Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-02, 20:09
Medlem
towbs avatar
Mer rättvist vore väl Apple TV vs Nexus Player som man faktiskt installerar appar på och som ligger på samma prisnivå. Chromecast är ju bara streaming och det gör den alldeles utmärkt för den pengen. Plex, Google Play, Netflix, SVTPlay, osv. Spegling gör den mindre bra men jag har för mig att Google jobbar på att göra det bättre.

Min tv kan streama över DLNA om man lyckas få det att fungera och den tar även en USB-sticka som den kan spela upp filer från vilket även det fungerar rätt dåligt. Har man en sån tv så kan jag rekommendera att man uppgraderar den med en Chromecast.

Chromecast är ju väldigt lite programvara och väldigt lite hårdvara också för den delen, det är ju som sagt bara en liten grunka som underlättar streaming. Ingen mjukvara som behöver uppdateras (även om det kommer lite små uppdateringar till den) och ingen hårdvara som blir gammal och inte orkar hänga med.

Nu babblade jag på lite mer än vad jag hade tänkt, är febrig så orkar inte tjafsa även om jag vet att det finns hål i mina argument, så låt mig va!
Citera
2015-09-03, 15:51
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hade det verkligen fungerat som trådlös HDMI i stil med Airplay så hade jag tyckt det var användningsbart, nu blir jag begränsad till min telefon och Chrome. Hade jag inte haft en burk som kör Kodi där jag har YT och massor av andra plugins till diverse playkanaler hade jag dock kanske kunnat överväga att skaffa än. Inte ens på resande fot i ett hotellrum ser jag något behov eftersom jag ändå har en HDMI-kabel med mig. Men det är ju som sagt jag. Är man en mindre avancerad användare så förstår jag absolut att man kan tycka att det här är en smart sak.
Du kan spegla telefonen och chromecasten, exakt samma funktion som en HDMI-kabel men ändå inte. Har ju ingenting med avancerad användning eller inte.
Citat:
Fast. Det är ju ungefär lika mycket "krångel" att koppla in en Chromecast som en HDMI-kabel. Eller ja, den måste ju in i datorn också men då å andra sidan så behvöer Chromecasten ström. Så det blir ju exakt lika mycket jobb. Då kan man dessutom spela upp filmer från hårddisken eller den optiska läsaren om man har en sån. Då tror jag nog mer på en sån där "computer on a stick" med Kodi. Chromecast har helt enkelt inte flexibiliteten som jag känner att jag behöver.
Chromecast måste du ha en app antingen till datorns webbläsare eller din telefon så du hittar den i nätverket, inte riktigt som en HDMI-kabel även om funktionen kan bli densamma.

Jag måste bara fråga, äger du ens en chromecast? För det verkar som att du inte riktigt vet hur den fungerar.
Citera
2015-09-03, 18:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacemode
Du kan spegla telefonen och chromecasten, exakt samma funktion som en HDMI-kabel men ändå inte. Har ju ingenting med avancerad användning eller inte.
Spegla Chromecasten? Vad jag menar med "avancerad användning" är att man kanske vill spegla något mer än från telefonen och Chrome. Till det man kan använda den till så är det en bra pryl, absolut. Men för mig räcker det inte att kunna göra det utan jag vill kunna få ut hela skärmen på TV:n. Som AirPlay.

Citat:
Chromecast måste du ha en app antingen till datorns webbläsare eller din telefon så du hittar den i nätverket, inte riktigt som en HDMI-kabel även om funktionen kan bli densamma.
Så krasst sett så är Chromecast mer krångel än att koppla in en sladd i två ändar.

Citat:
Jag måste bara fråga, äger du ens en chromecast? För det verkar som att du inte riktigt vet hur den fungerar.
Jag kan ha missat något men som jag förstår det så kan jag inte använda den så att det i praktiken blir som att koppla i en en extra skärm utan jag är begränsad till flikar i Chrome. Ja, eller från telefon eller platta då så klart. Och har man ingen laptop eller någon dator som står bra till för att koppla in till TV:n utan kanske bara har en surfplatta eller så, ja då är det ju en bra pryl.

Jag säger alltså inte att det är en dålig produkt, bara att den inte uppfyller mina behov. Jag säger också så att om det är som så att det verkligen går att köra dubblering av ens datorskärm så uppfyller den till och med mina behov. Men om man är begränsad till sin telefon, platta eller flik i Chrome så gör den det inte.
Citera
2015-09-03, 19:29
Medlem
underhuggarens avatar
Citat:
Fast. Det är ju ungefär lika mycket "krångel" att koppla in en Chromecast som en HDMI-kabel. Eller ja, den måste ju in i datorn också men då å andra sidan så behvöer Chromecasten ström. Så det blir ju exakt lika mycket jobb. Då kan man dessutom spela upp filmer från hårddisken eller den optiska läsaren om man har en sån. Då tror jag nog mer på en sån där "computer on a stick" med Kodi. Chromecast har helt enkelt inte flexibiliteten som jag känner att jag behöver.

Trodde att Chrmecast var mer plug n play utan ström adapter? skall köpa en och testa lite.

Kodi är det jag menade med XMBC dom har bytt namn tydligen? men ser rätt lovande ut med dessa nya sticks och media boxar, Själv kör jag en mac mini som HTPC som sköter torrent musik mm helt klar bästa lösningen idag enl min mening.

