• 1
  • 2
2005-10-25, 00:29
Medlem
The Butchers avatar
kodein är inte olaglig när det kommer från en läkare.. (självklart)
Men är det olagligt att tex köpa från polare eller via nätet...

Citera
2005-10-25, 05:22
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher
kodein är inte olaglig när det kommer från en läkare.. (självklart)
Men är det olagligt att tex köpa från polare eller via nätet...

Citerar Läkemedelsverket:

Kodein är klassat som Narkotika om det inte är uppdelat i dosenheter med mindre än 100mg per dosenhet och minst en *aktiv* ingrediens till.

Exempel på aktiva ingredienser är paracetamol....

Så att importera Cidodon eller någon Europeisk motsvarighet som innehåller 30mg kodein och 500mg paracetamol är lagligt, Spanka Perduretas med endast 50 mg kodein är narkotikaklassat och olagligt att ta in utan recept.
Citera
2005-10-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Citerar Läkemedelsverket:

Kodein är klassat som Narkotika om det inte är uppdelat i dosenheter med mindre än 100mg per dosenhet och minst en *aktiv* ingrediens till.

Exempel på aktiva ingredienser är paracetamol....

Så att importera Cidodon eller någon Europeisk motsvarighet som innehåller 30mg kodein och 500mg paracetamol är lagligt, Spanka Perduretas med endast 50 mg kodein är narkotikaklassat och olagligt att ta in utan recept.

Hm, men jag vet folk som fått paket med Perduretas öppnade och skickade vidare av tullen. Alltså inte en utan flera, så det borde inte vara en slump. Jag får en känsla av att många tullare inte VET hur lagarna ska tillämpas, det är ju trots allt en hel del paragrafer att hålla reda på. Vet också en som fick behålla sina Perduretas, däremot tog tullen hans Cod-Efferalgan (motsvarigheten till Citodon)! Och de kom i samma försändelse... Verkar vara ett lotteri det här med att beställa från utlandet.
Citera
2005-10-25, 13:21
Medlem
The Butchers avatar
okej.. tack för era svar
Citera
2005-11-24, 21:06
Medlem
klumzees avatar
http://www.medinc.se/ tycks sälja spanska 50mg-kodein under "övriga mediciner"... är det tillåtet?
Citera
2005-11-24, 21:09
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klumzee
http://www.medinc.se/ tycks sälja spanska 50mg-kodein under "övriga mediciner"... är det tillåtet?

Det är väl inte dom som gör ett lagbrott om de inte säljer från Sverige. Dvs, det är DU som köpare som har ansvaret att ta reda på den legala statusen i ditt land.
Citera
2005-11-24, 21:20
Medlem
klumzees avatar
Ganska säker på att de säljer sina grejer från Sverige. Så snabb leverans skulle de inte kunna erbjuda annars. Namnet på sidan är nytt, men de har sålt medicin länge, och har varit snabba och pålitliga varje gång jag beställt. Men då antar jag att man itne borde beställa om man inte vill riskera trubbel?
Citera
2005-11-24, 21:42
Banned
G m Ts avatar
Man kanske borde ta lite mailkontakt med dom och fråga varifrån det skickas, risker i tullen mm. Skulle det vara en säker leverans därifrån vore det inte helt fel, verkar rätt smidigt att beställa.
Citera
2005-11-24, 21:44
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klumzee

Tillåtet eller ej.

Ett jäääävla pris,12 kr. per styck.
Citera
2005-11-26, 14:14
Medlem
Grodkäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G m T
Man kanske borde ta lite mailkontakt med dom och fråga varifrån det skickas, risker i tullen mm. Skulle det vara en säker leverans därifrån vore det inte helt fel, verkar rätt smidigt att beställa.
-----------------------------------
Har frågat dom varifrån dom sänder.
-Från Sverige blev svaret
Citera
2005-11-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Tillåtet eller ej.

Ett jäääävla pris,12 kr. per styck.

NJO,- men ALLT är billigt om du jämnför med "drogen" alkohol. ( 120 kr för ne fylla - lägg ut de på citodonen istället så får du 500 mg citodon och det borde räcka för en helkväll
Citera
2005-11-26, 21:21
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttezippo
NJO,- men ALLT är billigt om du jämnför med "drogen" alkohol. ( 120 kr för ne fylla - lägg ut de på citodonen istället så får du 500 mg citodon och det borde räcka för en helkväll

Beror helt på vad man har för tolerans. Men jag skulle hellre lägga pengar på Kodin än Alkohol, helt klart! Får ju liksom 60st 50mg kodeintabletter för 250:- det är ju ungefär 4:- styck om jag räknat rätt Mycket bättre än äcklig alkohol

Öl är iofs gott som fan ibland men jag dricker inte ofta längre. Har kanske 10st 70cl flaskor (ouzo, absinthe, tequila, vodka, whisky osv) som jag inte ens har öppnat och det var kanske 5månader jag köpte dem (tyskland) förutom ouzon som jag köpte i September på Rhodos.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback