• 1
  • 2
2015-08-31, 13:11
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Investering i värdepapper är bara att glömma just nu. Sätt in skiten på ett sparkonto med ok ränta.

Vad är "ok" ränta, tycker du? Min bank har på sina bästa sparkonton typ 0,1% i ränta. Allt som ger mer än det - typ fonder eller lösa aktier på börsen (över lite längre horisont) är alltså en sundare investering.

Räntebärande papper, obiligationer - tja i princip ALLT är bättre än att ha pengarna på banken.

Man skulle - för att göra ett experiment - köpa (fysiskt) guld för alla pengarna och se på värdeökningen på några år och göra en BETYDLIGT bättre affär än bankens sparkonto.
Citera
2015-08-31, 17:54
Medlem
Zilean1999s avatar
Äsch, glöm sparkonto.

Släng in allt i certifikat. Fingerprint Bull x3.
Citera
2015-08-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Det du snackar om är premieobligationer! Det finns även "vanliga" obligationer som i princip innebär att låna ut pengar till fast ränta.

Ni kommer överens om hur länge dina pengar ska va låsta och till vilken ränta (t.ex 3% ränta i 5 år), det blir inga jättesummor men säkert är det ju!

precis det var de som jag syftade på.. samt att dem gör dragningar lite då och då också. Vinstdragningar.
Citera
2015-08-31, 20:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Vad är "ok" ränta, tycker du? Min bank har på sina bästa sparkonton typ 0,1% i ränta. Allt som ger mer än det - typ fonder eller lösa aktier på börsen (över lite längre horisont) är alltså en sundare investering.

Räntebärande papper, obiligationer - tja i princip ALLT är bättre än att ha pengarna på banken.

Man skulle - för att göra ett experiment - köpa (fysiskt) guld för alla pengarna och se på värdeökningen på några år och göra en BETYDLIGT bättre affär än bankens sparkonto.

Du får väl se dig omkring och inte enbart fokusera på din bank. Några exempel:

Marginalen bank har insättningsgaranti och ränta 1 - 2 % i dagsläget beroende på typ av konto.
4spar har 10% men givetvis ingen insättningsgaranti.

För den fege eller trygga är det alltid bra att ha en del av förmögenheten som buffertsparande om man inte orkar med börsens berg o dalbana.
Citera
2015-08-31, 20:28
Medlem
kumlans avatar
Börja betta. Läs på och spela efter proffsens tips. 100K kan du omvandla mycket.
Citera
2015-09-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspackad-huggorm
Hej! Har samlat ihop lite pengar, nämligen 100000kr, som jag fått genom mitt jobb. Min frågeställning lyder således som följande: Hur ska jag fördela mina tillgångar? Syftet är att få dem att växa. Då jag har en begränsad kunskap inom aktier så skulle jag gärna vilja ha säkra former av sparande.

Om ni rekommenderar att jag exempelvis placerar 40% i fonder, skulle ni då gärna rekommendera fonder med bra avkastning som är värda att investera i i nuläget?

Har läst om att AZ och Spillran aktiefond är bra, förstår dock inte varför? Hur kan man se om en fond är bra eller inte? Och säg om man ska investera 20k i en fond, bör man sätta in säg 5k under loppet av 4 månader dvs månatligt eller hellre allt på en gång? Kanske beroende på fondens värde, om den sjunkit osv?

Har för övrigt i princip inga utgifter förutom hyra, diverse räkningar och livsmedel, så ett löpande sparschema är fullt möjligt att utföra. Är detta en bra idé och om vi säger att jag har 5k över varje månad, procentuellt hur bör en löpande spartaktik se ut?

Mvh

Har du nån bra appidé? jag kan jobba kvällar för din summa. Mvh
Citera
2015-09-01, 23:00
Medlem
Köp kvalitetsaktier, välskötta och stabila företag på storbolagslistan.

Att direktäga aktier är bättre än fonder, då även en liten avgift blir mycket förlorade pengar på lång sikt.

Titta på vad miljardärerna gör, vilka svenska bolag äger dom i sin portfölj? Fredrik Lundberg, Patrik Brummer, Erik Penser, Johan Persson, Christina Stenbeck, mfl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in