Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-28, 20:58
  #1
Medlem
LFEs avatar
Tjena!

Nu till saken, jag har nämligen fått en vass liten glasbit i foten för någon vecka sedan.
Hade inte tid att trycka ut den då och nu har det "läkt" runt den. Jag som trodde att kroppen skulle trycka ut den självmant när jag sov eller badade.

Lite idiotiskt så, kanske. Men jag hade inget val, var stressigt.
Hursomhelst hörni, hur löser jag detta?


Måste jag gå till vårdcentralen? Det gör lite mer och mer ont för varje dag att gå på den foten, även om smärtan i början var värst, varefter den sedan stabiliserade sig. Jag är rädd för att någon sorts bubbla formas på foten runt den plats där skärvan finns som både är estetiskt ej tilltalande och som kommer att ge mig en sne gång.

Ska jag in o skära med en liten kniv själv och riskera att förblöda kanske?! Eller kommer kroppen att ta upp glaser långsamt men säkert samtidigt som det skär sönder mina kapilärer?

Nej men, jag driver väl lite. Riktigt jävla illa är det inte då biten är så pytteliten. Men det börjar ändå bli jobbigt så vad rekommenderar ni?
Citera
2015-08-28, 21:02
  #2
Medlem
Mosebys avatar
Well, om det gör ont mer och mer, så är ju förmodligen glasbiten kvar i din fot. Detta betyder ju också att du riskerar varje minut som går att få din fot infekterad.

Skulle det vara jag, skulle jag tagit något vasst, men inte för vasst (typ en fickkniv eller något) och bara göra litet snitt där glasbiten är närmast och sen dra ut den med pincett, dock rekommenderar jag att du drar till sjukan och får dem göra det istället så det inte blir några fel om du är osäker.

Lycka till
Citera
2015-08-28, 21:05
  #3
Medlem
xposures avatar
Glasskärvor i foten är ingen höjdare.
En bit stor som ett sockerkorn kan göra svinont!

Hur är din smärttröskel?
Har du en nål och en pincett så kan du göra det själv, eller kanske någon som kan hjälpa dig
Se till att hålla det sterilt bara.
Annars så får du knalla till VC på måndag och få ut den.
Citera
2015-08-28, 21:10
  #4
Medlem
LFEs avatar
Problemet är ju att detta skedde för snart på 2 veckor och att skära in i foten blir nog jävligt smärtsamt, kommer att kräva en hel del whiskeyglas och då kanske man skär snett.

Hur gör det på sjukhuset? Är det dit jag alltså bör gå och inte till vårdcentralen? För man lite bedövning? :P


Den är liten och jag "tål väl" det utan några större problem men den kommer alltså inte att vittra sönder och upptas av kroppen på något sätt som en pytteliten metallbit ev skulle kunna göra? Det är alltså ingen idé alls att ha kvar den i kroppen utan den ska ut?


För har man ju alltid petat ut dem och därmed inte behövt tänka kring detta.*


edit: Ja, ja tål alltså att ha biten kvar...men att skära i foten utan bedövning vet jag inte om jag tål då huden helt har läkt och dessutom är ganska hård då det är nära fotsulan.
__________________
Senast redigerad av LFE 2015-08-28 kl. 21:23.
Citera
2015-08-28, 21:23
  #5
Avstängd
Jarlsbergs avatar
En glasskärva i foten.. Det är ingen höjdare! 3 millimeter hårdsliipat glas som skär in i fotvalvet och nerverna!

Det måste göra riktigt ont

Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Glasskärvor i foten är ingen höjdare.
En bit stor som ett sockerkorn kan göra svinont!

Hur är din smärttröskel?
Har du en nål och en pincett så kan du göra det själv, eller kanske någon som kan hjälpa dig
Se till att hålla det sterilt bara.
Annars så får du knalla till VC på måndag och få ut den.
__________________
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-08-28 kl. 22:12.
Citera
2015-08-28, 21:23
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Låt vården sköta det så minskar du risken för infektioner och skit, du vill väl inte få foten uppäten av köttätande bakterier
Citera
2015-08-28, 21:25
  #7
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarlsberg
En glasskärva i foten.. Det är ingen höjdare! 3 milimeter glas som skär in i gotvalvet. Det måste göra ont som fan!


I knoooow :P
Tål smärta rätt OK så jag har helt enkelt inte pallat röra mig till någon VC med tanke på allt jag haft att göra senaste veckan . Men nu såhär på en Fredag i stilla lugn och den här stickande smärtan för varje steg som man tar till duschen fick mig att börja tänka efter hur smart det var...



To Recap:

Finns det något bra i att göra ingenting?

Sjukhus/akut eller VC, vad rekommenderas?

Om jag ska göra det själ, hur ser jag om det har blivit ev infekterat och behöver vård?
Citera
2015-08-28, 21:27
  #8
Avstängd
Jarlsbergs avatar
Jag håller med! Just köttätande bakterier är nog det sista man vill ha i såret!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Låt vården sköta det så minskar du risken för infektioner och skit, du vill väl inte få foten uppäten av köttätande bakterier
Citera
2015-08-28, 21:30
  #9
Medlem
LFEs avatar
Haha! Finns det köttätande bakterier i Sverige ?
Citera
2015-08-28, 21:30
  #10
Avstängd
Jarlsbergs avatar
Jag och övriga här stöder dig! Keep it up min vän!

Citat:
Ursprungligen postat av LFE
I knoooow :P
Tål smärta rätt OK så jag har helt enkelt inte pallat röra mig till någon VC med tanke på allt jag haft att göra senaste veckan . Men nu såhär på en Fredag i stilla lugn och den här stickande smärtan för varje steg som man tar till duschen fick mig att börja tänka efter hur smart det var...



To Recap:

Finns det något bra i att göra ingenting?

Sjukhus/akut eller VC, vad rekommenderas?

Om jag ska göra det själ, hur ser jag om det har blivit ev infekterat och behöver vård?
Citera
2015-08-28, 21:32
  #11
Avstängd
Jarlsbergs avatar
Det finns. Fast det kallas inte så.

Googla lite på begreppet "sjukhussjukan" så får du lära dig lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Haha! Finns det köttätande bakterier i Sverige ?
__________________
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-08-28 kl. 21:37.
Citera
2015-08-28, 21:39
  #12
Medlem
LFEs avatar
Fuuuu all xD

Haha. Okaj, I'll bite.
Vad händer om jag har MRSA i kroppen, ett sår uppstår och alltså självläker på utsidan. Kan bakterierna på något sätt färdas in i såret genom kroppen, infektera mig och äta upp mig innifrån!?



edit: Näh nu ska jag nog sova. Drar nog in på närakuten och löser detta. Tack för de seriösa och mindre seriösa inläggen :-)
__________________
Senast redigerad av LFE 2015-08-28 kl. 22:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback