2015-09-02, 15:00
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Dom som kan tänka kritiskt bor eller blir påverkade i sin vardag av invandringen eller kan lägga ihop 1+1.

Citat:
Ursprungligen postat av rasbiolog
Nej, en och annan kanske tog fel valsedel av misstag. Sen finns det säkert några som är allmänt svagbegåvade så deras kritiska tänkande är nedsatt även om de besitter viss förmåga. Plus att vi som röstade på SvP förstås kan tänka kritiskt och vi röstade ju inte på SD.

Det här känns ju lite onödigt.

Först säger ni att dom flesta inte kan tänka kritiskt
då säger ja att jo dom flesta kan tänka kritisk
då säger ni att nej dom flesta kan inte tänka kritiskt....

Vi kan hålla på hela natten.
Citera
2015-09-02, 15:01
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nej jag påstår att om man behöver riskera hus och hem i en (påstådd) demokrati när man framför åsikter som står i strid med konsensusuppfattningen hos de etablerade åsiktsbildarna, så är det inte längre en demokrati eftersom de demokratiska principerna i praktiken är satta ur spel för dessa människor.

Och jag påstår att om människor vill ha en demokrati så får de riskera ett och ett annat. Huruvida Sverige i sitt nuvarande skick är en demokrati eller ej är ju ointressant om vi diskuterar vad folk bör göra om de vill förändra situationen i samhället.

Citat:
Vad folk bör göra är upp till dem själva.

Visst är det så, men vad de gör är ju att på eget bevåg sätta demokratiska principerna ur spel genom sitt agerande. Som du då försvarar.
Citera
2015-09-02, 15:01
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Jag är högutbildad och jag har börjat bli mer och mer öppen med vad jag röstar på.
Jag vågade inte vara öppen med det förut eftersom jag då riskerade att förlora mitt jobb, tack vare sådana som dig.

Att förlora jobbet pga sina åsikter behöver inte vara odelat negativt. Det kan vara ytterligare en anledning att radikaliseras ännu hårdare. Rödingarna förstår inte att det är vad de uppnår med sina hot och trakasserier, men så är det.
Citera
2015-09-02, 15:02
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Jag är högutbildad och jag har börjat bli mer och mer öppen med vad jag röstar på.
Jag vågade inte vara öppen med det förut eftersom jag då riskerade att förlora mitt jobb, tack vare sådana som dig.

Sådana som jag? Känner vi varandra eller vad menar du? Vore intressant om du kunde vara mer specifik med vad du menar med "sådana som dig", för jag hänger inte riktigt med.

Kul att du börjar bli mer öppen.
Citera
2015-09-02, 15:03
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det här känns ju lite onödigt.

Först säger ni att dom flesta inte kan tänka kritiskt
då säger ja att jo dom flesta kan tänka kritisk
då säger ni att nej dom flesta kan inte tänka kritiskt....

Vi kan hålla på hela natten.

Jag hävdar att de som inte röstade på SvP eller SD i förra valet saknar den mentala kapacitet som bör vara ett krav för att tildelas rösträtt. Inget annat.
Citera
2015-09-02, 15:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Men snälla nån, är du helt tappad bakom en vagn eller? Det är ju helt meningslöst att kunna framföra åsikter anonymt om makten bara kan röja din anonymitet när de känner för det. Då finns ingen äkta anonymitet.

Ja, det är ju då en fråga också om vad som är makten. Men självklart är Expressen en maktfaktor, de har dock ett jobb att granska andra makthavare, inklusive tongivande redaktörer och skribenter i det nya medialandskapet. Som sagt, det måste inte ske genom att identiteter röjs. Tänker man sig exempelvis att en anonym Stefan Löfven företräder en helt annan linje på en blogg en vad han gör i sin roll som statsminister, och det är något som når Expressen, så bör de förstås skriva det.

