Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-30, 15:09
  #1
Medlem
beer-goggless avatar
Eftersom Annerstedt/Scan numera har halalslaktat kött i sin "Salta Biten" undrar jag om alternativ (konserverat kokt nötkött). Finns det?
Citera
2015-08-31, 13:15
  #2
Moderator
Snuffelbutts avatar
Så tar vi och håller oss till trådens ämne. Finns det alternativ. Det finns andra trådar för att diskutera halalslaktad mat.

//Mod
Citera
2015-09-01, 19:18
  #3
Medlem
christerys avatar
Nu kommer jag inte ihåg smaken, men det finns nåt som heter saltrulle (smörgåsmat) som kan vara en ersättare fast du får ju pyssla om den lite - och då kanske det är bättre att göra det från grunden, tja eller nästan. Rimmat sidfläsk (om det nu inte absolut skall vara nöt) eller färdig lapskojs.

Just när det kommer till salta biten så tror jag inte att det är nån storsäljare, men kolla i andra affärer om alla har samma märke. Kanske finns nåt restparti att bunkra upp på i alla fall.
Citera
2017-04-10, 18:02
  #4
Medlem
Bajsolle1s avatar
Var finns Saltå biten att köpa i Stockholm , Hur kan man bara ta bort grundbulten i lappskojs ?
Citera
2023-08-10, 20:34
  #5
Medlem
Tzatzikins avatar
Salta biten finns inte länge. Vad kan man använda för halvfabrikat istället till lapskojs? När äkta vara (som fläsklägg) inte är aktuellt?
Citera
2023-08-11, 01:47
  #6
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Salta biten finns inte länge. Vad kan man använda för halvfabrikat istället till lapskojs? När äkta vara (som fläsklägg) inte är aktuellt?

Du får köpa rimmad oxbringa på ICA/Coop. Om inte just din butik har det så kan de ta hem det. Saknar verkligen Salta biten. Kanske butiker med ett utbud av konserver från Baltikum kan ha något liknande?
Citera
2023-08-11, 06:22
  #7
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Du får köpa rimmad oxbringa på ICA/Coop. Om inte just din butik har det så kan de ta hem det. Saknar verkligen Salta biten. Kanske butiker med ett utbud av konserver från Baltikum kan ha något liknande?

Tack. Ja, bor ju i en stad så finns ju lite utbud. Fast vill ju helst ha svenskt kött men det kanske inte salta biten var heller i och för sig - bara jag som är nationalromantisk. Bogfläsk är ju ett snabbt alternativ, tror nästan aldrig jag köpt det faktiskt då det mest blir bacon här hemma. Ibland lagar jag fläsklägg med rotmos men blir sällan rester då och jag har inte fler stora kastruller.
Citera
2023-08-11, 12:06
  #8
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Salta biten finns inte länge. Vad kan man använda för halvfabrikat istället till lapskojs? När äkta vara (som fläsklägg) inte är aktuellt?
Corned beef.
Citera
2023-08-14, 21:18
  #9
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Corned beef.

Aha, ska testa.
Citera
2023-08-15, 03:46
  #10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Aha, ska testa.
Den corned beef som finns på Willys och ÖoB är halal så undvik. Lidl brukar ett par gånger om år ha brittiskt tema och ha corned beef som åtminstone inte är märkt halal. Annars kör på rimmad nötbringa som någon föreslog.
Citera
2023-08-15, 06:53
  #11
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Den corned beef som finns på Willys och ÖoB är halal så undvik. Lidl brukar ett par gånger om år ha brittiskt tema och ha corned beef som åtminstone inte är märkt halal. Annars kör på rimmad nötbringa som någon föreslog.

Huu. Ok, nu har jag massa kött att testa här ju! Tackar!
Citera
2023-08-15, 17:22
  #12
Medlem
Mike.Andersens avatar
Är det här ett alternativ till Salta Biten?

https://www.willys.se/produkt/Oxskivor-100125794_ST

Citat:
Oxskivor

PODRAVKA200g
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback