• 1
  • 2
2015-09-01, 11:41
Medlem
Har hittat ett hus, där månadskostnanden för lån på huset + lån på kontantinsatsen ligger på ca samma summa som vi idag betalar i månaden för vår lägenhet.
Till detta hör att vi även har ett privatlån i dagsläget som är återbetalat om 4 år, vi räknar med att kontantinsatsen blir återbetalad om 5 år.
Vi behöver alltså låna rubbet för att kunna köpa hus, och där drar väl typ varenda bank öronen åt sig, eller finns det någon chans?

Jag har gjort en schablon kalkyl här.

"Bostadskalkyl

Dagsläget
Hyra: 10000:-
Garage: 355:-
El: 600:-
Total utgift: 10995:-

Hus schablonkostnad
Pris: 2000000:-
Kontantinsats: 300000:-
Driftkostnad: 4000:- (beräknad 2998:-)
Uppskattad månadskostnad: 7621:-
Pantbrev: 20300:-
Lagfart: 30000:-
---------------------------------------------------------------------
Engångskostnad: 350300:-
Månadskostnad på 12 år: 3258:-
40000:- 1 gång/år (får in en klumpsumma 1 gång per år)
Beräknad återbetalningstid: 5år
39096+40000/per år = 79096:-/år 158192:-/2år 316384:-/4år

Total månadskostnad: 10879:-

Slå ihop billån+privatlån 229447:- Beräknadmånadskostnad på 4 år: 5309:- (dagsläget 5797:-)
Csn: 81868:- 11104:-/år

efter 4 år 8567:- mer i plånboken = kunna amortera mer på huslånet."

Kostnaderna för privatlånet och csn har vi ju även idag, samt bostadskostnader på nästan 11k.
Skulle vi få köpa huset skulle efter 4 år våra kostnader gå ner betydligt, och vi får mer pengar över och vill då amortera mer.

Men att lyckas övertyga någon bank om detta upplägg känns rätt omöjligt, har ni några tips på hur man skulle kunna få till detta?
Vi har inga problem med att få ekonomin att gå ihop i dagsläget, problemet är att vi precis kommit igång med ett sparande och har i princip inga sparade pengar.
Citera
2015-09-01, 11:51
Medlem
Parkours avatar
Du kommer inte få låna 1 700 000:- utan fast inkomst, punkt!
CSN är som du känner till ett lån och inte ett bidrag. Och den lilla delen du får i studiebidrag är ingenting som hjälper dig i situationen..

För att låna 1 700 000:- utan fast inkomst så behöver du en medlånetagare (Eller flera om personen inte är kreditvärdig) bankerna är inte så förtjusta i att låna ut pengar när det är x antal olika lånetagare.. Men 1 700 000:- är ju inte någon högre summa i bostadssammanhang så det bör inte vara några problem om du får en förälder eller liknande att stå på lånet åt dig.

Nu kanske du tänker såhär "Men det är ju min lägenhet, jag betalar den varje månad, men dom står ju på lånen?"

Det finns en lösning på detta med..

Föräldrarna står på lånet. Men du äger lägenheten. Man får helt enkelt be en jurist på banken skriva upp ett pantbelåningsbrev. Vilket betyder att dom fortfarande har rätt att ta lägenheten om inte lånen skulle betalas. Men du kommer fortfarande att äga lägenhet.

Banken kräver ej att lånetagare är den som äger lägenheten, bara den är pantsatt.. Men för syns skull så kan du ju dina föräldrar skicka in ett gåvobrev till Bostadsrättsföreningen på 80% så äger dina föräldrar fortfarande 10% vardera. Då slipper ni tjafs.

Räntorna är skylåga just nu, så desto mer du kan amortera desto bättre.
Nu vet jag inte vad räntorna för gemene man ligger på. Men jag har en ränta på 1,35% senast jag kollade.. Du borde också kunna få en ränta på 1,5% förutsatt att du kan hosta upp en kontantinsats tillräckligt hög för att slippa topplån.
Citera
2015-09-01, 11:57
Medlem
Vad nu förstår jag inte? Vart har du fått ifrån att vi inte har någon fast inkomst?
Schablonräkningen är på våra utgifter. jag har varken lån eller bidrag från csn jag betalar tillbaka på mitt lån.

Min man har fast jobb och även jag har fast jobb. Jag har enbart räknat på utgifterna vi har varje månad.
Och det gällde inte heller lägenhet utan ett husköp.

Några föräldrar som går in finns inte.
Citera
2015-09-01, 12:05
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggbiten
Vad nu förstår jag inte? Vart har du fått ifrån att vi inte har någon fast inkomst?
Schablonräkningen är på våra utgifter. jag har varken lån eller bidrag från csn jag betalar tillbaka på mitt lån.

Min man har fast jobb och även jag har fast jobb. Jag har enbart räknat på utgifterna vi har varje månad.

Antingen har du lån eller så har du inte lån?

Har ni ingen kontantinsats alls?
Citera
2015-09-01, 12:06
Medlem
Parkours avatar
Citat:

Morgontrött och slarvläste, det ber jag om ursäkt för.
Om du och dina man båda har ett fast arbete med stabil inkomst samt har tillgång till kontantinsatsen så kommer ni få låna 1 700 000:- förutsatt att ni inte har några betalningsanmärkningar.
Citera
2015-09-01, 12:47
Medlem
Jag menar att jag inte har lån i form utav inkomst från csn. Jag återbetalar däremot på mitt lån till csn.