Om man kollar lite på ebay om du söker Kodi så finns det en massa nytt kul som har gratis tv med alla premium kanaler inlagt det var detta jag refererade till i tidigare inlägg ska tydligen gå att tanka på en del av modellerna också.
Citera
2015-09-03, 19:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhuggaren
Trodde att Chrmecast var mer plug n play utan ström adapter? skall köpa en och testa lite.
Man får ingen ström från en HDMI-kontakt så nånstans måste man ju få den från.

Citat:
Kodi är det jag menade med XMBC dom har bytt namn tydligen? men ser rätt lovande ut med dessa nya sticks och media boxar, Själv kör jag en mac mini som HTPC som sköter torrent musik mm helt klar bästa lösningen idag enl min mening.
Från och med 1 augusti förra året så blev XBMC till Kodi. Jo, jag har något liknande fast min HTPC kostade en bråkdel av vad en Mac Mini gör och jag gör Linux på den och ingen musik men i övrigt är ju principen densamma. Visst, det ger en pryl till i TV-bänken men flexibiliteten är ju oslagbar.

Citat:
Om man kollar lite på ebay om du söker Kodi så finns det en massa nytt kul som har gratis tv med alla premium kanaler inlagt det var detta jag refererade till i tidigare inlägg ska tydligen gå att tanka på en del av modellerna också.
Ja, det finns ganska mycket roliga Android-prylar med färdigkonfade Kodi-system. Fördelen med Kodi är ju att det där kan man göra själv utan problem, bara att hitta rätt pluggar.
Citera
2015-09-04, 10:36
Medlem
Spacemodes avatar
Citat:
Spegla Chromecasten? Vad jag menar med "avancerad användning" är att man kanske vill spegla något mer än från telefonen och Chrome. Till det man kan använda den till så är det en bra pryl, absolut. Men för mig räcker det inte att kunna göra det utan jag vill kunna få ut hela skärmen på TV:n. Som AirPlay.

Så krasst sett så är Chromecast mer krångel än att koppla in en sladd i två ändar.

Jag kan ha missat något men som jag förstår det så kan jag inte använda den så att det i praktiken blir som att koppla i en en extra skärm utan jag är begränsad till flikar i Chrome. Ja, eller från telefon eller platta då så klart. Och har man ingen laptop eller någon dator som står bra till för att koppla in till TV:n utan kanske bara har en surfplatta eller så, ja då är det ju en bra pryl.

Jag säger alltså inte att det är en dålig produkt, bara att den inte uppfyller mina behov. Jag säger också så att om det är som så att det verkligen går att köra dubblering av ens datorskärm så uppfyller den till och med mina behov. Men om man är begränsad till sin telefon, platta eller flik i Chrome så gör den det inte.
Grejen med chromecast är väl att man ska vara lite låst till googles produkter, så det är långt ifrån en trådlös HMDI.

Citat:
Ursprungligen postat av underhuggaren

Micro usb från tvns usb, annars får du en adapter liknande den som kommer med iphone.
Citera
2015-09-04, 11:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacemode
Grejen med chromecast är väl att man ska vara lite låst till googles produkter, så det är långt ifrån en trådlös HMDI.
Absolut, det fattar jag ju och det är lite det som gör det till en för mig lite meningslös pryl. Hade jag dock inte haft en dator från Apple så hade ju en ATV varit ännu mer meningslös.

Som sagt så säger jag inte att produkten i sig är dålig, bara att den inte duger för mig.
Citera
2015-09-04, 21:45
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Varför denna dryga ton?

För att du klagar på en produkt som gör precis det den ska men inte det du förväntade dig för att du inte hade koll.
Citera
2015-09-13, 17:01
Medlem
Man är inte låst till flikar i Chrome, det finns appar till mobil och PC som gör att du kan casta filmer (bla .mkv+.srt), mm som ligger på ditt nätverk.
Citera
2015-09-19, 08:45
Medlem
Det kommer dessutom en ny (och förhoppningsvis förbättrad) Chromecast om ett par veckor.
Citera
2015-09-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Ja...chromecasten var en lite besvikelse. Köpte en till min Smarttv, helt jävla värdelöst. Har ju redan alla de där grejerna i SmartTv och PS4an. Har du ingen smarttv är det ju fett nice. Du får ju stort sätt en smarttv för 300spänn.

Det du kan göra med en chromecast är dock att slänga upp valfri flik ifrån Chrome på PCn till tvn. Detta innebär att du streamar något så kan du se detta på TVn, och få ljudet där med. Hur mkt du än jailbreakar en Apple-Tv är utbudet på nätet större.
Man kan även spela filmer/serier eller vad man nu har på datorn på tv:n genom tillägg i Chrome. Men som du säger, casta från datorn och telefonen, vad man vill i princip, är ju det smidigaste med Chrome, förutom priset. Chrome slår nog, för de flesta, alla smart-tv-system som finns i nuläget. Bättre att köpa en icke-smart tv med bästa bilden för lågt pris och köpa till en chromecast, mer prisvärt än så blir det nog inte.
Citera
2015-09-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det kommer dessutom en ny (och förhoppningsvis förbättrad) Chromecast om ett par veckor.
Källa? Vad är förbättringarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in