2016-02-29, 15:10
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
För oktober räknar jag till 16 mord. Eller kanske 15 om dubbelmordet i Katrineholm var ett utökat självmord som polisen misstänker.

Jo 15 mord (offer) får jag det till, har lagt in det i ett excelark nu med alla brott så det blir lite lättare att hålla reda på nu.

Totalt antal mord är 124 varav 36 har lett till en dom ännu (inklusive Trollhättemorden där vi får anta att Anton är mördaren och skulle dömas för det)

Eventuellt så kan man nog tillskriva dessa två fall som dödligt våld också, men det är lite svårt att veta eftersom informationen är ganska knapphändig. Isf är 2015 uppe i 126 fall.
(FB) Man ringer polisen & uppger att han har en död kvinna i sin bostad, Kortedala 30/3-15
(FB) Man hittad död, koloniområde i Rinkeby
Citera
2016-03-01, 11:15
Medlem
Skillnader mot min sammanställning följer. Jag bortser från de i tråden redan listade fall som jag markerat som osäkra och avvaktar mer information om och tar bara de stora skillnaderna.

7 Mars
Ett intressant fall där en polsk lastbilschaufför blev misshandlad, vägrade åka till sjukhuset utan la sig istället för att sova och vaknade inte mer.Lite svårt att avgöra hur det ska räknas.
http://www.expressen.se/nyheter/vagr...mbulans---dog/

30 mars
Man ringer in till polisen och berättar att hans sambo ligger död. Ett sånt där fall som kan vara självmord eller överdos.
(FB) Man ringer polisen & uppger att han har en död kvinna i sin bostad, Kortedala 30/3-15

1 maj
8-åriga Yara dödad av släktingar som skulle ta hand om henne i Karlskrona.
(FB) 8-åriga Yara Alnajjar mördad i Karlskrona

23 maj
Död man hittad vid Preem. "Mycket oklara omständigheter."
(FB) 2015-05-23 10:45, Anträffad död, Håbo

15 juni
Kvinna död efter "strypsex" i Helsingborg.
(FB) Ung kvinna hittad mördad i Helsingborg 15/6 - 2015

13 augusti
Oskarström, död man hittad i Nissan. Ganska oklara omständigheter.
(FB) Död kropp funnen i Nissan, Oskarström 13/8 -15

6 november
Upplands Väsby - kvinna försvinner och hittas död 2016-02-08.
(FB) Upplands Väsby: 29-åriga Madelene, försvunnen 2015-11-06, funnen död (2016-02-08)

16 december
Ytterhogdal - död man i lgh, en person häktad.
(FB) Ytterhogdal - Man hittad död 151216

Sen ska första listade fallet för december strykas, då det tillhör maj och redan är listat där.
Citera
2016-03-01, 12:37
Medlem
FUP-12s avatar
Jag tog mig friheten att sätta in de siffror som Bajsfascisten har sammanställt för 2015 och hittills 2016 i ett större sammanhang.

Nu är jag väl medveten om att siffrorna för 2015-16 är högst preliminära, men i väntan på att BRÅ släpper sin statistik över konstaterat dödligt våld får de duga.

Det jag har gjort är att bryta ner det dödliga våldet månadsvis under 38-månadersperioden januari 2013 - t.o.m. februari 2016. Detta ger en mer rättvisande bild av tendensen under kortare tidsperiod, bland annat eftersom en årsredovisning är en rent administrativ indelning.

Så här ser bilden i form av ett primitivt stapeldiagram ut då:

http://postimg.org/image/apitp0gnz/

Det röda strecket representerar månadsgenomsnittet på 7.5 fall/månad, beräknat utifrån årsgenomsnittet på 89 fall/år under perioden 2002-2014, siffror som är helt säkerställda.

Min slutsats är att något markant händer under 2015 - vi har få "lugna" månader, det vill säga under månadsgenomsnittet, samtidigt som vi har fått månader med extremt höga siffror.

Det ser ut som om det som tidigare utgjorde månadsgenomsnittet - 7.5 fall - numera utgör lägstanivån för fall av dödligt våld.

Om dessa siffror stämmer så är det en skrämmande utveckling vi ser.
Citera
2016-03-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Min slutsats är att något markant händer under 2015 - vi har få "lugna" månader, det vill säga under månadsgenomsnittet, samtidigt som vi har fått månader med extremt höga siffror.

Det ser ut som om det som tidigare utgjorde månadsgenomsnittet - 7.5 fall - numera utgör lägstanivån för fall av dödligt våld.

Om dessa siffror stämmer så är det en skrämmande utveckling vi ser.

Detta har jag också konstaterat utan att göra en så formaliserad bild av det hela. Men: det återstår att se hur många fall av dödligt våld BRÅ rapporterar för 2015. Jag är väl medveten om att några av de fall som rapporterats för 2015 fortfarande är mer eller mindre tveksamma, och att ytterligare några kan avskrivas som nödvärn (vilket inte räknas som dödligt våld i denna bemärkelse).

Nu skriver BRÅ på sin hemsida:
"Konstaterade fall av dödligt våld 2015

Slutlig statistik för konstaterade fall av dödligt våld 2015 finns tillgänglig från kl. 9.30 den 31 mars."

Okej? Jag tycker det är lite märkligt att de kan konstatera att det är "slutlig statistik" när många fall från 2015:
* inte är avgjorda i domstol (där det alltså kan bli nödvärn som gör att de inte räknas in)
* fortfarande är öppna hos polisen (utredning pågår, mer eller mindre intensivt)
* alla mordoffer från 2015 kanske inte är hittade ännu, jag tänker då t ex på kvinnan som försvann i november 2015 men hittades i februari i år

Jag undrar hur dom "slutligt" bokför ovanstående exempel?

Personligen anser jag att det borde vara ett löpande arbete med att följa utvecklingen och gå tillbaka till oklara fall om och om igen även i värsta fall flera år senare och revidera varje års statistik efter hand. Kanske är det här det brister lite för BRÅ - det kanske har sett liknande ut för 2013 och 2014 som för 2015? Bara det att många oklara fall ges "benefit of the doubt" och inte räknas som dödligt våld någonsin eftersom det var osäkert eller dom inte hade inte fallit när det var dags för den "slutliga" räkningen. Och därefter tillhör dom ett förgånget år som inte längre är intressant att titta mer på.

Man skulle kunna hävda att det inte spelar någon roll eftersom trenden går att mäta på BRÅs sätt så länge de gör exakt likadant i varje års statistik. Men jag håller inte med då det finns samhälleliga faktorer som påverkar:
* om polisen blir sämre på att utreda brott (pga kompetens eller resursbrist) så det tar längre tid kommer fler fall av dödligt våld hamna i limbot mellan årets slut och "slutlig statistik"
* om åklagare kräver mer tid på sig än normalt, eller om domstolar är överbelastade med köer av fall så gäller samma sak eftersom domarna kommer efter "slutligt" datum
* om det slumpar sig så att väldigt många brott begås i slutet av året ökar risken att de inte hinner utredas och behandlas
(det omvända gäller också naturligtvis, om rättsväsendet slipar sig och förbättrar sin utrednings- och handläggningstid så skapas en illusion av ökande dödligt våld)

Nu går jag kanske händelserna i förväg eftersom som BRÅ inte publicerat sin "slutliga statistik" ännu, men jag tycker det är högst märkligt att de påstår sig kunna göra det när så många bollar fortfarande hänger i luften.
Citera
2016-03-01, 17:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
7 Mars
Ett intressant fall där en polsk lastbilschaufför blev misshandlad, vägrade åka till sjukhuset utan la sig istället för att sova och vaknade inte mer.Lite svårt att avgöra hur det ska räknas.

Bör vara med.

Citat:
30 mars
Man ringer in till polisen och berättar att hans sambo ligger död. Ett sånt där fall som kan vara självmord eller överdos.

