Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-10, 16:25
  #2089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
2 % av svenska folket är Kristdemokrater. 2/3 av dessa krossar överenskommelsen.
Väldigt liten minoritet, tycker jag.

2 % röstar ändå på partiet utan vettiga skäl.

Nå dom kom in i riksdagen så det är vä mer än 4. Sen har KD inte fört en kristdemokratisk politik så därför har många kristdemokrater röstat på andra partier.

Det var nog dettta som skrämde upp Löfvén så in i vassen; Han kan inte profitera politiskt på att islamisera Sverige om KD tar kristna väljare från (S)
__________________
Senast redigerad av kungbyxlos 2015-10-10 kl. 16:29.
Citera
2015-10-10, 16:28
  #2090
Medlem
Utan att vara religiösa själva så finns ändå ett viss motstånd att rösta på kristdemokraterna. Men visst är det så att kristdemokraterna blir enda alternativet förutom SD, då finns ju chansen att många som dragit sig för att rösta på SD istället tar chansen att rösta på KD.

Nu finns det även vissa uttalanden från moderaterna som gör att jag misstänker att även moderaterna är rädda för att tappa väljare till KD. Troligen lite mer än vad socialdemokraterna är ändå eftersom KD även är ett högerparti.

Själv tycker jag det är jättebra att fler partier börjar prata om att ta bort PUT och införa TUT, samt att satsa på närliggande flyktingläger istället för att bygga flyktingläger här i Sverige.

Ett drömscenario är att EU bestämmer sig för att bygga flyktingläger för 4-15 miljoner människor och att alla som kommit till EU får det som alternativ när de utvisas. Alla som kommer från säkra länder ska utvisas till de länder de kommer ifrån snarast möjligt. Begreppet säkra länder förkortar handläggningstiden från månader och år till någon vecka, vilket sparar enormt mycket pengar och resurser.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2015-10-10 kl. 16:31.
Citera
2015-10-10, 16:32
  #2091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife
Ebba går ut som värsta rånassen och kallar även Löfven för ett "frågetecken".
Well played.

http://www.expressen.se/nyheter/ebba...g-till-lofven/

Missa inte det långa, svavelosande inlägget på föregående sida. Känner att jag sabbade lite för skribenten nu.
”– Men de samtal som jag hittills varit inbjuden till med Stefan Löfven så har han antingen sett ut som ett frågetecken eller inte velat kännas vid de förslag vi har haft för att dämpa söktrycket på det svenska flyktingmottagandet och säkra att vi kan fortsätta hjälpa de människor som flyr från sina liv, säger hon [Busch Thor].”

Av vad man själv kunnat uppfatta så är det inte förvånande om Löfven skulle ha sett ut som ett frågetecken. Karlns omedelbara receptivitet och förmåga till perception verkar inte speciellt väl utvecklat, snarast lite bakom.
Men sosseeliten ville ha en marionett, en nickedocka som de kunde styra.
Citera
2015-10-10, 17:30
  #2092
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Buch som just blivit monumentalt överkörd av sitt eget parti, vägrat ta koncenkvenserna av detta (hon skulle naturligtvis ha avgått om det varit någon ruter i henne), och just övergett en politisk överenskommelse, mästrar en politiker som visar och tar ansvar. Man skakar på huvudet! Hur skall denna unga dam någon gång kunna tas på allvar?
Nu är det faktiskt inte sed att partiledarna avgår så fort partiledningens förslag inte går igenom på stämmor. Alla utom Clodius känner till att EBT ärvt DÖ och kan alltså inte anklagas för att vara mamma till överenskommelsen (som bidragit till trycka ner partiets opinionssiffror)..
Antagligen hade hon inte internt mandat att tvinga partiledningen att i förväg överge DÖ, det finns fortfarande Hägglundsfolk i partistyrelsen. Hennes försvar för DÖ var också ganska halvljummet o antagligen hade hon inget emot nederlaget.
"Mästrar en politiker (Löfvén)"? Men det gör ju stort sett alla politiker o kommentatorer i dag, hans aktier står verkligen inte högt och den allmänna meningen är att han inte lyckats ta ansvar, trots ständigt prat om att alla andra måste ta ansvar. Man tar inte ansvar för att man säger det utan det är genomförda åtgärder som räknas. Men den skillanden har du inte noterat, eller?
Ska det skakas på huvudet är det över Clodius.
Citera
2015-10-10, 17:47
  #2093
Medlem
Mikojans avatar
När sossebroliern Mikael Damberg, som basar över sämsta näringsdepartementet landet skådat, säger att EBT är svag som partiledare är det lika med att den unga damen har gjort ett utomordentligt bra jobb i DÖ-affären.

Hon ärvde nedköpet av Hägglund och låtsades lämpligt dämpad när "nederlaget" stod klart. Men som alla andra förnuftiga KD-are var hon förstås jublande glad.
Citera
2015-10-10, 18:47
  #2094
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
När sossebroliern Mikael Damberg, som basar över sämsta näringsdepartementet landet skådat, säger att EBT är svag som partiledare är det lika med att den unga damen har gjort ett utomordentligt bra jobb i DÖ-affären.

Hon ärvde nedköpet av Hägglund och låtsades lämpligt dämpad när "nederlaget" stod klart. Men som alla andra förnuftiga KD-are var hon förstås jublande glad.

För att inte nämna pajasen Löfven som på presskonferensen tidigare idag sa att "de" bröt överenskommelsen, alltså alliansen. Nej Löfven, ombuden i ett av alliansens partier fick nog och röstade emot den uppenbara begränsningen i vår demokrati som ni i sjuklövern genomfört mot folkets vilja. Trampar man på gräsrötterna så finns risken att de slår tillbaka, så funkar det i det verkliga livet.
Citera
2015-10-10, 20:32
  #2095
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Buch som just blivit monumentalt överkörd av sitt eget parti, vägrat ta koncenkvenserna av detta (hon skulle naturligtvis ha avgått om det varit någon ruter i henne), och just övergett en politisk överenskommelse, mästrar en politiker som visar och tar ansvar. Man skakar på huvudet! Hur skall denna unga dam någon gång kunna tas på allvar?

Jag begriper mig inte på dig, du säger att du har KD närmast hjärtat, men verkar inte förstå att hon ärvt DÖ, och har dessutom tidigare varit kritisk mot den. Hon var ju rätt tydlig, också innan beslutet, att hon var villig att följa tingets beslut. Tycker hon skötte det rätt bra, och ser att hon kommer följa Annies popularitetssiffror, hon var inte heller speciellt poppis i början men seglar upp i toppen nu.

Din kärlek till sossarna är också lite roande, Löfven tar j-igt lite ansvar, skyfflar över ansvar till kommuner, och EU i massvis av frågor där han, och hans parti skulle kunna ta ansvar på riktigt och komma med vettiga beslut.

Dessutom är han ju den största löftesbrytaren mot sin väljarkår som åtminstone jag kan minnas.
Citera
2015-10-10, 20:45
  #2096
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Karin Petterson på Aftonbladet ledare (som enligt min mening har öron som nån förvuxen Sagan om ringen nörd) menar att Batra flyr sitt ansvar:

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21558596.ab

Citat:
På förmiddagen i går höll landets statsminister en presskonferens där han förklarade att flyktingkrisen gör att Sverige står inför ett exceptionellt läge. Med sig hade Stefan Löfven *tre ministrar och en lång rad förslag. Bland annat kan det bli *aktuellt att inhysa flyktingar i tältläger – något som inte hänt i Sverige sedan kriget på Balkan. Samma eftermiddag, i en *annan del av Sverige, var det en helt annan och inte så ansvarsfull stämning. På Kristdemokraternas riksting beslutade sig ombuden att rösta ner Decemberöverenskommelsen. Jubel och champagne!

Att gräsrötterna i ett borgerligt parti gör uppror varpå partiledaren respekterar deras val är oansvarigt medans flyktingpolitiken där man öser in folk varje dag och planerar att sätta de i kyliga tältläger är att "ta ansvar"

Må Karin Petterson, Göran Greider och andra gnällsossar bäva framöver...
Citera
2015-10-10, 21:28
  #2097
Medlem
Finns många som anser att Ebba Busch med sitt halvhjärtade stöd för DÖ möjliggjorde revolten mot den. Det här är ju faktiskt en dam som har hårda nypor när det anses behövas. Se bara på hur hon degraderade Henriksson och Forssmed utan pardon. Det fanns alla möjligheter att kväva DÖ-motståndet i sin linda. Men nån sån ansträngning gjordes inte. Flera har noterat detta:

KG Bergström:

Citat:
För partistyrelsen och större delen av partiledningen var det ett förkrossande nederlag.

Jag skrev avsiktligt för större delen av partiledningen. Därför att jag inte vet vad Ebba Busch Thor egentligen tycker. Utifrån sitt agerande är det i och för sig ett nesligt nederlag. Hon ställde upp för DÖ men utan det engagemang som hade krävts för att det skulle ha en chans att vinna. På presskonferensen igår uppträdde hon så defaitistiskt att man kunde misstänka att hon egentligen ville att den egna linjen skulle förlora. I debatten idag försökte hon agera mer beslutsamt utan att lyckas. Försvaret för DÖ kändes halvhjärtat. Det var egentligen bara Jacob Forssmed som agerade kraftfullt.

http://www.expressen.se/kronikorer/k...ella-beslutet/

Furtenbach: Busch Thor slåss inte för decemberöverenskommelsen

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6274564

DN:s Eva Stenberg

Citat:
När Ebba Busch Thor svarade på frågor om överenskommelsen var det långt ifrån något försvar. Det finns stora fördelar och väldigt stora nackdelar, sade hon. Intrycket var att hon inte skulle ha något emot om överenskommelsen föll, trots att hon sade sig stå bakom partistyrelsens beslut att stödja den.

http://www.dn.se/nyheter/politik/ewa...och-riskfyllt/
Citera
2015-10-11, 02:53
  #2098
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
EBT hör till samma uppsala-krets som Skyttedal och var tidigare emot DÖ. Hon fick mycket kritik under partiledarstriden för att vara en splittrande faktor i KD, och att sätta upp fasaden av att vara emot ger henne en ursäkt gentemot både den interna oppositionen och övriga alliansen att hon nu "tvingas" följa stämmans beslut. DÖ är snarare rotat i KDs jönköpingsfalang, den ingicks av Hägglund och har haft sitt verkliga stöd kring Forsmed och Henriksson med anhang.

EBT är minst lika mycket att tacka som Adaktusson och Skyttedal för det här, de står på samma sida oavsett vad EBT sagt offentligt. Den som tror något annat kan bara kolla på hur EBT agerat senaste dagarna, rakt emot vad någon som hade velat köra över gräsrotsopinionen hade gjort. Tvärtom lyfter hon starkt vikten av att medlemmarna får säga sitt vilket hon nu också följt upp med att lyda beslutet till fullo och utan krusiduller. I debatten har hon gjort minsta möjliga för att "försvara" partistyrelsens linje i frågan.

Intressant analys! Jag har själv inte alls samma koll på KD som du verkar ha. Och det är lätt att bli förvirrad av EBT retoriska tricks. Fast direkt efter rikstinget fick jag en känsla av att det förhåller sig precis som du säger här... så jag är beredd att köpa din analys.

Bara en fråga. Vad säger du om detta:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6263795
Citat:
Partistyrelsen har lagt fram ett förslag som innebär att ungdomsförbundet mister sin rösträtt på lokal- och distriktsnivå.Ekot kan idag berätta att det är partiledaren Ebba Busch Thor själv som drivit igenom förslaget i partistyrelsen, något som förvånar KDU:s ordförande Sara Skyttedal.

- Jag är genuint förvånad över att hon har fattat det här beslutet, säger KDU:s ordförande Sara Skyttedal.

Sara Skyttedal menar att hon inte kan förstå varför moderpartiet väljer att ta bort rösträtten, ännu mindre varför Ebba Busch Thor själv, enligt Ekots källor, ska ha valt att släppa igenom det genom att utnyttja sin utslagsröst i en delad partistyrelse.

Var detta alltså helt och hållet ett spel för gallerierna från EBT:s sida enligt dig?

En annan liten reflektion är hur denne Adaktusson, som uppträdde som den värsta sortens PK-journalist i klippet du länkade i en annan tråd från 1990 i utfrågningen av Bildt, där Adaktusson var ett riktigt idiotiskt PK-avantgarde-svin som dessutom blev ordentligt uppläxad av Bildt. Tänk hur deras vägar har gått i kors sen dess...
Citera
2015-10-11, 03:45
  #2099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Bara en fråga. Vad säger du om detta:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6263795


Var detta alltså helt och hållet ett spel för gallerierna från EBT:s sida enligt dig?

En annan liten reflektion är hur denne Adaktusson, som uppträdde som den värsta sortens PK-journalist i klippet du länkade i en annan tråd från 1990 i utfrågningen av Bildt, där Adaktusson var ett riktigt idiotiskt PK-avantgarde-svin som dessutom blev ordentligt uppläxad av Bildt. Tänk hur deras vägar har gått i kors sen dess...

Min teori, vad den nu är värd, är att Busch Thor vill tysta dem som säger att hon sitter i knät på ungdomsfördbundet och den mer hårdföra falang de tillhör.

Hennes prat häromdan om att "jag representerar ett helt parti med ett helt partis värderingar" tyder på att hon inte vill uppfattas som en splittrande kraft. Och med tanke på att hon degraderat Henriksson och nu också Forssmed, två personer som står Hägglund nära, så vill hon nog kompensera för det med att begränsa KDU:s inflytande.
Citera
2015-10-11, 04:10
  #2100
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Min teori, vad den nu är värd, är att Busch Thor vill tysta dem som säger att hon sitter i knät på ungdomsfördbundet och den mer hårdföra falang de tillhör.

Hennes prat häromdan om att "jag representerar ett helt parti med ett helt partis värderingar" tyder på att hon inte vill uppfattas som en splittrande kraft.

Ja, det låter ju som om hon ägnar sig åt retoriskt finlir à la Hans Rosling, om än inte på riktigt samma toppnivå, men likväl på hög nivå. Och dessutom respekterande partidemokratin i samma slag. Absolut ingenting som Världens Bästa Karlsson(*) överhuvudtaget skulle kunna vara i närheten av att kunna klara av.

Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Och med tanke på att hon degraderat Henriksson och nu också Forssmed, två personer som står Hägglund nära, så vill hon nog kompensera för det med att begränsa KDU:s inflytande.

Mer makt till henne alltså. Hon verkar slipad.


(*) En vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback