Den väntade hotbilden mot JC efter uthängningen kommer inte enbart från våldsvänstern som diskuterats i tråden, utan som JC själv tar upp, även från islamistiska extremister:
Citat:
Mitt andra skäl att skriva under pseudonym är min vetskap om vad islamistiska extremister och våldsgrupperingar som AFA och Revolutionära Fronten är kapabla till. Jag är visserligen gammal men vill gärna få behålla huvudet några år till.
Säpo tror att ett hundratal, varav 50 bekräftade, tidigare stridande återvändande IS-jihadister idag befinner sig i Sverige. Enligt terroristforskare räknar man med att ungefär var sjunde jihadist som kommer tillbaks till landet de varit bosatta i, kommer att begå terrorhandlingar.
Det betyder att upp till 15 personer som varit i Syrien/Irak men som idag vistas på svensk mark, förväntas begå terrorhandlingar. Till det antalet får man lägga till de övriga anhängare till islamistisk terror som befinner i Sverige men inte rest till Syrien/Irak, som sitter och filar på lämpliga terrordåd som de tror ska medföra att de hamnar i paradiset.
Det finns alltså ett hyggligt stort antal islamister i Sverige, som utan vidare skulle anse att hugga huvudet av JC som i deras ögon förolämpat islam, vara en god handling med efterföljande belöning.
På ett annat men liknande plan anser nu de journalister och mediahus att de utfört en god gärning, genom att söka karaktärsmässigt förinta JC samt hänga ut hennes namn för att hennes skrivande ska upphöra. Att hon får en allvarlig hotbild riktad mot sig från såväl jihadister som våldsvänster är man medvetna om. Journalisterna får också sina belöningar i form av ryggdunk och beröm från kollegor och arbetsgivare, att ägna sig åt att rensa upp bland obekväma åsikter och oliktänkande är enbart ett önskvärt beteende i de kretsar som de rör sig i.
Idag skriver Orrenius att han mottagit hot. "Du ska inte känna dig säker, fattar du det, inte någonstans". Det är naturligtvis vedervärdigt och förkastligt att människor beter sig på det viset, men knappast någon överraskning.
Men hoten som Orrenius mottagit, förmedlar den känslan som nu kommer att drabba JC framöver. Och det visste man om när man valde att publicera JC:s namn. Vare sig JC eller någon annan som har åsikter som inte passar för dagen, ska räkna med att närsomhelst kan de utsättas för uthängningar med medföljande risk för deras säkerhet.