Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-11, 04:35
  #2101
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Ja, det låter ju som om hon ägnar sig åt retoriskt finlir ā la Hans Rosling, om än inte på riktigt samma toppnivå, men likväl på hög nivå. Och dessutom respekterande partidemokratin i samma slag. Absolut ingenting som Världens Bästa Karlsson(*) överhuvudtaget skulle kunna vara i närheten av att kunna klara av.



Mer makt till henne alltså. Hon verkar slipad.


(*) En vacker och genomklok och lagom tjock man i sina bästa år.

Men å andra sidan: Vad fan var det här???

http://www.friatider.se/kd-kravet-la...a-betala-skatt

Vad har hon för problem med DÖ egentligen om hon tänker så där? Eller handlar allt för henne bara om att försöka rädda KD ovanför 4%-strecket, och allt annat (så som Sverige och politik) är fullständigt underordnat, och får böja sig för, detta primära syfte?

SD begriper jag mig på, trots att det är helt skruvat. KD är fortfarande ett mysterium för mig - är det månne för att det är kvinnor som styr?
Citera
2015-10-11, 15:20
  #2102
Avstängd
Sista dagen av direktsändningar från rikstinget. Nästa vecka tar ett annat
parti över SvT 9-16, kanal 2.

"Stämman öppnas torsdagen den 15 oktober klockan 11:00 med anförande och formalia. Under eftermiddagen och kvällen är det utskottsförhandlingar."

KD behövs inte eftersom de inte lever upp till sitt namn och inte har bytt
till ett som bättre säger vad de tycker. Är kristendom bättre än islam och
i så fall hur ?
__________________
Senast redigerad av thunk 2015-10-11 kl. 15:22.
Citera
2015-10-11, 19:19
  #2103
Medlem
Mikeyjamess avatar
Varför är KD så rädda för Sjöstedt och kommunister? Är det vanligt bland kristna?
Citera
2015-10-11, 19:33
  #2104
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Varför är KD så rädda för Sjöstedt och kommunister? Är det vanligt bland kristna?
Borde det inte vara en naturlag att avsky kommunism, oberoende av om man är religiös eller ej?
Citera
2015-10-11, 20:57
  #2105
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Problemet med det argumentet är ju dock att de för olika sorters politik (minus invandringen). Så nej.

Efter dagens debatt ska tydligen Alliansen släppa igenom Sossarnas budget. En ny DÖ har fötts.
Citera
2015-10-11, 21:00
  #2106
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det är inte ett otänkbart scenario alls.
Men fortsätter det så här, kommer det bli nyval förr eller senare.
Alliansen måste ju göra något de kan ju inte vänta tre år och hoppas på det bästa medan hela Sverige går på knäna.
Ska bli intressant att se nästa väljarundersökning.

Det verkar bli som jag trodde. Det verkar som de faktiskt kommer vänta i 3 år och hoppas på det bästa.

MODS: Sry för dubbelpost. Om ni vill kan ni slå ihop mina två inlägg
Citera
2015-10-11, 21:12
  #2107
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Det verkar bli som jag trodde. Det verkar som de faktiskt kommer vänta i 3 år och hoppas på det bästa.

MODS: Sry för dubbelpost. Om ni vill kan ni slå ihop mina två inlägg

Med lite tur är MP och V fortsatt rabiata och då tror jag det finns en chans att Alliansen fäller budgeten.
En regering bestående av S och Allianspartierna skulle vara betydligt starkare om bara S kunde göra sig av med MP och V.
Det är inte så många kärnfrågor de är oense om att det skulle vara omöjligt.
Citera
2015-10-11, 21:23
  #2108
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Med lite tur är MP och V fortsatt rabiata och då tror jag det finns en chans att Alliansen fäller budgeten.
En regering bestående av S och Allianspartierna skulle vara betydligt starkare om bara S kunde göra sig av med MP och V.
Det är inte så många kärnfrågor de är oense om att det skulle vara omöjligt.

Jag håller ju på SD, men jag tycker det skulle vara mycket bra om Alliansen och S bildar regering. Då blir det tydligt vilka alternativ det finns på riktigt. Då kan vi alla sluta låtsas och kan acceptera att det endast finns två alternativ; Socialliansen eller SD.
Citera
2015-10-11, 21:35
  #2109
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Borde det inte vara en naturlag att avsky kommunism, oberoende av om man är religiös eller ej?

Marx's kommunism är väl bra egentligen. Det är stalinistiska kommunismen som är den kända och farliga. Men Sjöstedt är ju känslomässigt styrd - det borde kristna gilla.
Citera
2015-10-12, 10:13
  #2110
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Intressant analys!
Jag såg att det var flera inlägg som berörde rätt skilda delar - KDU, invandringspolitiken, interndemokratin osv., så istället för att kommentera allt var för sig försöker jag dra ihop det till ett mer enhetligt svar.

KD utgörs av en rätt brokig skara människor. För att förstå dagens situation kan en tillbakablick kanske vara nödvändig. Redan vid bildandet fanns det starka krafter som drog åt olika håll. KDS föddes till viss del ur KSA, som var tänkt att vara en rörelse som skulle påverka alla partier till en mer kristendomsvänlig inriktning i tider, kristendomsundervisningen i skolan och dess försvinnande var en central fråga. KDS var en omläggning av taktiken, ett parti för LP och Ekstedt att kanalisera sina kristna värderingar in i politiken - en parlamentarisk variant på tidningen Dagen. Samtidigt blev partiet snabbt en samlingsplats för övervintrade Nazister, Harald Ljungström är ju en av de som brukar lyftas fram. KDS gjorde sig relativt snabbt av med de värsta högerelementen och gjorde av rena farten en kraftig ideologisk vändning bort från den sekulära borgerliga såväl som nationella rörelsen. (Jämför med de konservativa inom moderaterna på den tiden.)

Pingströrelsen svalnade därigenom en aning politiskt och ideologiskt rörde man sig mot väckelserörelsens frisinnade - som då snarare återfanns i folkpartiet innan folkpartiet helt övertogs av de mer sekulära liberalerna - samtidigt som Livets Ord uppstod som en motsatt kraft och fångade upp de mer karismatiska pingstvännerna. Pingströrelsen var givetvis också, framförallt bland äldre, väldigt värdekonservativ och sionistisk men Livets Ord tog ständigt allt ett steg längre. I 1 Mosebok 12:3 säger Herren i samband med upprättandet av det gamla förbundet med Abraham och hans folk att "jag skall välsigna dem som välsigna dig, och den som förbannar dig skall jag förbanna, och i dig skola alla släkter på jorden varda välsignade." En än i dag ofta citerad vers inom trosrörelsen och den kristna högern, som tillsammans med tanken på att Herrens återkomst hör samman med den Israeliska statens återupprättande gjort politisk sionism till en religiös doktrin.

Här finner vi - väldigt förenklat och med grova penseldrag - grunden till den kristdemokratiska schattering som än idag är högst aktuell. Uppsala/Livets Ord är sionism, abortmotstånd och kärnfamilj, medan andra delen av KD/pingströrelsen gjorde gemensam sak med smålands missionsförbundare (tänka sig...) och ex-folkpartister varför vi fick en mer frisinnad Jönköpingsfalang som talar om socialt ansvarstagande, internationell solidaritet och allmän nöd med de lidande.

Att KDs frisinnade vänsterfalang inte är särskilt mycket att hänga i granen för den invandringskritiske är lätt att förstå, där finns snarare ett starkt stöd för påskupproren och dylika aktioner. I och med de senaste händelserna, har däremot många kommit att sätta sitt hopp till att KD under EBT ska bli en kraft som verkar i samma riktning som nationella. Jag vill betona det jag skrev ovan, att den kristna konservatism som KDs uppsala-falang står för, har en helt annan ideologisk bakgrund än den europeiska konservativa rörelsen i övrigt. Det är en amerikansk, närmast neokonservativ rörelse som i grunden inte är intresserade av att upprätthålla kyrkan, monarkin eller nationen - man är intresserad av att göra samhället genomsyrat av de bibliska doktrinerna. Man sätter definitivt Israels bästa, men även USAs som man ser som Israels allierade, framför Sveriges. "Nej, söken först efter hans rike och hans rättfärdighet, så skall också allt detta andra tillfalla eder".

Du frågar vad poängen med att bryta DÖ var nu på stämman, om man ändå lägger förslag som att skattebefria invandrare och inte verkar genuint intresserade av en omställning i invandringsfrågan. Mitt svar kan bara bli, att KD inte primärt är intresserade av invandringsfrågan. När Skyttedal säger att hon vill kunna ge en rak höger till Löfven är det inte en Sverigedemokratisk höger hon vill ge, utan en som handlar om kvoterad föräldraförsäkring, vårdnadsbidrag, abortfrågor, samkönade äktenskap, NATO och Israel. En kristdemokratisk höger. (Det ska sägas, att underlivsfrågorna till viss del är påväg bort för att inte framstå som allt för omoderna, men de finns där i bakgrunden). Den invandringskritiska retoriken man delvis lagt sig till med, är snarare en klassiskt flört med alla de konservativt och/eller invandringskritiskt sinnade som ska lockas att rösta på KD när de ändå dessutom är "konservativa" med sinne för moral och "ordning och reda". Gammelmoderater som antingen inte ser några andra alternativ i dagens läge eller som saknar ideologisk förankring nog att skilja kristdemokratisk konservatism från europeisk konservatism.

Vad gäller KDU, är jag inne på samma spår som det svar du redan fått av Griffen. Ett parti som är nere och vänder en inte obetydlig bit under 4%-spärren har inte råd att slitas isär internt. Mycket av den kritik som var mot henne i partiledarkampen mot Forssmed bottnade i en oro för att hon skulle polarisera partiet, och hon har som Griffen skriver redan petat Emma Henriksson från gruppledarposten i riksdagen och nu senast Forssmed från partiledardebatten. Vill hon komma undan med det behöver hon kompensera med någon form uppvisad försoningsvilja, och att begränsa makten för det KDU som blivit allt mer högerradikalt är ett sätt.

Dessutom kan det gå fort inom ungdomsförbund, inte minst KDU som sen millenieskiftet svajat rejält. Under Forssmed/Slottner i början på 00-talet drev man rejält vänster med fokus på internationellt bistånd, avveckling av äktenskapslagstiftningen m.m. (jmfr kontrasten i "Bevara Äktenskapet"-kampanjen). Sen kom Bohlin och gjorde det till en ett mer allmänliberalt parti med fackmotstånd och platt skatt, ett arv som förvaltades av båda efterträdarna Charlie Weimers och Aron Modig som drog åt det nyliberala hållet. Samtidigt gjorde EBT ett konservativt instick dem emellan, som Skyttedal till viss del byggt vidare på och idag gjort KDU mer konservativt. Vem vet hur KDU ser ut om 5 år, och när EBT nu ändå sitter rätt tryggt i toppen av KD kan man kosta på sig att offra KDUs möjlighet att agera stödtrupper för att kväsa risken för en intern opposition därifrån i framtiden.

Vad gäller öppenheten och interndemokratin, så får man ju komma ihåg att de hade all anledning att verkligen trycka på vikten av att medlemmarna får tycka som de vill och att det är de som beslutar i partiet. Det hade förmodligen inte varit riktigt lika exemplariskt om EBT verkligen önskat att partistämman skulle rösta nej till att riva upp DÖ. Med det sagt, så är ju KD ett i grunden folkrörelsegrundat parti likt miljöpartiet och kan nog förväntas ha mer utrymme för en frispråkig kongress än vad partier som M och S har idag. SD är ju ett fall för sig...

Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Varför är KD så rädda för Sjöstedt och kommunister? Är det vanligt bland kristna?
Frikyrkorörelsen har alltid haft ett spänt förhållande till kommunismen. Förföljelse av missionärer i Kina/Sovjet, rörelser likt Ljus i Öster kamp för smuggling av biblar in bakom järnridån, ett allmänt utbrett stöd för USA och en stark företagaranda har gjort kommunismen kraftigt avskydd.
__________________
Senast redigerad av sm910dif 2015-10-12 kl. 10:17.
Citera
2015-10-12, 11:40
  #2111
Avstängd
Det var inte bara DÖ på tinget utan också DÖVA som skulle få köra taxi. Med
tanke på hur illa taxi kör idag, varför inte ?
Citera
2015-10-13, 02:18
  #2112
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Jag såg att det var flera inlägg som berörde rätt skilda delar - KDU, invandringspolitiken, interndemokratin osv., så istället för att kommentera allt var för sig försöker jag dra ihop det till ett mer enhetligt svar.

Ja och det har du verkligen gjort. Tack för ett lysande arbete! Du har bundit ihop de många spretiga trådarna till en begriplig helhetsbild, så komplett att jag i nuläget inte har några följdfrågor (vilket är ovanligt för att vara jag).

Det enda jag egentligen undrar över är varför KD inte trots allt tog den gyllene chansen att profilera sig som det riktiga anti-DÖ-partiet; genom någon form av symboliskt utspel i asylinvasions-frågan, tillräckligt litet för att var palatabelt men tillräckligt stort för att skilja sig från mängden av allianspartier; eller bara genom att lobba för ett gemensam alliansbudget. Det handlar ju för sjutton om liv och död för partiet KD nu! De missade väl troligen just sin sista chans att slippa åka ur riksdagen i nästa val. Om de bara hade sett till att profilera sig som det riktiga anti-DÖ-partiet skulle de ha haft en enorm potential att bli en riktig röstmagnet. Men de hade tydligen ingen överlevnadsvilja, vilket Sverige och svenskar i allmänhet tyvärr inte har, om det kräver kamp. Vilket är saken som gör Kasselstrand & Co till en sån, mycket ovanlig, frisk fläkt i svenskt politiskt liv.

Det kan ju också vara läge att länka till denna, med tanke på vad du skrivit:
http://www.friatider.se/l-r-k-nna-de...konservatismen

Tack igen för din utmärkta analys. Mycket uppskattat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback