• 1
  • 2
2015-08-28, 22:17
Medlem
lithionits avatar
Gå iväg till vc och be en läkare eller distriktssköterska titta på det för att säkerställa om det finns kvar en glasskärva i såret eller ej.

Trampade på en sönderslagen vodkaflaska på fyllan, mitt hem vart ett blodbad och trodde att jag hade kvar någon glasskärva i foten och gick till vc men det fanns inget glas kvar men förmodligen var såret typ 5-6 cm djupt så därav kändes det som att det fanns glas kvar.
Citera
2015-08-28, 22:17
Bannlyst
Jag kanske inte lät så seriös.. men hoppas dock att du inte får en infektion. I den månen stöder jag dig dock!

Jag är inget monster som önskar folk illa...

Sluta oroa dig så värst skulle jag säga! Du har mitt helhjärtade stöd!

I nån mån...

Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Fuuuu all xD

Haha. Okaj, I'll bite.
Vad händer om jag har MRSA i kroppen, ett sår uppstår och alltså självläker på utsidan. Kan bakterierna på något sätt färdas in i såret genom kroppen, infektera mig och äta upp mig innifrån!?

edit: Näh nu ska jag nog sova. Drar nog in på närakuten och löser detta. Tack för de seriösa och mindre seriösa inläggen :-)
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-08-28 kl. 23:01.
Citera
2015-08-28, 22:38
Medlem
Citat:
Tjena!

Nu till saken, jag har nämligen fått en vass liten glasbit i foten för någon vecka sedan.
Hade inte tid att trycka ut den då och nu har det "läkt" runt den. Jag som trodde att kroppen skulle trycka ut den självmant när jag sov eller badade.

Lite idiotiskt så, kanske. Men jag hade inget val, var stressigt.
Hursomhelst hörni, hur löser jag detta?

Måste jag gå till vårdcentralen? Det gör lite mer och mer ont för varje dag att gå på den foten, även om smärtan i början var värst, varefter den sedan stabiliserade sig. Jag är rädd för att någon sorts bubbla formas på foten runt den plats där skärvan finns som både är estetiskt ej tilltalande och som kommer att ge mig en sne gång.

Ska jag in o skära med en liten kniv själv och riskera att förblöda kanske?! Eller kommer kroppen att ta upp glaser långsamt men säkert samtidigt som det skär sönder mina kapilärer?

Nej men, jag driver väl lite. Riktigt jävla illa är det inte då biten är så pytteliten. Men det börjar ändå bli jobbigt så vad rekommenderar ni?

https://m.youtube.com/watch?v=bvfzR7-z31E

6minuter in!
Citera
2015-08-28, 22:55
Medlem
InnocentBystanders avatar
Glas är hopplöst! Jag gick med en pytteliten skärva i tummen en hel sommar och det var INTE kul! Jag pillade och höll på varenda kväll med nålar och allt möjligt vasst, det enda som hände var att glasbiten kröp in en bit till och tummen blev svullen och såg inte klok ut.

Fick slutligen rådet att ta på tjär- eller kådsalva, gamla beprövade medel som är kända för att dra ut stickor och glasbitar. Jag skaffade en burk av varje och minns inte nu vilken av dem som fungerade, troligtvis kådsalvan. Den finns att köpa på hälsokostbutiker bl.a. På Apoteket också, tror jag. Nästa morgon var i alla fall glasbiten ute, bara att ta på rikligt med salva och sätta på ett plåster så kryper skärvan ut. Kan dock vara svårt om du inte har ett öppet sår längre.

Annars är det väl ganska trevligt att gå ned till vårdcentralen och bli lite ompysslad?
Citera
2015-08-29, 07:12
Bannlyst
I nån mån, och jag vet att det inte just nu låter så positivt.

Smärtan beror ju på att kroppen håller på att kurera sig!

Så, din kropp håller på att ta sig samman och fixa till sig! Din lila fot <--

Smärta och kurering är tyvärr ofta samma sak... (speciellt inom den katolska kyrkan) Men jag ska inte vidga vyerna så långt...
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-08-29 kl. 07:27.
Citera
2015-08-30, 22:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan bakterierna på något sätt färdas in i såret genom kroppen, infektera mig och äta upp mig innifrån!?
Jafan dom kan krypa in i kuken och äta upp den inifrån skämt osidå men även en "enkel" infektion kan ställa till det, tänk på hur ditt liv blir om du inte kan använda foten på ett par veckor, en hand kan man klara sig utan men en fot...lite därför jag anser att man inte bör chansa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in