• 2
  • 3
2009-08-26, 21:19
Medlem
Jag tycker fortfarande inte att vare sig den hr trden, eller den ngon lnkade till ovan reder ut det hela. Jag har kollat runt lite och tullverket samt lkemedelsverket skriver att kodein r narkotikaklassat i separata doser (ex. tabletter) ver 100 mg och i vrigt (ex. lsning i flaska) nr innehllet verstiger 2.5 % av volymen. Det innebr i.s.f. att de flesta kodeinpreparat inte r narkotikaklassade.

Wikipedia skriver att t.e.x. Citodon (30 mg kodein vanligen) r narkotikaklassat och FASS antyder det samma utan att skriva det rakt ut.

Ngon som kan bringa klarhet?
Citera
2009-08-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tystva
Jag tycker fortfarande inte att vare sig den hr trden, eller den ngon lnkade till ovan reder ut det hela. Jag har kollat runt lite och tullverket samt lkemedelsverket skriver att kodein r narkotikaklassat i separata doser (ex. tabletter) ver 100 mg och i vrigt (ex. lsning i flaska) nr innehllet verstiger 2.5 % av volymen. Det innebr i.s.f. att de flesta kodeinpreparat inte r narkotikaklassade.

Wikipedia skriver att t.e.x. Citodon (30 mg kodein vanligen) r narkotikaklassat och FASS antyder det samma utan att skriva det rakt ut.

Ngon som kan bringa klarhet?

Va? p wikipedia str det : "Lkemedlet r ej narkotikaklassat enligt svensk lag men speciell receptblankett krvs. "
Citera
2009-08-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Va? p wikipedia str det : "Lkemedlet r ej narkotikaklassat enligt svensk lag men speciell receptblankett krvs. "

Oj, det har du faktiskt rtt i, men under kodein str det:

"Alla preparat innehllande kodein r narkotikaklassade, i grupp 4. Drfr r alla lkemedel innehllande kodein receptbelagda och krver srskild receptblankett. exempel p sdana lkemedel r Treo Comp och Citodon".

Tror dock mer p ditt citat men jag hatar att inte kunna reda ut saker helt och hllet.
Citera
2009-08-26, 22:59
Medlem
Detta utltande frn Lkemedelsverket berr ven kodein;

https://www.flashback.org/showthread.php?t=988984

/orb.
Citera
2009-08-26, 23:03
Medlem
Jag hittade svaret i en annan trd som dock handlade om bevisning i en rttegng ang. tramadol.

"...I en avkunnad dom, den 1:a april 2009, i Kalmar tingsrtt, ml nr B 139-09, rrande lkemedlet Treo Comp, innehllande kodein, slog rtten fast att Treo Comp ska klassas som narkotika om den hamnar i hnderna p ngon som inte har ftt medicinen p recept."

https://www.flashback.org/showthread.php?t=988984

Allts dags fr tullverket och lkemedelsverket att uppdatera.
Citera
2009-08-26, 23:04
Medlem
Vi postade viss nstan samtidigt. Tack nd!
Citera
2009-08-27, 00:18
2 b Till narkotika hnfrs inte fr medicinskt eller vetenskapligt bruk:

Beredningar, som i blandning med en eller flera ingredienser innehller ett av mnena acetyldihydrokodein, dihydrokodein, etylmorfin, folkodin, kodein, nikodikodin eller norkodein till en mngd av hgst 100 mg i varje avdelad eller till en halt av hgst 2,5 procent om beredningarna ej r avdeladelade doser.

Allts mste du kunna frklara att de r fr medicinskt bruk!

http://www.lakemedelsverket.se/uploa...%201997-12.pdf
Citera
2009-08-27, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
2 b Till narkotika hnfrs inte fr medicinskt eller vetenskapligt bruk:

Beredningar, som i blandning med en eller flera ingredienser innehller ett av mnena acetyldihydrokodein, dihydrokodein, etylmorfin, folkodin, kodein, nikodikodin eller norkodein till en mngd av hgst 100 mg i varje avdelad eller till en halt av hgst 2,5 procent om beredningarna ej r avdeladelade doser.

Allts mste du kunna frklara att de r fr medicinskt bruk!

http://www.lakemedelsverket.se/uploa...%201997-12.pdf

Om stycket jag citerade ovan stmmer s spelar det ingen vad som str p lmvs hemsida d domen r prejudicerande.
Citera
2009-10-30, 13:24
Medlem
Divine-Posts-Of-Truths avatar
Om man r i t.ex. Spanien, kan man d kpa ngot som motsvarar panocod/citodon och ta med sig hem? En stor mngd d allts, kanske 1000 tabletter eller ngot. Det ska allts anvndas fr medicinskt bruk, men Sverige r fega nr det kommer till recept p allt som r starkare n Diklofenak.
Citera
2009-10-30, 17:31
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divine-Posts-Of-Truth
Om man r i t.ex. Spanien, kan man d kpa ngot som motsvarar panocod/citodon och ta med sig hem? En stor mngd d allts, kanske 1000 tabletter eller ngot. Det ska allts anvndas fr medicinskt bruk, men Sverige r fega nr det kommer till recept p allt som r starkare n Diklofenak.
Klart du kan kpa dr och ta med dig hem. Men det r olagligt. Straffbelagt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in