Citat:
Ursprungligen postat av
Barclays123
Djur utnyttjas till värre saker än knulla och ingen bryr sig nämnvärt. Alla massproducerade djur som kläms till döds och allt men få en häst lite kuk så då jävlar
Jag har gärna ett rationellt och konsekvent förhållningssätt till min omvärld. Det gör att jag ofta blir tvungen att ifrågasätta diverse "givna sanningar. Det resulterar ibland i diverse ogrundade antaganden och förolämpningar. I syfte att undvika det sistnämnda, så vill jag poängtera att jag själv varken dras till djur sexuellt, eller på något sätt vill åsamka djur onödigt lidande.
Med det sagt, så skulle jag vilja veta om någon kan hänvisa till någon forskning, som visar hur olika djur påverkas av tidelagshandlingar? Är det bevisat att det åsamkar exempelvis hästen i detta fall, lidande och/eller skada?
Jag tycker nämligen att det är det som skall diktera, huruvida handlingen skall vara laglig eller ej. Bara för att de allra flesta av oss tycker att tidelag är en konstig och äcklig aktivitet, så betyder det inte per automatik att vi har rätt att förbjuda den. Inte enligt mig i alla fall. Världen är full av företeelser som manga människor äcklas av, men som trots det aldrig förbjuds. Jag har svårt att se någon konsekvens i en rättsuppfattning som baseras på människors subjektiva "tyckande", utifrån fall till fall.
Ni som genast känner att det vore rätt att skada och straffa förövaren: Vad baserar ni detta på? En instinktiv känsla? Att ni vill straffa människor som beter sig äckligt? Att ni tror att djuret far illa? Eller att ni vet att djuret far illa? Eller någon annan anledning?