2015-09-01, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, det var därför män inte fick mjölka kor förr i tiden i Sverige.
vet du är ett skämt. men varifrån fick du denna uppgift?
Citera
2015-09-01, 21:01
Medlem
dacks avatar
Vi har ju även den där sjuka dåren som hållt på i flera år och knivskuret hästar i könsorganen och aldrig åkt dit. Fast vill minnas att det var i skåne han var verksam senast.
Citera
2015-09-01, 21:46
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barclays123
Djur utnyttjas till värre saker än knulla och ingen bryr sig nämnvärt. Alla massproducerade djur som kläms till döds och allt men få en häst lite kuk så då jävlar

Jag har gärna ett rationellt och konsekvent förhållningssätt till min omvärld. Det gör att jag ofta blir tvungen att ifrågasätta diverse "givna sanningar. Det resulterar ibland i diverse ogrundade antaganden och förolämpningar. I syfte att undvika det sistnämnda, så vill jag poängtera att jag själv varken dras till djur sexuellt, eller på något sätt vill åsamka djur onödigt lidande.

Med det sagt, så skulle jag vilja veta om någon kan hänvisa till någon forskning, som visar hur olika djur påverkas av tidelagshandlingar? Är det bevisat att det åsamkar exempelvis hästen i detta fall, lidande och/eller skada?

Jag tycker nämligen att det är det som skall diktera, huruvida handlingen skall vara laglig eller ej. Bara för att de allra flesta av oss tycker att tidelag är en konstig och äcklig aktivitet, så betyder det inte per automatik att vi har rätt att förbjuda den. Inte enligt mig i alla fall. Världen är full av företeelser som manga människor äcklas av, men som trots det aldrig förbjuds. Jag har svårt att se någon konsekvens i en rättsuppfattning som baseras på människors subjektiva "tyckande", utifrån fall till fall.

Ni som genast känner att det vore rätt att skada och straffa förövaren: Vad baserar ni detta på? En instinktiv känsla? Att ni vill straffa människor som beter sig äckligt? Att ni tror att djuret far illa? Eller att ni vet att djuret far illa? Eller någon annan anledning?
Citera
2015-09-01, 21:48
Medlem
Svenne-rasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Intressant i artikeln, när mannen erkänt och sedan säger att han fick tips om gården i ett forum.
Undrar vilket det kan vara
Senast redigerad av Svenne-rasse 2015-09-01 kl. 21:51.
Citera
2015-09-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Skulle vilja se statistik på det.

Har fått för mig att tidelag är nästan lika tabu överallt?
Lär väl inte finnas ett enda muslimskt land där det är lagligt?

det är helt ok enligt muslimska regler men sedan får du inte slakta och äta djuret utan kan då lämpligen bjuda andra på maten....
Citera
2015-09-01, 21:51
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Jag har gärna ett rationellt och konsekvent förhållningssätt till min omvärld. Det gör att jag ofta blir tvungen att ifrågasätta diverse "givna sanningar. Det resulterar ibland i diverse ogrundade antaganden och förolämpningar. I syfte att undvika det sistnämnda, så vill jag poängtera att jag själv varken dras till djur sexuellt, eller på något sätt vill åsamka djur onödigt lidande.

Med det sagt, så skulle jag vilja veta om någon kan hänvisa till någon forskning, som visar hur olika djur påverkas av tidelagshandlingar? Är det bevisat att det åsamkar exempelvis hästen i detta fall, lidande och/eller skada?

Jag tycker nämligen att det är det som skall diktera, huruvida handlingen skall vara laglig eller ej. Bara för att de allra flesta av oss tycker att tidelag är en konstig och äcklig aktivitet, så betyder det inte per automatik att vi har rätt att förbjuda den. Inte enligt mig i alla fall. Världen är full av företeelser som manga människor äcklas av, men som trots det aldrig förbjuds. Jag har svårt att se någon konsekvens i en rättsuppfattning som baseras på människors subjektiva "tyckande", utifrån fall till fall.

