Citat:
Ursprungligen postat av
FUP-12
Min slutsats är att något markant händer under 2015 - vi har få "lugna" månader, det vill säga under månadsgenomsnittet, samtidigt som vi har fått månader med extremt höga siffror.
Det ser ut som om det som tidigare utgjorde månadsgenomsnittet - 7.5 fall - numera utgör lägstanivån för fall av dödligt våld.
Om dessa siffror stämmer så är det en skrämmande utveckling vi ser.
Detta har jag också konstaterat utan att göra en så formaliserad bild av det hela. Men: det återstår att se hur många fall av dödligt våld BRÅ rapporterar för 2015. Jag är väl medveten om att några av de fall som rapporterats för 2015 fortfarande är mer eller mindre tveksamma, och att ytterligare några kan avskrivas som nödvärn (vilket inte räknas som dödligt våld i denna bemärkelse).
Nu skriver BRÅ på sin hemsida:
"Konstaterade fall av dödligt våld 2015
Slutlig statistik för konstaterade fall av dödligt våld 2015 finns tillgänglig från kl. 9.30 den 31 mars."
Okej? Jag tycker det är lite märkligt att de kan konstatera att det är "slutlig statistik" när många fall från 2015:
* inte är avgjorda i domstol (där det alltså kan bli nödvärn som gör att de inte räknas in)
* fortfarande är öppna hos polisen (utredning pågår, mer eller mindre intensivt)
* alla mordoffer från 2015 kanske inte är hittade ännu, jag tänker då t ex på kvinnan som försvann i november 2015 men hittades i februari i år
Jag undrar hur dom "slutligt" bokför ovanstående exempel?
Personligen anser jag att det borde vara ett löpande arbete med att följa utvecklingen och gå tillbaka till oklara fall om och om igen även i värsta fall flera år senare och revidera varje års statistik efter hand. Kanske är det här det brister lite för BRÅ - det kanske har sett liknande ut för 2013 och 2014 som för 2015? Bara det att många oklara fall ges "benefit of the doubt" och inte räknas som dödligt våld någonsin eftersom det var osäkert eller dom inte hade inte fallit när det var dags för den "slutliga" räkningen. Och därefter tillhör dom ett förgånget år som inte längre är intressant att titta mer på.
Man skulle kunna hävda att det inte spelar någon roll eftersom trenden går att mäta på BRÅs sätt så länge de gör exakt likadant i varje års statistik. Men jag håller inte med då det finns samhälleliga faktorer som påverkar:
* om polisen blir sämre på att utreda brott (pga kompetens eller resursbrist) så det tar längre tid kommer fler fall av dödligt våld hamna i limbot mellan årets slut och "slutlig statistik"
* om åklagare kräver mer tid på sig än normalt, eller om domstolar är överbelastade med köer av fall så gäller samma sak eftersom domarna kommer efter "slutligt" datum
* om det slumpar sig så att väldigt många brott begås i slutet av året ökar risken att de inte hinner utredas och behandlas
(det omvända gäller också naturligtvis, om rättsväsendet slipar sig och förbättrar sin utrednings- och handläggningstid så skapas en illusion av ökande dödligt våld)
Nu går jag kanske händelserna i förväg eftersom som BRÅ inte publicerat sin "slutliga statistik" ännu, men jag tycker det är högst märkligt att de påstår sig kunna göra det när så många bollar fortfarande hänger i luften.