Tror nog inte detta kan räknas. Hade det varit ett mord borde vi hört mer vid det här laget.

Citat:
1 maj

Ska förstås vara med.

Citat:
23 maj

"Oklara omständigheter" kan inte ants vara mord.

Citat:
15 juni

Olyckshändelse.

Citat:
13 augusti

Oklara omständigheter igen.

Citat:
6 november
(FB) Upplands Väsby: 29-åriga Madelene, försvunnen 2015-11-06, funnen död (2016-02-08)

Vet inte vilket år det ska räknas till.

Citat:
16 december

Bör nog vara med.
Citera
2016-03-01, 17:02
Medlem
Troians avatar
En gedigen och ambitiös lista. Det ska bli intressant att jämföra med BRÅ:s officiella siffror.

Minns inte riktigt hut BRÅ hanterar personer som försvunnit år xx15 men hittats döda år först år xx16, eller personer som mördas utomlands (tror de särredovisas). Är i alla fall rätt säker på personer som anmäls försvunna och misstänks mördade inte finns med i statistiken (möjligen med undantag i fall någon döms), men de har ju inte heller du tagit med.

Klart verkar i alla fall vara att vi år 2015 såg en markant ökning i antalet mord. Sedan i fall den är statistiskt signifikant, att den representerar ett trendbrott, är en annan fråga. Sannolikt är det inte så.

Jag har ögnat igenom din lista, och tror att en del av fallen är ganska tveksamma om de kvalar in.

(FB) Man hittad död under hög med bråte (Tumba, Stockholm) - polisen misstänker mord

(FB) Sigtuna: Kvinna hittad i vatten, misstänkt mord, 2015-01-23

(FB) Man föll från balkong, misstänkt mord, 2015-01-26

(FB) Misstänkt mord i Haparanda 20/2-15

(FB) Mord Jakobsberg/Stockholm 17:e mars -15

(FB) Misstänkt mord efter fall från balkong i Rinkeby 150429

(FB) Haparanda: Misstänkt mord, 2015-07-15

Eventuellt: (FB) Mord/Dråp på 21-årig kvinna i Karlskrona (2015-09-07)

(FB) Södertälje: En person hittad död efter källarbrand - misstänkt mord (2015-09-13)

(FB) Två döda hittade i Katrineholm 2015-10-14 (räkna det här bara en gång)

(FB) 33-årig kvinna mördad, Askersund 3/11-15 (tveksamt)

(FB) Misstänkt mord på Oskar Bonander i Helsingborg 15-12-26 - tros nu vara olycka

Så, reducera listan något. Skulle tro att BRÅ:s siffror kommer vara runt 110-115. Det dras upp en del av det under år 2015 skedde två trippelmord, ett massmord med fyra döda (sprängningen av bilen i Göteborg) samt att en person gjorde sig skyldig till två dubbelmord – fyra gärningsmän gjorde sig alltså skyldiga till totalt fjorton människors död.
Senast redigerad av Troian 2016-03-01 kl. 17:07.
Citera
2016-03-01, 17:33
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Om strypsexet den 15 juni: Torskade grabben för något? Vad i så fall? Grovt vållande till annans död?

Det var ju under alla omständigheter ett fall utav dödligt våld. Han saknade väl förmodligen uppsåt så... okej, det bör ej räknas.

Man kan ju ifrågasätta fallet med lastbilschauffören som får stryk, struntar i att uppsöka vård och sen avlider i sömnen på samma grunder. Hade gärningsmannen uppsåt att döda?

Räknas alla dråp bort? Då skulle alltså inte hon Vatchareeya i Boden räknas som mordoffer?

Är det inte bättre att räkna fall utav dödligt våld? Jag menar inte nu att han som ströp den där tjejen på hotellet ska räknas, jag menar att alla fall utav dråp och mord ska räknas.
Citera
2016-03-01, 17:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Om strypsexet den 15 juni: Torskade grabben för något? Vad i så fall? Grovt vållande till annans död?

