2015-09-02, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Är inte det multidimensioner? När någon nämner universum tänker jag på rymden. Blir förvirrande.
Rymden är rummet R^3 är oändligt, universum är ändligt inte ekvivalent
Citera
2015-09-02, 15:37
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Matematiken är ju från början empiriskt grundad på de fyra räknesätten. Från början handlade den om att stenåldersmänniskor skulle kunna räkna antalet skinn, vedträn, familjemedlemmar osv. Geometriska figurer är ju förenklingar av hur saker egentligen ser ut. Man tycks kunna applicera detta väldigt långt. Frågan är om det kan appliceras universellt. Att man alls kan räkna på den mest grundläggande nivå beror ju på att man har den dualistiska synen med subjekt och objekt. På det sättet har nog Kant rätt att 2+2 inte är 4 förrän man har adderat. Matematiken framstår som mycket exaktare än det talade språket, men det kan bero på något så enkelt som att den är grundad i subjekt och objekt på ett närmast absolut sätt.
Kan du utveckla det där med det "dualistiska synen på subjekt och objekt" och hur det skulle vara relaterat till matematiken. Menar du att vi ser det subjektiva och objektiva som samma sak när det kommer till matematik?
Senast redigerad av Kleop 2015-09-02 kl. 15:39.
Citera
2015-09-02, 15:43
Bannlyst
Citat:
Matematiken är ju från början empiriskt grundad på de fyra räknesätten. Från början handlade den om att stenåldersmänniskor skulle kunna räkna antalet skinn, vedträn, familjemedlemmar osv. Geometriska figurer är ju förenklingar av hur saker egentligen ser ut. Man tycks kunna applicera detta väldigt långt. Frågan är om det kan appliceras universellt. Att man alls kan räkna på den mest grundläggande nivå beror ju på att man har den dualistiska synen med subjekt och objekt. På det sättet har nog Kant rätt att 2+2 inte är 4 förrän man har adderat. Matematiken framstår som mycket exaktare än det talade språket, men det kan bero på något så enkelt som att den är grundad i subjekt och objekt på ett närmast absolut sätt.

Nej matematik grundar sig inte alls på empiri. Matematik är universiellt och inte relativt något alls. 2 + 2 = 4 oberoende om det finns människor eller ej. Beräkning hos organismer har funnits antagligen sen liv uppstod - då DNA och RNA är egentligen beräkningsmaskiner. Men det finns dem som tror att allt egentligen är beräkning.
Citera
2015-09-03, 03:45
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Är inte det multidimensioner? När någon nämner universum tänker jag på rymden. Blir förvirrande.

Enligt Max "Mad Max" Tegmark finns det fyra nivåer av vårt s k multiversum:

Nivå I) Helt enkelt ett oändligt rum. Tittar du tillräckligt långt ut kommer du att stöta på fler "jorden" och således även fler av dig själv. Fysikens lagar är dock desamma för alla, bara historien skiljer sig.
Nivå II) Existerar om fysikens fundamentala ekvationer har fler än en lösning. Isåfall existerar parallella universa där var och en har sina fysikaliska lagar men de delar samma rum. Vi kan dock inte kommunicera med de andra universa eftersom vi drar iväg från varandra för fort då rummet expanderar med en hastighet snabbare än ljusets.
Nivå III) Varje gång en mätning görs splittras universum till två olika parallella universa. I det ena blir resultatet av mätningen "A" och i det andra "B". Du splittas till två personer i parallella universa och dessa delar inte samma rum till skillnad från dem i nivå I & II.
Nivå IV) Flera multiversa med olika fysikaliska ekvationer. Inte bara olika lösningar/konstanter som i nivå II utan alltså helt olika lagar.
Citera
2015-09-03, 09:39
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Ja multiversum är den förhärskande synen idag. Som innehåller oändligt många universa. Implikationen av detta är allt kommer att hända som kan hända. T.ex. så finns det oändligt med kopior av mig själv som lever samtidigt och i andra tidsåldrar, som t.ex. på stenåldern och i medeltiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Many-w...interpretation

Är det inte snarare så att det är den nya och häftiga popteorin?
Citera
2015-09-03, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Är det inte snarare så att det är den nya och häftiga popteorin?

Kanske. Populariteten verkar skifta hit och dit om den teorin. Men det går inte vifta bort den. Något svar måste det finnas för Schrödingers katt. Det är svårt att bilda sig en uppfattning.

När det gäller svarta hål. Så är jag nog benägen att tro att de antingen är ingångar till nya Big Bang's eller så är de gränsytor till en femte dimension där man kan se alla universa/världar/möjligheter samtidigt.

