Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-08-30, 23:52
Medlem
Tja!

Jag hade lite frågor angående det jag skrev i titeln. Det är så att jag har kollat runt lite och läst att man med Apple TV kan jailbreaka den och då streama film och sport till TVn helt gratis. Med tanke på att jag gärna kollar på fotboll och hockey (NHL, Premier League, SHL, CHL) men ekonomin inte tillåter allt så vore ju några hundralappar för den en given investering.

Men funkar det på ChromeCast också? Jag frågade en vän som hade en och han säger att man bara ska tänka sig ChromeCasten som en trådlös HDMI, alltså inga egna appar som på Apple TVn.

Någon som har koll?
Tack!
Citera
2015-08-31, 00:00
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Ja...chromecasten var en lite besvikelse. Köpte en till min Smarttv, helt jävla värdelöst. Har ju redan alla de där grejerna i SmartTv och PS4an. Har du ingen smarttv är det ju fett nice. Du får ju stort sätt en smarttv för 300spänn.

Det du kan göra med en chromecast är dock att slänga upp valfri flik ifrån Chrome på PCn till tvn. Detta innebär att du streamar något så kan du se detta på TVn, och få ljudet där med. Hur mkt du än jailbreakar en Apple-Tv är utbudet på nätet större.
Citera
2015-08-31, 00:19
Medlem
virablatiras avatar
Mycket pekar på att det kommer en ny appletv inom kort. Den 9:e september kan ju vara värt att vänta in i alla fall.
http://9to5mac.com/2015/08/30/apple-tv-4-200-october/
Citera
2015-08-31, 09:29
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invim
Tja!

Jag hade lite frågor angående det jag skrev i titeln. Det är så att jag har kollat runt lite och läst att man med Apple TV kan jailbreaka den och då streama film och sport till TVn helt gratis. Med tanke på att jag gärna kollar på fotboll och hockey (NHL, Premier League, SHL, CHL) men ekonomin inte tillåter allt så vore ju några hundralappar för den en given investering.

Men funkar det på ChromeCast också? Jag frågade en vän som hade en och han säger att man bara ska tänka sig ChromeCasten som en trådlös HDMI, alltså inga egna appar som på Apple TVn.

Någon som har koll?
Tack!

Notera att det inte finns något jailbreake till den AppleTV som finns i handeln nu, version 3. Om du vill jailbreaka får du kika efter en begagnad version 2, säljs på Blocket för runt en tusenlapp.
Citera
2015-08-31, 10:16
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Ja...chromecasten var en lite besvikelse. Köpte en till min Smarttv, helt jävla värdelöst. Har ju redan alla de där grejerna i SmartTv och PS4an. Har du ingen smarttv är det ju fett nice. Du får ju stort sätt en smarttv för 300spänn.

Det du kan göra med en chromecast är dock att slänga upp valfri flik ifrån Chrome på PCn till tvn. Detta innebär att du streamar något så kan du se detta på TVn, och få ljudet där med. Hur mkt du än jailbreakar en Apple-Tv är utbudet på nätet större.

Så går det när man köper saker utan att veta vad man håller på med.
Men det måste väl ändå vara värt nägot att kunna "casta" från telefonen?

Pajas.
Citera
2015-08-31, 16:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock

Har man en Mac så skulle jag dock säga att en AppleTV är det bättre valet på grund av Airplay. För till Chromecast kan man väl bara casta flikar från Chrome?
Citera
2015-09-01, 22:45
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Så går det när man köper saker utan att veta vad man håller på med.
Men det måste väl ändå vara värt nägot att kunna "casta" från telefonen?

Pajas.

Nu köpte jag den av en polare som vill bli av med den(hade två). Köpte den för en pizza plus stort stark, så ingen större förlust. Varför denna dryga ton?

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har man en Mac så skulle jag dock säga att en AppleTV är det bättre valet på grund av Airplay. För till Chromecast kan man väl bara casta flikar från Chrome?

Stämmer bra! Har man Mac är väl Apple-tv det självklara valet.
Citera
2015-09-02, 00:33
Medlem
Arbetarbroders avatar
Apple TV i en förkrossande seger, en liten pryl som fick mig att säga upp alla tidigare TV-kanaler (vilket inte var så många iofs) och bara köra Apple TV och jag har numera en Chromecast också eftersom den ingick när jag köpte min mobil, och ja.. den var inte riktigt i närheten av Apples variant.
Citera
2015-09-02, 10:45
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Youtube får ett eget UI och från Android/IOS kan du casta skärmen, netflix, youtube, filmer osv. Från ditt personliga moln till tv'n med telefonen som kontrolldosa.
Chromecast använder andras beräkningskraft med andra ord. Väldig användningsbar tycker jag.
Citera
2015-09-02, 11:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacemode
Youtube får ett eget UI och från Android/IOS kan du casta skärmen, netflix, youtube, filmer osv. Från ditt personliga moln till tv'n med telefonen som kontrolldosa.
Chromecast använder andras beräkningskraft med andra ord. Väldig användningsbar tycker jag.
Hade det verkligen fungerat som trådlös HDMI i stil med Airplay så hade jag tyckt det var användningsbart, nu blir jag begränsad till min telefon och Chrome. Hade jag inte haft en burk som kör Kodi där jag har YT och massor av andra plugins till diverse playkanaler hade jag dock kanske kunnat överväga att skaffa än. Inte ens på resande fot i ett hotellrum ser jag något behov eftersom jag ändå har en HDMI-kabel med mig. Men det är ju som sagt jag. Är man en mindre avancerad användare så förstår jag absolut att man kan tycka att det här är en smart sak.
Citera
2015-09-02, 11:23
Medlem
underhuggarens avatar
Har bara Apple Tv själv men tycker att den är rätt tandlös och fittigt utbud om den nu inte är hackad. Använder den endast till AirPlay dvs spegla från laptop eller platta till tv eller ljud trådlöst från luren ut i stereon. Är själv sugen på en Chromecast då jag reser mkt och att den ser smidig ut som man kan proppa in i vilken hotell tv som helst utan att fippla med kablar och sånt.

Börjar komma en hel del feta generic media spelare med XMBC som man kan köra live tv mm från tror att framtiden ligger där. Mer kunskap behövs dock innan nått utlåtande kan ges men spännande!
Citera
2015-09-02, 13:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhuggaren
Har bara Apple Tv själv men tycker att den är rätt tandlös och fittigt utbud om den nu inte är hackad. Använder den endast till AirPlay dvs spegla från laptop eller platta till tv eller ljud trådlöst från luren ut i stereon. Är själv sugen på en Chromecast då jag reser mkt och att den ser smidig ut som man kan proppa in i vilken hotell tv som helst utan att fippla med kablar och sånt.

Börjar komma en hel del feta generic media spelare med XMBC som man kan köra live tv mm från tror att framtiden ligger där. Mer kunskap behövs dock innan nått utlåtande kan ges men spännande!
Fast. Det är ju ungefär lika mycket "krångel" att koppla in en Chromecast som en HDMI-kabel. Eller ja, den måste ju in i datorn också men då å andra sidan så behvöer Chromecasten ström. Så det blir ju exakt lika mycket jobb. Då kan man dessutom spela upp filmer från hårddisken eller den optiska läsaren om man har en sån. Då tror jag nog mer på en sån där "computer on a stick" med Kodi. Chromecast har helt enkelt inte flexibiliteten som jag känner att jag behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in