• 2
  • 3
2015-09-04, 13:45
Medlem
“Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves.
Heres Tom with the Weather.”
― Bill Hicks

Senast redigerad av Autobahn76 2015-09-04 kl. 13:48.
Citera
2015-09-04, 18:25
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag avskyr och verkligen hatar matematik. Så då hatar jag och avskyr universum? Njae. Matematiken är en Mänsklig skapelse. Iofs är vi skapta av Universum vilket gör Matematiken till en Universiell skapelse.

Men jag nöjer mig med +,- / och *.

Vet inte om du sitter och skriver trollinlägg men i alla fall: Om jag hatar kött och blod, hatar jag då människor och djur? Njae.
Citera
2015-09-04, 19:07
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Hur vet du det? Var du med Gud när han sa "Varde ljus!"? Hur räknar död materia på sig själv på annat sätt än att den följer vissa statistiska samband över molekylnivå?

Till exempel talet "pi" är något som klarar sig väldigt bra utan oss människor eftersom om vi så skulle sitta hela våra liv och klottra ner dess decimaler så skulle vi aldrig komma till slutet. Och detta tal dyker upp både här och där.
Citera
2015-09-05, 00:20
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Vet inte om du sitter och skriver trollinlägg men i alla fall: Om jag hatar kött och blod, hatar jag då människor och djur? Njae.

Trollar inte. Jag gillade bara inte din beskrivning att matematiken är universum och "alltet".

Skål på dig.
Citera
2015-09-05, 01:16
Medlem
esants avatar
Citat:
Trollar inte. Jag gillade bara inte din beskrivning att matematiken är universum och "alltet".

Skål på dig.

Vad vi gillar och inte gillar kommer inte matten att bry sig om .
Citera
2015-09-05, 01:31
Bannlyst
Citat:

Skål på dig.

hehe, nä det ska du inte ta på sååå stort allvar
matematiken alltså
egentligen beskriver matematiken olika typer av kvantitativa relationer i logiska termer

Man vet att i nära t=0 vid Big Bang kollapsar alla naturlagar och med dem de matematiska relationerna. Det finns ju ett samband där. Utan fysisk - som 'fysik'. Kan inte matematik finnas. Även om det finns s k abstrakt matematik t.ex. inom strängteori, men eftersom ingen kan koppla det till verkligen vetenskap eller verkligheten självt på ett förtroendegivande sätt. Så vad är den värd? Är den en slags 'performance art'?
Om det skulle visa sig att man aldrig kommer någon vart med strängteorin och dess matematik. Så är det kanske det största failet i vetenskapshistorien. Än så länge är man inte i närheten. De har kört fast helt klart. Massvis med brighta unga vetenskapsmän har bränt sina karriärer på något som bara är abstrakta idéer.

Det samma gäller svarta håll - som har en annan fysik än den fysiken vi känner till. Det är det enda vi kan vara säkra på. Tänk, en annan fysik. Ingen vet om matematik är giltigt inuti ett svart hål.

Det är inte omöjligt att Big Bang är kopplat i sin speciella fysik och sin kanske speciella matematik med svarta håll. Men hur är det med riktigheten i att matematik är universiellt i vårat universum?
Ja, allt tyder på det. Förutom vid dess randpunkter finns starka tvivel. Dvs vid Big Bang (t=0) och inom svarta hål. Men på andra sidan av dessa fenomen som ingen vettig människa betvivlar, så håller de mesta också med om att där är också slutet på vårt universum - vilket är en hisnande tanke. Därmed är matematik universiellt: allmängiltigt i vårt universa. Men bortom dess randpunkter finns en kompakt mur som t o m är ogenomtränglig teoretiskt. Vi är fångade i vårt universum.

Ingen bör tro på worm holes att vi kan färdas i dem. Det är bara att se vad Jupiter gör med kometer och asterioder som krashar mot det ytan: Jupiters starka g-grafter spagettifierar allt som är 'incoming'. Ett svart håll är oändligt brutalare mot alla former av materia.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in