vissa förutsättningar kan bete sig som partiklar. Och det finns kritik emot Bells teorem. Det finns kryphål som man inte kunnat täta till och sedan har du att okända variabler som man pratar om kan ha ett kvantmekaniskt uppträdande.
Citat:
Inte bara enklare att använda utan mindre komplicerad i sina antaganden om verklighetens natur. Ett fall för Occams rakkniv, alltså.
Dock är det inte en bevisad hypotes.
Så den funkar inte. Är universum deterministisk kan du applicera den på rätt deterministisk hypotes. Lite som att du skulle hävda att Newtons gravitationsteori är den rätta modellen för den är enklare att förstå än relativitetsteorin. Fysik och Occams rakkniv funkar inte så.
Citat:
Observera att jag inte förnekar att icke-lokala deterministiska teorier är möjliga, eller att det finns fysiker som tror på dessa teorier. Tvärtom så pekade jag ju på Bohms teori som ett exempel på det. Min poäng var att de flesta fysiker tvivlar på den därför att den är onödigt komplicerad och inte falsifierbar. Den säger inte något som vi inte redan vet.
Jag skulle hävda att det beror på att 90% av alla fysiker inte vet vad den handlar om.
Det fanns typ tre klasser i hela världen som lärde ut den 2010.
Falsifierbarhet, det stoppar inte för en sekund fysiker att tro på multiverse.
Jag nöjer mig med att ge vad folk som är insatta i teorin ger,
och det är från Cambridge Universety:
http://www.tcm.phy.cam.ac.uk/~mdt26/...ures/bohm7.pdf
Citat:
Objections: We then examine specific objections to pilot-wave theory, and to hidden-variables in general, raised in the literature in the modern era. We classify them into the following categories:
1. Silly objections: 10
Statements about the theory which are simply and obviously incorrect.
2. Apparently reasonable objections: 9
Sensible questions that one might reasonably raise - if one has not been taught the theory and is
learning about it for the first time - but which may be explained or answered trivially.
3. Reasonable objections: 4
Sensible objections to which the response is only partial or incomplete, but one might reasonably
expect the objection to be overcome through further mathematical or conceptual development (for
example, by having a larger number of clever people working on it).
4. Definitive objections: 0
Objections which imply pilot-wave theories cannot be correct. No such issues are currently known.
Falsifierbarheten faller in under punkt 4.
Så du får nog klargöra lite bättre vad du menar med det för att jag skall gräva djupare i ämnet. Orkar inte läsa igenom 7 föreläsningar ytterligare.
Att den inte ger något vi inte redan vet är inte vad de hävdar.
De menar den klargör många aspekter.
Citat:
Att Bell intresserade sig för Bohms icke-lokala teori är inte så konstigt eftersom han själv bevisade att lokala deterministiska teorier är omöjliga. Alltså var det logiskt av honom att gå vidare och titta på icke-lokala teorier.
Ändå bygger Bohms teori på lokal determinism så den förklaringen håller inte.
Citat:
Detta är ju ett tramsargument. Vetenskaplig konsensus bestäms inte av politiska ståndpunkter. Utom möjligen i Stalins Sovjetunionen, då (Lysenko). Både Einstein och Oppenheimer hade vänstersympatier, men andra fysiker trodde inte mindre på dem för det.
Nej, tvivlet på Bohms teori beror snarare på att den i många fysikers ögon är onödigt komplicerad och inte falsifierbar. Inte på Bohms politiska hemvist.
Du är naiv bara.
Einstein hölls under bevakning av Hoover och man försökte misskreditera honom på alla möjliga sätt, associera honom med ryska spioner osv.
Oppenheimer vart ju svartlistad.
Citat:
The following year, J. Robert Oppenheimer, scientific director of the Manhattan Project that built the first atomic bomb, then working as a consultant to the Atomic Energy Commission, was stripped of his security clearance after a four-week hearing. Oppenheimer had received a top-secret clearance in 1947, but was denied clearance in the harsher climate of 1954.
Förlöjligande och omöjliggörande av vidare studier förekommer.
Henrik Svensmark han som påvisade att klimatmodellen var felaktig och solen hade en mycket större roll i temperaturökningen än vad man hävdat förlöjligades och tidvis trakasserades av meningsmotståndare.
Från Cambridge:
Citat:
Today we are apt to forget that - not so very long ago - disagreeing with Bohr on quantum foundational issues, or indeed just writing about the subject in general, was professionally equivalent to having a cuckoo surgically attached to the centre of one’s forehead via a small spring.
[...]
..an attitude which propagated into more or less every modern textbook:
“It is clear that [the results of the double slit experiment] can in no way be reconciled with the idea that electrons move in paths. In quantum mechanics there is no such concept as the path of a particle.” [Landau and Lifshitz].
Einstein and Schrödinger remained incredulous at such certitude on these matters, and with good reason. We now know that the mere existence of de Broglie-Bohm theory - irrespective of whether it is has anything to do with ‘reality’ - shows all these statements to be incorrect; the quantum postulates do not imply any such thing. The Copenhagenists propagated circular arguments of consistency disguised as arguments of inevitability.
Benjamin Keen, en historiker som svartlistades.
Cornelius Lanczos, matematiker och fysiker. Lämnade han USA och for till Irland efter att ha börjat undersökas för kommunistiska sympatier.
Joseph Needham, biokemist, svartlistad långt in på 70-talet.
Linus Pauling, Kemist, Nobelpristagare i kemi och fredspristagare, förföljdes och tvingades säga upp sig från Caltech.
Dirk Jan Struik, Matematiker, stängdes av från att undervisa på MIT i fem år.
Qian Xuesen, fysiker, hölls i husarrest i fem år, fader till Kinas raketprogram..
Gene Weltfish, antropolog, svartlistades i nästan tio år.
Det var inte ett snällt klimat som existerade i USA på den tiden, klart som fan att andra akademiker tvekade att ha med dem att göra.
Citat:
Det Wolfgang Pauli skrev i sitt brev till Bohm är värt att citeras:
As far as the whole matter stands now, your ‘extra wave-mechanical predictions’ are still a check, which cannot be cashed.
Förklaras och tillbakavisas vad jag ser i föreläsning 7.