Citat:
Ursprungligen postat av
Aspackad-huggorm
Hej! Har samlat ihop lite pengar, nämligen 100000kr, som jag fått genom mitt jobb. Min frågeställning lyder således som följande: Hur ska jag fördela mina tillgångar? Syftet är att få dem att växa. Då jag har en begränsad kunskap inom aktier så skulle jag gärna vilja ha säkra former av sparande.
Om ni rekommenderar att jag exempelvis placerar 40% i fonder, skulle ni då gärna rekommendera fonder med bra avkastning som är värda att investera i i nuläget?
Har läst om att AZ och Spillran aktiefond är bra, förstår dock inte varför? Hur kan man se om en fond är bra eller inte? Och säg om man ska investera 20k i en fond, bör man sätta in säg 5k under loppet av 4 månader dvs månatligt eller hellre allt på en gång? Kanske beroende på fondens värde, om den sjunkit osv?
Har för övrigt i princip inga utgifter förutom hyra, diverse räkningar och livsmedel, så ett löpande sparschema är fullt möjligt att utföra. Är detta en bra idé och om vi säger att jag har 5k över varje månad, procentuellt hur bör en löpande spartaktik se ut?
Mvh
Du sitter alltså på 100,000 och utöver det så kan du investera 5000kr i månaden.
Det finns hur många svar som helst på hur du ska investera och alla tror att deras sätt är bäst...du måste bara hitta din egen väg.
Det som många får svårt för är att hitta en strategi och hålla fast vid den enligt många.
Du kan få ett förslag som liknar min egen strategi men om det är rätt för dig vet bara du.
1. Sätt in dina 100,000 i tre fonder fördelat på 33,3% i varje fond exempelvis avanza zero, spiltan invest, Swedbank Robur Asien. (skippa här globalfonder med stor usa exponering, varför kommer vi till i steg 2).
2. Dina 5000 du kan investera varje månad kör du en tvåårig plan för i stora stabila amerikanska företag som ökat sina utdelningar varje år under ett par decennier dvs dividend aristocrats.
Amerikanska aktier delar ut per kvartal vilket kommer möjliggöra ett 3e steg i den här strategin.
I slutändan med ägande i McDonalds,CocaCola,Pepsi,Genuin Parts,Johnson&Johnson mfl så ramlar det in nya pengar varje månad.
3. Utdelningar som kommit in på kontot kan du antingen återinvestera i befintliga aktier och fonder eller börja köpa mindre innehav i annat intressant, kanske lite svenska utdelningsaktier som tele2,byggmax,bilia?
4. När två år har gått och du ser på kontot att du har 120,000 investerat i dividend aristocrats(alltså inte vinst) så utvärderar du hur det gått hittills både med fonderna och aktierna.
Kanske dags att lägga om fokuset av nyinvesteringarna (dvs de 5000kr) i fonder, räntefonder, råvarupapper m.m.?
Men sälj inte de fonder och aktier du redan har eftersom alla investeringar i den här strategin är långsiktighet. Tänk bara att efter ytterligare två år har du investerat ytterligare 120,000kr