• 1
  • 2
2015-08-31, 08:41
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Hej! Har samlat ihop lite pengar, nämligen 100000kr, som jag fått genom mitt jobb. Min frågeställning lyder således som följande: Hur ska jag fördela mina tillgångar? Syftet är att få dem att växa. Då jag har en begränsad kunskap inom aktier så skulle jag gärna vilja ha säkra former av sparande.

Om ni rekommenderar att jag exempelvis placerar 40% i fonder, skulle ni då gärna rekommendera fonder med bra avkastning som är värda att investera i i nuläget?

Har läst om att AZ och Spillran aktiefond är bra, förstår dock inte varför? Hur kan man se om en fond är bra eller inte? Och säg om man ska investera 20k i en fond, bör man sätta in säg 5k under loppet av 4 månader dvs månatligt eller hellre allt på en gång? Kanske beroende på fondens värde, om den sjunkit osv?

Har för övrigt i princip inga utgifter förutom hyra, diverse räkningar och livsmedel, så ett löpande sparschema är fullt möjligt att utföra. Är detta en bra idé och om vi säger att jag har 5k över varje månad, procentuellt hur bör en löpande spartaktik se ut?

Mvh
Citera
2015-08-31, 09:01
Medlem
Papulis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Hej! Har samlat ihop lite pengar, nämligen 100000kr, som jag fått genom mitt jobb. Min frågeställning lyder således som följande: Hur ska jag fördela mina tillgångar? Syftet är att få dem att växa. Då jag har en begränsad kunskap inom aktier så skulle jag gärna vilja ha säkra former av sparande.

Om ni rekommenderar att jag exempelvis placerar 40% i fonder, skulle ni då gärna rekommendera fonder med bra avkastning som är värda att investera i i nuläget?

Har läst om att AZ och Spillran aktiefond är bra, förstår dock inte varför? Hur kan man se om en fond är bra eller inte? Och säg om man ska investera 20k i en fond, bör man sätta in säg 5k under loppet av 4 månader dvs månatligt eller hellre allt på en gång? Kanske beroende på fondens värde, om den sjunkit osv?

Har för övrigt i princip inga utgifter förutom hyra, diverse räkningar och livsmedel, så ett löpande sparschema är fullt möjligt att utföra. Är detta en bra idé och om vi säger att jag har 5k över varje månad, procentuellt hur bör en löpande spartaktik se ut?

Mvh

Beroende på din sparhorisont som förhoppningsvis är mer än 5 år så är det klokt att investera. Dock har grekoron, samt asienoron satt sina spår i börsen i dagsläget jämfört med i mars-april.

AZ är bra då den inte har någon förvaltningsavgift och har gått bra de senaste åren då svenska börsen generellt sett gått bra.
Spiltans aktiefond investmentbolag är bra då den har en låg avgift samt gått väldigt bra de senaste 3 åren.

Jag hade föredragit att lägga in 5k i månaden över 4 månader även om man gärna blir ivrig att sätta in allt på en gång. Jag satte in mycket av mitt sparande i mars/april som en klumpsumma, och nu ligger jag nästan -10% då jag lyckades köpa in mig när börsen var som högst värderad
Men men, jag har en lång sparhorisont så jag är inte direkt orolig.

Ska du köpa aktier hade jag rekommenderat några starka Large-cap aktier så som HM/Investor t.ex då de generellt sett går med vinst och ger nice avkastning.

Lycka till!
Citera
2015-08-31, 09:04
Medlem
hm det absolut bästa och säkraste alternativet för dig är att köpa Obligationer. där har du endast vinstchans och kan aldrig förlora några pengar.

obligationer köper du likadant som en skjorta typ. Bara det att du endast kan vinna på dessa.. då dem gör olika typer utav dragningar vid jämna mellanrum.

För att jag förutsätter och tror att du inte har någon aning om någonting som har med fonder och aktier att göra

lycka till!
Senast redigerad av joffen87 2015-08-31 kl. 09:07.
Citera
2015-08-31, 10:14
Medlem
schlevcurrys avatar
Gå med i Avanza, varje månad ger experter tips om vilka aktier man ska satsa på. Kolla historiken och företagets framtids planer. Det har lönat sig för mig, hjälpte mig en bra bit på vägen när jag samla in till insats till mitt bolån.
Ska nog ta och börja snart igen när man fått upp lite kapital.
Citera
2015-08-31, 10:27
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm

Mvh

Du sitter alltså på 100,000 och utöver det så kan du investera 5000kr i månaden.

Det finns hur många svar som helst på hur du ska investera och alla tror att deras sätt är bäst...du måste bara hitta din egen väg.
Det som många får svårt för är att hitta en strategi och hålla fast vid den enligt många.

Du kan få ett förslag som liknar min egen strategi men om det är rätt för dig vet bara du.

1. Sätt in dina 100,000 i tre fonder fördelat på 33,3% i varje fond exempelvis avanza zero, spiltan invest, Swedbank Robur Asien. (skippa här globalfonder med stor usa exponering, varför kommer vi till i steg 2).

2. Dina 5000 du kan investera varje månad kör du en tvåårig plan för i stora stabila amerikanska företag som ökat sina utdelningar varje år under ett par decennier dvs dividend aristocrats.
Amerikanska aktier delar ut per kvartal vilket kommer möjliggöra ett 3e steg i den här strategin.
I slutändan med ägande i McDonalds,CocaCola,Pepsi,Genuin Parts,Johnson&Johnson mfl så ramlar det in nya pengar varje månad.

3. Utdelningar som kommit in på kontot kan du antingen återinvestera i befintliga aktier och fonder eller börja köpa mindre innehav i annat intressant, kanske lite svenska utdelningsaktier som tele2,byggmax,bilia?