Vi har ingen kontantinsats alls, och därav problemet. Hade vi haft kontantinsatsen så hade vi säkerligen fått ett banklån. Nu behöver vi lån på både kontantinsats och på köpesumman därefter.
Det är därför jag undra om det finns någon väg att lösa det på eller om det bara är att helt lägga ner funderingarna.

Utgiftsshablonen jag skrev i mitt första inlägg är för att visa att vi i princip kommer att ha samma utgifter om vi äger huset som vi har idag i lägenhet. Nu vet jag att bankerna inte bryr sig så mycket om det tyvärr. Även om det för oss vore en mer säkrare affär och investering att köpa ett hus än att bo i en dyr hyresrätt.
Bostadspriserna är dessutom påväg uppåt på orten och det är därmed nu det är tid att investera innan det blir alltför dyrt.
Citera
2015-09-01, 12:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag menar att jag inte har lån i form utav inkomst från csn. Jag återbetalar däremot på mitt lån till csn.

Vi har ingen kontantinsats alls, och därav problemet. Hade vi haft kontantinsatsen så hade vi säkerligen fått ett banklån. Nu behöver vi lån på både kontantinsats och på köpesumman därefter.
Det är därför jag undra om det finns någon väg att lösa det på eller om det bara är att helt lägga ner funderingarna.

Utgiftsshablonen jag skrev i mitt första inlägg är för att visa att vi i princip kommer att ha samma utgifter om vi äger huset som vi har idag i lägenhet. Nu vet jag att bankerna inte bryr sig så mycket om det tyvärr. Även om det för oss vore en mer säkrare affär och investering att köpa ett hus än att bo i en dyr hyresrätt.
Bostadspriserna är dessutom påväg uppåt på orten och det är därmed nu det är tid att investera innan det blir alltför dyrt.
Ev så får du låna till kontantinsatsen, eller så får du ta hela lånet hos tex Blue Step eller liknande
http://www.bluestep.se/
Citera
2015-09-01, 14:48
Medlem
Citat:

Har inte detaljgranskat din uträkning. Men har du räknat med att räntan någon gång kommer att gå upp? Att ränteavdraget kanske kommer att minska? Att någon av er blir arbetslös/sjukskriven? Att bostadspriserna kan gå ner?

Jag förstår inte den här "tävlingen" om att få låna så mycket som möjligt från banken. Frågan är hur mycket man verkligen vill låna? Vill man vara skuldsatt i resten av livet? Vill man utsätta sig för den ekonomiska risk som det innebär?

Bostadspriserna har gått upp omkring 10 % per år sedan 1995. Detta kommer inte att fortsätta i all evighet (helt omöjligt om inte lönerna också ökar med 10 % per år). Det är bara att säga grattis till alla som har köpt och sålt hus under denna period. Kommande 20 år kommer inte ge samma prisökningar.
Citera
2015-09-01, 15:16
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Har hittat ett hus, där månadskostnanden för lån på huset + lån på kontantinsatsen ligger på ca samma summa som vi idag betalar i månaden för vår lägenhet.

Och övriga kostnader för husägandet, vad har ni räknat på där?

Ni förstår väl att hus, i motsats till hyresrätt, har betydande underhållskostnader (beroende på ålder på huset)? När ska fasaden bytas? När ska taket läggas om? När ska dräneringen bytas?

Citat:
Vi behöver alltså låna rubbet för att kunna köpa hus, och där drar väl typ varenda bank öronen åt sig, eller finns det någon chans?

Är det inte enklare att bara ringa någon bank o fråga, istället för att gå omvägen via flashback?
Citera
2015-09-01, 16:35
Medlem
Crashs avatar
vad har ni för inkomster?
Citera
2015-09-01, 17:45
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ev så får du låna till kontantinsatsen, eller så får du ta hela lånet hos tex Blue Step eller liknande
http://www.bluestep.se/

Rätt men ändå fel.
Det är lag på 15% kontantinsats och det är ingenting Bluestep kan ändra på.

Däremot så kan dom erbjuda dig ett blancolån till hög ränta för att täcka kostnaden för kontantsinsatsen.

Har inte TS en handpenning så kan hon alltid låna pengar till den. Men jag hade nästan rekommenderat henne att göra det i en annan bank..

Men ett blancolån på 300.000:- är inte speciellt skoj... Spara istället människa.
Citera
2015-09-02, 08:18
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Rätt men ändå fel.
Det är lag på 15% kontantinsats och det är ingenting Bluestep kan ändra på.

Däremot så kan dom erbjuda dig ett blancolån till hög ränta för att täcka kostnaden för kontantsinsatsen.

Har inte TS en handpenning så kan hon alltid låna pengar till den. Men jag hade nästan rekommenderat henne att göra det i en annan bank..

Men ett blancolån på 300.000:- är inte speciellt skoj... Spara istället människa.
Jag menade att man fick låna till kontantinsatsen, som ett blancolån. Vilket iof är otroligt korkat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in