2015-09-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Orrenius och Mattson är ju ärliga, de har sina namn synliga. Precis som Jöberger har nu, samma lika.

Nej det är inte samma lika. Det är valfritt att verka anonymt i opinionsarbete. Mattson och Orrenius kan inte verka i sina yrkesroller anonymt, men de har rätt att göra det privat.

Jag har aldrig sett maken till någon så villig att argumentera mot bättre vetande. Du måste få bra betalt eller vara riktig karriärslysten inom media.
Vilket som så är du grovt utnyttjad och måste leva med det här.
Citera
2015-09-03, 13:19
Medlem
tzjs avatar
Borde inte JC:s aktivitet kunna ses som något slags "whistleblower"-agerande egentligen? Det levereras artiklar om missförhållanden som inte klargörs i vanlig media t e x. Men det är ju uppenbart att uthängningen sker pga den politiska tonen JC har, och att det snart är olagligt i Sverige att kritisera DÖ-politiken.
Citera
2015-09-03, 13:20
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Nej det är inte samma lika. Det är valfritt att verka anonymt i opinionsarbete. Mattson och Orrenius kan inte verka i sina yrkesroller anonymt, men de har rätt att göra det privat.

Jag har aldrig sett maken till någon så villig att argumentera mot bättre vetande. Du måste få bra betalt eller vara riktig karriärslysten inom media.

En annan stor skillnad är givetvis att Jöbergers åsikter är kontroversiella, det är inte Mattson och Orrenius. Behovet av att vara anonym är givetvis större om du är kontroversiell än om du tycker som "alla" andra.
Citera
2015-09-03, 13:20
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj

Sanning med modifikation. Osignerade ledare är opinionsutövning dvs en maktfaktor. Gammelmedia bör leva som de tydligen lär och slopa osignerade ledarsidor.

Den här uthängningen öppnar upp för granskning av andra pseudonymer som tillåts skriva opinionsartiklar, exempelvis pseudonymen "Anna Ekström" vars alster ges plats i de stora gammelmedierna. Vem är denne skribent och varför får denne utrymmet?

#granskaAnnaEkström
Senast redigerad av hashflash 2015-09-03 kl. 13:34.
Citera
2015-09-03, 13:21
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Du kan läsa lite evolutionsgenetik om du vill. Det naturliga urvalet styr evolutionen. Om dina gener ska föras vidare måste du överleva och föröka dig och din avkomma måste föröka sig osv. Dina ärvda egenskaper i kombination med den miljö du lever i + ett iofs inte föraktligt mått av brist på otur avgör om dina gener ska leva vidare.

Att det är svårare att förse sig med mat och värme i kalla områden med kort vegetationsperiod måste du väl kunna begripa själv. Om inte annat ser man det om man tittar på var folk bodde (innan vi införde centralvärme och socialbidrag). Inte har arktiska (och antarktiska) trakter haft de mest talrika (människo-)populationerna i af.

Jag har inte avsett att vara nedlåtande mot människor som har låg intelligens.

Det finns inget som helst vetenskapligt stöd för att "Afrikaner" har lägre intelligensnivå än "vita" människor. Det finns inget vetenskapligt stöd för att klimat påverkar intelligensnivå.

Däremot så är det påvisat att utbildning gradvis ökar intelligensen, men då talar vi om något helt annat.
Citera
2015-09-03, 13:24
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är snarare du som är efterbliven. Det är klart att hennes elallergi tas upp just när man diskuterar ellallergi specifikt. Liza Marklund har ju även gjort politiska utspel om elallergi. Men det tas inte upp när man diskuterar helt andra frågor.

Och det är det som är skillnaden mot "Julia Caesar". Här används ellallergi som ett vapen för att underkänna alla hennes åsikter i alla ämnen hon någonsin skrivit om.

Man kan väl gott underkänna hennes texter tycker jag då mången av dom går ut på att kategoriskt måla upp bilder av grupper som parasiterar på svenska samhället. Med samma premisser är hon själv högst medverkande i parasitismen. Dvs, hon är ohederlig och en hycklare. Med det som bakgrund är det fullt legitimt att underkänna hennes politiska utspel.
Citera
2015-09-03, 13:25
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Definitivt, men nu var det ju frågan om att Barbro skulle ha använt sig av odemokratiska metoder när hon skriver om offentliga journalister och vad de håller på med. Ingen förespråkar att yttrandefriheten ska inskränkas för att skydda Barbro vad jag förstått?
Två fel gör inte ett rätt som det brukar heta. Frågan är om Expressen, i sin ställning, ska låta sig bli megafon för journalister, som är offentliga i sin yrkesroll av fritt val och som kan misstänkas att i någon mån driva en personlig vendetta för att de själva känner sig uthängda? Jag tycker det var osnyggt och onödigt av JC att lägga ut mobilnumret i den kontexten, absolut, men det försvarar fortfarande inte uthängningen av henne tycker jag.
Citera
2015-09-03, 13:27
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Man kan väl gott underkänna hennes texter tycker jag då mången av dom går ut på att kategoriskt måla upp bilder av grupper som parasiterar på svenska samhället. Med samma premisser är hon själv högst medverkande i parasitismen. Dvs, hon är ohederlig och en hycklare. Med det som bakgrund är det fullt legitimt att underkänna hennes politiska utspel.