Hur pass mycket makthavare bör man vara för att det ska vara anonymt att inte respektera skribentens anonymitet? Det är svårt att svara på exakt var gränsen ska dras, men i JC:s fall anser jag inte att hon är en makthavare av den digniteten.
Senast redigerad av Troian 2015-09-02 kl. 15:09.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yehaw
Men det finns ju inga människoraser. Alla är lika värda. Du är mao en rasist.
Det beror ju på hur man ser det. Klart man kan säga att det inte finns raser eftersom det finns blandraser och det inte finns nån tydlig skiljelinje för de olika raserna. Men man kan lika gärna säga att det finns raser eftersom det rent generellt är så.

Poängen är ju att det inte går att generalisera. Det kan man bara göra i humor. Inte inom vetenskapen.

En komiker kan säga: Kvinnor kan inte köra bil. Ja det kan man ju skatta åt.
Men en vetenskapsman kan inte säga: Kvinnor kan inte köra bil. För det är inte sant.

Som sagt, alla rasister verkar ha aspergers. Alltså ta allt bokstavligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
http://thoralf.bloggplatsen.se/2015/...rationsverket/

Jaha? Det visar att de inte har pass...vad hände med resten av ditt påstående? Eller ska man acceptera resten du skrev eftersom det finns statistik som visar att folk inte har pass?
Citera
2015-09-02, 15:05
Medlem
fostroms avatar
När stora starka Bonniers, i maskopi med det politiska etablissemanget, slår ned på en enskild medborgare, i detta fall en oskyldig 70-årig kvinna, är det inte svårt att gissa var sympatierna hamnar. Expressen har skjutit sig själv i foten och, för att citera Mats Dagerlind, öppnat Pandoras ask.
Citera
2015-09-02, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Sådana som jag? Känner vi varandra eller vad menar du? Vore intressant om du kunde vara mer specifik med vad du menar med "sådana som dig", för jag hänger inte riktigt med.

Kul att du börjar bli mer öppen.
Du tycker ju att det är OK att hänga ut folk, då tycker du naturligtvis att det är OK med följderna med.
Du har kanske till och med själv varit med och gruppslagit ner någon som inte tyckt som du?
Citera
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Kanske för att rasismen är större än någonsin nu när flyktingarna är fler än någonsin?

För att de allra flesta flyktingar är rasister menar du? För Sverige är ett av världens minst rasistiska länder. Tvivlar dock på att du vet vad rasism är. Och JC, enligt vad jag läst, verkar inte vara någon rasist heller för övrigt.om man inte använder din vänsterextrema definition av det så klart.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Jag kan inte direkt se det som en ledstjärna då ingen människa, i synnerhet inte i västerländska demokratier som länge haft yttrandefrihet, är beredd att offra sitt liv för en annan människas rätt att yttra sin åsikt. Det är kanske några få extremister som är beredda att offra sina liv, men då främst för sina egna åsikter och främst för att underminera den rådande makten i hopp om att själv, eller den ideologi man tjänar, ska få makt.

Yttrandefriheten bör främst bestå i att människor har rätt att yttra sina åsikter utan att någon med våld tvingar de till något annat. Sen är det roligt att Voltaire, vars hållning ska ha sammanfattats av den där floskeln, var också extremt intolerant på många sätt och vis och att hans idéer användes senare för att förtrycka religiösa.
Under normala omständigheter skall devisen tolkas bildligt: man ska aldrig, under några som helst villkor hindra eller trakassera den som vill framföra en åsikt.

Men när läget skärps ska det tolkas mer bokstavligt. Några exempel:

Torgny Segerstedt tog mycket stora risker när han argumenterade mot Hitler och nazismen.

Journalister och fotografer som åker till krigszoner likaså.

För att inte tala om alla de som i gamla Sovjetunionen riskerade sina liv för att sanningen skulle få komma fram. SVTs Stig Fredriksson tog t ex en mycket stor personlig risk när han smugglade ut Solsjenitsyns (avslöjaren av Gulag) texter ur Sovjet: http://nobelpriskampen.se/2006/ivan_...n_artikel.html

Jag lovar dig: om du är en modig person så kommer du att börja fundera i samma banor om du hamnar i en hård åsiktsdiktatur. Den är långt borta, men Expressen har just tagit ett steg mot den.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-02 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in