4. När två år har gått och du ser på kontot att du har 120,000 investerat i dividend aristocrats(alltså inte vinst) så utvärderar du hur det gått hittills både med fonderna och aktierna.
Kanske dags att lägga om fokuset av nyinvesteringarna (dvs de 5000kr) i fonder, räntefonder, råvarupapper m.m.?
Men sälj inte de fonder och aktier du redan har eftersom alla investeringar i den här strategin är långsiktighet. Tänk bara att efter ytterligare två år har du investerat ytterligare 120,000kr
Citera
2015-08-31, 10:43
Medlem
Du måste nog löra dig lite om hur de funderar först! Ör jag började läste jag på inågon enstaka timme o körde igång.

Mitt råd är börja med 10k öppna ett isk eller kapitalförsäkring så slipper du både höga skatter på vinst och den krångliga deklarationen.

Varför bara börja med 10k i början? Du kommer göra misstag i början det gjorde jag massor och är glad idag att jag bara hade lite pengar först. Under tiden du provar på så läs på om bolag som sysslar med något du vet, ar branschkunskap om sedan väljer du det bolaget (den aktien) och köper hela summan i den aktien. Sen lutar du dig tillbaka och låter pengarna jobba.

Jag har allt investerat i en o samma aktie nu men för att hitta den tog det ca 2 år!!! Så det tar tid. Innan hade jag spridit ut mina pengar i 7 olika fonder som ett månadsspar där avanza zero och splittan småbolagsfond var två av dessa.

Alla har olika sätt du måste finna ditt eget.

Jag valde tillslut att investera i ett bolag jag har branschkunskap inom och jag anseer att bolaget jag valde har störst kundbas samt bäst produkt. Det är en riskabel strategi och om du ska gå på en så måste du veta om branshen du ger dig in i och vara medveten att hela ditt kapital ligger i händerna på ett o samma bolag.

Lycka till!
Citera
2015-08-31, 11:09
Medlem
Jagarjagarens avatar
Själv använder jag aktieinvest. Har både ett ISK och en traditionell depå där. Gillar att man kan köpa "aktieandelar" där och inte bara hela aktieposter - vilket gör det lätt att räkna ut på kronan hur mycket man vill spara och i vilken aktie/fond. Det medger lite bättre riskspridning. Vet inte om andra handlare har motsvarande, men jag har länge använt aktieinvest och sedan blivit kvar där. Det funkar för _mig_ som inte day-trade:ar eller så.

Vore jag du skulle jag satsa på några fonder som gått bra (med kanske 40-50% av kapitalet), typ Spiltan aktiefond investmentbolag, Danske invest global index och kanske någon råvarufond (handelsbankens råvarufond, t.ex.) och någon räntefond (spiltan?).

Resten skulle jag placera i aktier och med så stor spridning som möjligt. HM, Holmen, Investor, och några andra "large cap"-företag. Möjligen typ hemtex och evolution gaming eller så som "mindre bolag" - men som (åtminstone just nu) rör på sig lite uppåt, trots den allmänna nedgången.

Äg aktierna länge - gärna med en horisont om (minst) 5 år (eller längre). Ju längre du ligger kvar, och med ju större kapital - desto bättre "ränta på ränta"-effekt efter några år.

100 lök + ett eventuellt månatligt sparande på några tusen blir snabbt rätt vackra slantar.

Lycka till.
Citera
2015-08-31, 11:59
Medlem
Om jag sitter på 400 lök på hand hur ska jag förvalta dessa då?
Citera
2015-08-31, 12:11
Medlem
Quaser4.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Om jag sitter på 400 lök på hand hur ska jag förvalta dessa då?

Du skall först sluta använda ordet lök. Herregud.

Sen skall du lära dig och läsa. Tråden handlar om investering av 100tkr så antar att du kan använda samma metoder med 400tkr.
Citera
2015-08-31, 12:24
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
hm det absolut bästa och säkraste alternativet för dig är att köpa Obligationer. där har du endast vinstchans och kan aldrig förlora några pengar.

obligationer köper du likadant som en skjorta typ. Bara det att du endast kan vinna på dessa.. då dem gör olika typer utav dragningar vid jämna mellanrum.

För att jag förutsätter och tror att du inte har någon aning om någonting som har med fonder och aktier att göra

lycka till!

Det du snackar om är premieobligationer! Det finns även "vanliga" obligationer som i princip innebär att låna ut pengar till fast ränta.

Ni kommer överens om hur länge dina pengar ska va låsta och till vilken ränta (t.ex 3% ränta i 5 år), det blir inga jättesummor men säkert är det ju!
Citera
2015-08-31, 12:35
Medlem
Legolasses avatar
Lägg 50% i någon indexfond, typ AZ. 30-40% i aktier ett par svenska storbolag som delar ut lite varje år och som du tror har en stabil framtid.

Sen lägger du ner lite tid på att leta upp ett eller två bolag med något stort och konkret framför sig, typ förvärv, offentlig upphandling eller stororder. Jag tänker något i stil med Sensys Gatso eller Fingerprint som båda haft ett härligt år tack vare liknande händelser. Det blir lite solvalla, men gör research, känn efter själv vad du tror och sen går du in med resterande 10-20% i vad du hittat.

Då får du vad jag skulle kalla en bra blandning mellan säkerhet och risk, med tanke på att du verkar ha inkoms osv, så du klarar dig. Visst, börsläget just nu är väl inte perfekt - men på lång sikt så kommer det nog reda ut sig, och utan risk blir det inga pengar att tala om i alla fall.
Citera
2015-08-31, 12:52
Bannlyst
Investering i värdepapper är bara att glömma just nu. Sätt in skiten på ett sparkonto med ok ränta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in