Big Bang och svarta hål är lite mer handfasta fenomen än de extrema tolkningarna av Schrödingers katt.
Citera
2015-09-04, 10:58
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Att universums beskaffenhet inte kommer att kunna beskrivas med vårt språk är i alla fall ganska givet, ifall vi bekänner oss till att universum skulle fortsätta att finnas till även om människan raderades från det.

Vissa hävdar sig tro att det är matematiken som "är" hela alltet och att matten inte, som man tidigare oftast tänkt, är något verktyg vi utvecklat för att beskriva oss själva och universum utan snarare tvärtom. Det är vi och allt annat som beskriver matematiken istället.

Och det skulle ju kanske kunna ses som en ärofylld uppgift för den som gärna vill ha ett syfte med sin existens?

Jag avskyr och verkligen hatar matematik. Så då hatar jag och avskyr universum? Njae. Matematiken är en Mänsklig skapelse. Iofs är vi skapta av Universum vilket gör Matematiken till en Universiell skapelse.

Men jag nöjer mig med +,- / och *.
Citera
2015-09-04, 11:38
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenix1
Nej matematik grundar sig inte alls på empiri. Matematik är universiellt och inte relativt något alls. 2 + 2 = 4 oberoende om det finns människor eller ej. Beräkning hos organismer har funnits antagligen sen liv uppstod - då DNA och RNA är egentligen beräkningsmaskiner. Men det finns dem som tror att allt egentligen är beräkning.

Hur vet du det? Var du med Gud när han sa "Varde ljus!"? Hur räknar död materia på sig själv på annat sätt än att den följer vissa statistiska samband över molekylnivå?
Citera
2015-09-04, 12:15
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Hur vet du det? Var du med Gud när han sa "Varde ljus!"? Hur räknar död materia på sig själv på annat sätt än att den följer vissa statistiska samband över molekylnivå?

Premissen behöver inte alls vara slutsatsen när det kommer till alltet. Det kan vara det inneboende systemet men behöver inte alls vara det i sin helhet. Matematik kan vara precis som språklig kommunikation. En beskrivning av ett tillstånd med så klara och exakta ramar som går att beskriva. Men det förutsätter inte att det i sig själv är en representation av själva systemet.

Ett exempel skulle vara hur du ser din datorn. Spel, filmer etc.. Allt det för dig har en större innebörd en vad det faktiskt är, 001101010...........

Och rent esoteriska är det universum som begrundar sig själv. Vi människor skulle analogiskt kunna ses som kvanta av information. Tillhörande hela alltet, det behöver inte finnas en omedelbar koppling. Bara att allt kan påverka allt i någon sorts causal kedja.
Senast redigerad av Yppsilon 2015-09-04 kl. 12:18.
Citera
2015-09-04, 12:20
Avstängd
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Premissen behöver inte alls vara slutsatsen när det kommer till alltet. Det kan vara det inneboende systemet men behöver inte alls vara det i sin helhet. Matematik kan vara precis som språklig kommunikation. En beskrivning av ett tillstånd med så klara och exakta ramar som går att beskriva. Men det förutsätter inte att det i sig själv är en representation av själva systemet.

Ett exempel skulle vara hur du ser din datorn. Spel, filmer etc.. Allt det för dig har en större innebörd en vad det faktiskt är, 001101010...........

Och rent esoteriska är det universum som begrundar sig själv. Vi människor skulle analogiskt kunna ses som kvanta av information. Tillhörande hela alltet, det behöver inte finnas en omedelbar koppling. Bara att allt kan påverka allt i någon sorts causal kedja.

Fast en dator är biljoner små strömbrytare som är påslagna och avslagna. Varje liten strömbrytare har en viss egenskap, om jag inte misstar mig.
Citera
2015-09-04, 12:57
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Fast en dator är biljoner små strömbrytare som är påslagna och avslagna. Varje liten strömbrytare har en viss egenskap, om jag inte misstar mig.

Precis. Dessa kretsar är helt oberoende helheten. Men ändå helheten. Flummigt uttryckt. Emergence
Citera
2015-09-04, 13:15
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag har en liten fantasi om att "alltet" eller "enheten" eller "vad man nu ska kalla det" har skapat oändligt många universa som experiment för att lista ut "varför finns jag". Som att "de här får stå och interagera med varandra (fast egentligen är det delar av mig som interagerar med andra delar av mig själv) och när någon lyckas lista ut vad som är "poängen" så kan jag stänga ner allihop".

Lite kul att tänka på. Och jag tror inte att "den" som ställer frågan nånsin kommer hitta ett svar. Men kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in