Ni som genast känner att det vore rätt att skada och straffa förövaren: Vad baserar ni detta på? En instinktiv känsla? Att ni vill straffa människor som beter sig äckligt? Att ni tror att djuret far illa? Eller att ni vet att djuret far illa? Eller någon annan anledning?
Förbud mot tidelag är i mångt och mycket en morallag, så är det. Det kunde tidigare dömas för djurplågeri, men då ställdes krav på att "lidande" kunde styrkas. Djur har ju inte vår (såvitt forskningen kunnat visa än iaf) förmåga till moraliskt tänkande, och torde inte lida någon själslig skada av att ha sex med en människa.

Som andra morallagar syftar den primärt till att "skydda" andra värden än själva brottsoffret. Huruvida man då tycker att det är bra med en sådan lag eller ej har väl ytterst att göra med vilken moralisk inställning man har till djursex.
Citera
2015-09-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Du har alltså ingen aning, och Google är trasigt.
Var dina kompisar inte du?

Wikipedia:

"Tidelag är könsumgänge mellan människa och djur oavsett de inblandades läggning, och har i Sverige varit en juridisk term tillhörande otukt. Zoofili som innefattar önskan om sexuellt umgänge med djur räknas till de parafilia läggningarna"

"I Sverige kvarstod dödsstraffet för tidelag till 1864, men gärningen legaliserades 1944. I andra länders lagstiftning, särskilt i romanska länder, blev gärningen tidigt avkriminaliserad. I germanska länder har synen på tidelag som brottsligt beteende i allmänhet behållits. Lag mot tidelag, otukt med djur, är från och med 1 april 2014 straffbart enligt svensk lag"

Sedan om du tycker att det är allvarligt, är upp till dig.
Kan det ha varit invandrare?

I arabländerna är homosexuella bestraffade med döden även idag. Det finns så många avarter att all kärlek skall respekteras, även de som älskar djur skall respekteras. Varför och med vilken rätt ser vi ner på kärlek. Bara för djuren inte pratar som Mark betyder det inte att de inte behöver kärlek.
Citera
2015-09-01, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Vi har ju även den där sjuka dåren som hållt på i flera år och knivskuret hästar i könsorganen och aldrig åkt dit. Fast vill minnas att det var i skåne han var verksam senast.

Kom dom inte fram till att det var en vandringsägen, hästarna trodde vetrinärerna hade rivt upp sig på taggiga buskar, eller om det var stängsel. Ibland även i könsorganen (dessa hänger ju ner)
Citera
2015-09-01, 23:01
Medlem
Jessica.Amins avatar
det här var väl vardag innan sverige blev ett invandrarland?
Citera
2015-09-01, 23:11
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerbackspegel
Länk: http://www.expressen.se/gt/man-forso...t-pa-ridskola/

"En ung man hade tagit in sig på Tibrobygdens ridklubb, i Tibro, och försökt ha sexuellt umgänge med en häst.
– Det var några killar här som var kvar här på området som såg en man komma ut ur stallet. De tog honom på plats och ringde sedan till mig, säger Jill.
Jill åkte direkt in till stallet och pratade med den unga mannen som erkände direkt.
– Han bröt ju ihop och erkände att han var där för att ha sex med hästen."

Någon som vet något om denna historia?
Har förhör med hästen och hens vittnesmål påbörjats?
Citera
2015-09-02, 01:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Kom dom inte fram till att det var en vandringsägen, hästarna trodde vetrinärerna hade rivt upp sig på taggiga buskar, eller om det var stängsel. Ibland även i könsorganen (dessa hänger ju ner)

Hästar tror så mycket, men om det stämmer att veterinärer i Sverige river pungen i taggiga buskar och på stängsel borde de börja bära byxor i tjänsten.
Citera
2015-09-02, 04:09
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Denna snubbe verkar inte riktigt ha alla hästar i stallet.

Vilket han förmodligen är mycket ledsen över.

Zoofili kan väl för övrigt knappast klassas som annat än en psykisk störning, men samtidigt kan jag känna att brottet kanske inte är sådär jätteallvarligt. Obehagligt för de som äger hästen? Visst, men hur mycket känner ens en häst av en penetration utförd av en människa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in