• 1
  • 2
2015-09-02, 10:48
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggbiten
Driftkostnad: 4000:- (beräknad 2998:-)

Vad ingår i denna post? Tänk på skatt & underhåll. Du bör räkna med 100-150:- per kvm & år i underhåll beroende på typ av fasad/fönster, om det finns källare etc. Finns även en stor risk att det tillkommer vägavgift.
Citera
2015-09-02, 11:34
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag menade att man fick låna till kontantinsatsen, som ett blancolån. Vilket iof är otroligt korkat.

Sant och sant!
Citera
2015-09-04, 18:51
Medlem
Om räntan går upp så klarar vi den, vi har i dagsläget en årsinkomst på 700tusen, fasta jobb där vi sitter så säkert som man kan göra nuförtiden.
Vi planerar båda att ta lite extra jobb för att dryga ut inkomsten än mer.

Huset har inget underhålla som kommer behövas göras inom de närmsta 10-15 åren och då har vi med lätthet sparat ihop en buffert.

Tar vi ett blancolån så kommer detta vara betalt efter 5 år, så nej det känns inte så osmart.

Men om vi nu tar ett blancolån i en annan bank så syns ju fortfarande det som en skuld i den nya banken iaf, vilket säkert gör att de tycker att vi är för belånade för att då ge oss huslånet.

Om man lånar via p2p, kan andra banker då se detta? På samma sätt som om man lånat från en annan bank tänker jag då.

Någon vägavgift tillkommer inte.

Vi är ju mycket väl medvetna om att en bank till 99% skulle säga nej till att låna ut hela summan, det är ju därför jag kollar här vilka alternativ som kan tänkas finnas då jag själv inte är så insatt.
Citera
2015-09-04, 21:57
Medlem
700tkr om året borde väl innebära att ni har runt 45tkr netto varje månad? Hur kan man då inte lyckas spara undan några kronor varje månad?

Och varför måste ni köpa ett hus precis nu, hus kommer det alltid att finnas till salu. Och med era inkomster borde det inte vara några svårigheter att spara ihop till en kontantinsats ganska snart.

Måste man låna till kontantinsatsen har man inte råd att ta ett huslån heller, det finns en anledning till att det krävs 15% kontantinsats.

Hos SBAB kan man räkna på hur mycket man får och bör låna:
https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bo.../views/kalkyl1
Senast redigerad av könig78542 2015-09-04 kl. 22:09.
Citera
2015-09-05, 15:58
Medlem
Ni är skyldiga pengar till csn.

Ni är skyldiga pengar till bilfirma.

Ni är skyldiga pengar för privatlån.

Ni har trots bra inkomst inte lyckats spara en krona.

Nu vill ni belåna er ännu mer med bolån + blancolån.

Ska ni låna till lagfart och pantbrev också?

Vad händer om en av er blir arbetslös?

Jag tror att även om ni så hade en årsinkomst på 1 miljon tillsammans så skulle ni sitta där med en massa billån och privatlån.

Ni får börja spara och sluta att lägga upp er ekonomi på lånade pengar.

Det är mitt tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in