Är det inte underbyggt av fakta, vilket jag faktiskt inte vet om det är jag har läst för lite av henne, så kan det underkännas p g a det. En åsikt kan aldrig rimligen underkännas p g a vem som hyser den.

Tycker man att hon har fel, så pekar man på varför eller underkänner hennes resonemang p g a avsaknad av grund för resonemangen.

Huruvida hon är en hycklare eller inte låter jag vara osagt, jag har som sagt läst alldeles för lite för att bilda mig en uppfattning om det. Jag tar däremot inte ditt eller Expressens ord på att så är fallet.
Citera
2015-09-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är snarare du som är efterbliven. Det är klart att hennes elallergi tas upp just när man diskuterar ellallergi specifikt. Liza Marklund har ju även gjort politiska utspel om elallergi. Men det tas inte upp när man diskuterar helt andra frågor.

Och det är det som är skillnaden mot "Julia Caesar". Här används ellallergi som ett vapen för att underkänna alla hennes åsikter i alla ämnen hon någonsin skrivit om.
Vem bryr sig om vad Lisa Marklund tycker?
Jag, som är mycket samhällsintresserad, ser henne som en skräpboksförfattare som knappt kan skriva och dessutom slirar på sanningen (gömda-debatten). Helt oväsentlig.
Jöberger både kan skriva och var väsentlig inom hatmiljön.
Så du kan nog ta och gräva ner din ot-käpphäst om Marklund innan moderatorn tar dig i örat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
På vilket sätt påverkar ohederlighet och hyckleri en utsagas sanningshalt?
Citera
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Precis, och alla vet att man måste få stå oemotsagd och gud nåde den som inskränker SD-sektens yttrandefrihet genom att säga emot, ställa till svar eller på annat sätt inte hålla med.

På vilket sätt har ens Hamrud och Orrenius sagt emot JC?

Uppenbarligen har båda betydande mängder plats i MSM, ändå fick inte ens en antydan till saklig argumentation mot JCs argument och åsikter plats. Hur kommer det sig?

Däremot har man ställt henne till svars för att ha åsikter man uppenbarligen inte gillar. Men på vilket sätt utgör det basen för en god debatt? Allt man gjort är att peka finger för att göra livet obekvämt för henne och hennes gelikar. Däremot har man inte övertygat, eller ens försökt övertyga någon att hon skulle ha fel i sak.

Varför är person viktigare än argument i den politiska debatten?
Enda anledningen att JCs texter fått spridning är ju för att folk uppenbarligen håller med henne, i någon mån.
Hennes person har ju inget att göra med spridningen.
Citera
2015-09-03, 13:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det kan ju bero på att det hon skriver om är konspiratoriska teorier om etablissemanget och flyktingar

Nej, hennes ellallergi tas upp i syfte att karaktärsmörda henne. Om det var fel på hennes texter rent sakligt så skulle man tagit upp dem och berättat varför de är fel - sakligt. Precis som Sanna Rayman skriver:

Citat:
"I min värld är granskning att bemöta, argumentera och visa på fel, brister, fulspel eller hål i resonemangen. I min värld är granskning en intellektuell övning, inte ett försök att oskadliggöra den man vill bemöta."

http://www.dagenssamhalle.se/blogg/2...a-caesar-17901

Men det väljer man inte att göra utan istället så angriper man hennes person.

Det bör ju påpekas att personen som skrev texten inte är en riktig journalist utan en EXPO-aktivist. Det är snarare politik än journalism inblandat i detta.

Citat:
. . .men som sagt, jag förstår att du är en inbiten sektmänniska som vet att du har sett sanningen så det är rätt pointless att öht föra dialog med din sort.

Jo. Jag skulle kunna säga samma sak om dig.

Sett ur en europeisk synvinkel så är det ni och Sveriges PK-elit som är en liten sekt. Ni utgör väl några procent av Sveriges befolkning, men sett till hela Europa utgör nog eran andel någon promille. Migrationsverkets Anders Danielsson visar med dessa ord vilken udda sekt ni tillhör:

Citat:
"När jag träffar utländska kolleger säger de att Sverige är ett udda land i asylfrågor. Nej, säger jag då, det är ni som är udda. Ni alla."

(FB) Migrationsverket: "Det är övriga EU som har en udda asylpolitik. Inte Sverige."

Så talar en sektmedlem.

"Julia Caesar" må ha uttryckt sig grovt ibland (det tycker även jag) men hon har ofta rätt i sak. Det är därför någon sällan kan bemöta hennes texter, rent sakligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in