Det var ju under alla omständigheter ett fall utav dödligt våld. Han saknade väl förmodligen uppsåt så... okej, det bör ej räknas.

Man kan ju ifrågasätta fallet med lastbilschauffören som får stryk, struntar i att uppsöka vård och sen avlider i sömnen på samma grunder. Hade gärningsmannen uppsåt att döda?

Räknas alla dråp bort? Då skulle alltså inte hon Vatchareeya i Boden räknas som mordoffer?

Är det inte bättre att räkna fall utav dödligt våld? Jag menar inte nu att han som ströp den där tjejen på hotellet ska räknas, jag menar att alla fall utav dråp och mord ska räknas.

BRÅ klassar dödligt våld som:

Mord
Dråp
Barnadråp
Misshandel med dödlig utgång

De räknar alltså inte in olyckshändelser (exempelvis som kan uppstå vid strypsex), trafikolyckor (även om den ansvarige sedan döms för exempelvis vållande till annans död och rattonykterhet).

Tycker det känns rimligt.
Citera
2016-03-01, 18:13
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
BRÅ klassar dödligt våld som:

Mord
Dråp
Barnadråp
Misshandel med dödlig utgång

De räknar alltså inte in olyckshändelser (exempelvis som kan uppstå vid strypsex), trafikolyckor (även om den ansvarige sedan döms för exempelvis vållande till annans död och rattonykterhet).

Tycker det känns rimligt.
Jo, håller med. Är dråp med i de listor som presenteras i tråden?

Att fyllerister som mejar ned folk inte ska komma med i denna statistiken är jag helt med på. Vad gäller strypsexet i det där specifika fallet i juni förra året så är ju inte sista ordet sagt än läste jag nu. Grabben torskade på grovt vållande till annans död i tingsrätten men det har klagats till hovs. Jäkligt skumt fall om man läser om det.
Citera
2016-03-01, 18:51
Medlem
Citat:
Skillnader mot min sammanställning följer. Jag bortser från de i tråden redan listade fall som jag markerat som osäkra och avvaktar mer information om och tar bara de stora skillnaderna.

7 Mars

30 mars

1 maj

23 maj

15 juni

13 augusti

6 november

16 december

Sen ska första listade fallet för december strykas, då det tillhör maj och redan är listat där.

Yara i Karlskrona var 2014.
Citera
2016-03-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jo, håller med. Är dråp med i de listor som presenteras i tråden?

Att fyllerister som mejar ned folk inte ska komma med i denna statistiken är jag helt med på. Vad gäller strypsexet i det där specifika fallet i juni förra året så är ju inte sista ordet sagt än läste jag nu. Grabben torskade på grovt vållande till annans död i tingsrätten men det har klagats till hovs. Jäkligt skumt fall om man läser om det.

Jag har i min egen lista som jag förde för 2015 med ett antal fall som är från ganska till mycket osäkra, men som jag i mån av tid ska försöka följa upp. Därav ett antal "oklara omständigheter" och detta fall med strypsexet. Jag vill inte avskriva dom riktigt än.

Jag håller t ex fortfarande Vallåkra och ett par andra fall som osäkra eftersom det inte är osannolikt med nödvärn i de fallen. I min lista kommer jag upp till 103 relativt säkra fall och 32 mer eller mindre osäkra varav ett stort antal kommer att falla bort med tiden. En del av dom är bland de som Troian nämner att de bör rensas bort. Men jag har antecknat dom för min egen del för att komma ihåg att följa upp dom.

I vilket fall som helst är det ca 1 månad till BRÅ redovisar sina siffror, och om de säger under 100 tycker jag det är solklart att något är lurt med deras rapportering. Det bör enligt mig hamna någonstans mellan 105-115 i slutändan.
Citera
2016-03-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Yara i Karlskrona var 2014.

Ajdå! Pinsamt, men så går det när man försöker vara nitisk och leta upp allt - då slinker det in ett fel, men tack för att du uppmärksammade detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in