Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-02, 10:56
  #13
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Ergo: eftersom den klassiska fysiken inte gäller så faller slutsatsen.

Sådär kan man hålla på med invändningar. Nu tänker jag inte utveckla saken i denna tråd, det vore ju helt off topic. Det räcker med att sluta sig till att ovanstående förnekanden av den fria viljan är omotiverade, orimliga och absurda.

Vad en fenomenologisk analys av den fria viljan är har jag för övrigt ingen aning om.

På vilket sätt gäller inte den klassiska fysiken för allt som är så stort som hjärnor?
På vilket sätt skulle kvantfysik, även om den gällde allting, göra någon fri vilja möjlig?

Man känner sig lite som en sopgubbe när man städar undan intellektuellt avfall som detta.
Citera
2015-09-02, 11:43
  #14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
På vilket sätt gäller inte den klassiska fysiken för allt som är så stort som hjärnor?
På vilket sätt skulle kvantfysik, även om den gällde allting, göra någon fri vilja möjlig?

Man känner sig lite som en sopgubbe när man städar undan intellektuellt avfall som detta.
Därför att vi idag har betydligt mer precis modern fysik som har ersatt Newton. Vad du i övrigt skriver om intellektuellt avfall ignoreras, men ställ dig ett tag i skamvrån.
Citera
2015-09-02, 13:21
  #15
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Därför att vi idag har betydligt mer precis modern fysik som har ersatt Newton. Vad du i övrigt skriver om intellektuellt avfall ignoreras, men ställ dig ett tag i skamvrån.

Berätta i detalj i hur determinism eller indeterminism skulle kunna leda till en vilja som inte är påverkad av allat annat som finns.
Citera
2015-09-02, 15:45
  #16
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Berätta i detalj i hur determinism eller indeterminism skulle kunna leda till en vilja som inte är påverkad av allat annat som finns.
Det ämnet har jag redan behandlat utförligt i andra trådar.
Citera
2015-09-02, 16:59
  #17
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det ämnet har jag redan behandlat utförligt i andra trådar.

Jag har ju inte fått något svar. Kan hjärnan stå över naturlagarna? Hur?
Citera
2015-09-03, 21:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag har ju inte fått något svar. Kan hjärnan stå över naturlagarna? Hur?
Bevisa att alla tankar är produkter av hjärnans synapser och manicker.
Citera
2015-09-04, 14:08
  #19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag har ju inte fått något svar. Kan hjärnan stå över naturlagarna? Hur?

Det tillhör ju inte fenomenologisk analys i enlighet med tråden, och jag har som sagt skrivit om det förut. Men nyligen fick jag en liknande fråga, och här är mitt svar/referenser till några tidigare trådar.

Som synes svarar jag på frågor om indeterminism/determinism genom att inte godkänna själva frågeställningen. En del av kritiken av sådana synsätt finns inom spoilertaggarna i (FB) Att läsa Sam Harris lilla bok "Free Will".


(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback