• 2
  • 3
2005-11-04, 10:47
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brun öga
s alla vrdeomdmen och typ allt som r metafysiskt r religist? Nej du s r det inte min vn...

sedan beror det hr lite p vad du menar med "vetenskapligt" - det finns ju lika mnga uppfattningar om vad det r, som det finns mnniskor.

MVH
Jadu, det var lite luddigt.
Ifall man tror p vetenskapen (allts, vad allmnheten menar d de anvnder ordet) s r man inte religis, trots att det r en sekt ^^
Tror man p en hgre makt eller ngonting liknande s r man det.

Men, som sagt, jag tycker att man ska skilja Gud frn en gud. Nr man sger Gud r det den kristna guden man refererar till, och gr man inte det s kan man sga en gud istllet, fr att inte vcka missfrstnd.
Citera
2005-11-04, 11:13
Medlem
Citat:
sedan beror det hr lite p vad du menar med "vetenskapligt" - det finns ju lika mnga uppfattningar om vad det r, som det finns mnniskor.

MVH

Det stmmer inte, jag vet att det finns ett antal mnniskor som definierar vetenskap p i stort sett samma stt som jag gr.

Det skulle betyda, fr att din utsaga ska stmma, att det finns motsvarande antal mnniskor som har mer n en uppfattning om vad vetenskap r.
Citera
2005-11-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
Det stmmer inte, jag vet att det finns ett antal mnniskor som definierar vetenskap p i stort sett samma stt som jag gr.

Det skulle betyda, fr att din utsaga ska stmma, att det finns motsvarande antal mnniskor som har mer n en uppfattning om vad vetenskap r.

lt hra; vad tycker du och dina mnniskor r grundlggande respektive vilkorliga vilkor fr att en teori ska vara vetenskaplig. Nr kan man rkna den som ovetenskaplig?
Vidare, s har du rtt i att det finns en konvetionell uppfattning om vad vetenskap r, men om du tnker vidare p det s r det helt omjligt att avgra vad som r vetenskapligt respektive ovetenskapligt. (OBS! nu pratar vi inte om metafysik kontra fysik p en konvetionell niv lngre.)
Citera
2005-11-04, 23:12
Medlem
Eross avatar
Gud r bara en enkelt frklaring, en enkel defination utav atomer ect. ect. Det som inte kunde frklaras kallades fr gud.

GUD = ALLT
ATOMER = ALLT

Gud r ngonting som inte kan ifrgasttas, Gud r nnting som inte kan ses, Gud r den ondliga perfektionen. Gud r ett phitt av mnniskan.

Gud r mnniskans husse, vi vill leva under en mstare som sger t oss vad vi ska gra o inte gra.(Som djur i en bur) Om vi inte har ngon frdriktning s kan vi inte leva, vara funktionella.

Mnniskan har skapat en sagofigur som vi skall frukta och inte ifrgastta. Det som vi ska frukta r vad vi kan stadkomma, Ressu sa en gng i tiden att " det r endast mnniskan som stter grnserna fr vad den kan stadkomma" och gud och hans etik har blivit vr vardagliga grns.

S som nu mter p Gud's Etik o lagar inom Gentekninken, vi skall inte leka gud? Vemfan sger att vi inte ska det "en phittad figur", vi ska inte ifrgastta honom? Det r ett skmt att folk fortfarande tror p det, det r samma sak som att tro p jultomten.

Vlkommen till 2005, lt mnniskan st i centrum och inte en sagofigur, det r ingen som kommer att mta er vid Himlens grindar, det r lika troligt som askungens frd genom sagolandet!

Wake Up!
Citera
2005-11-05, 20:40
Medlem
lindells avatar
Till Eros och mnga andra:
Det finns grovt taget tv grupper:
En del pstr: Mnniskan har (av olika motiv) "skapat" sig en gud.
Andra sger (bl.a. jag): Gud har skapat mnniskan.

Om mnniskan skulle ha skapat en gud, d borde hon ju kunna utreda all den problematik, som finns bakom gudsbegreppet. D r ju alla "gudar" likvrdiga. Jag har inte detta utgngslge.

Fr mig r det redan p basen av min teknokratiska bakgrund helt ofrnuftigt och obegripligt, att denna vrld med alla dess invecklade funktioner (tnk bara p mnniskans hjrna och komplicerade automatik) skulle ha uppsttt av en slump (eller vad man vill kalla det)
Nr det r frga om Gud, Skaparen, r Bibeln den kunskapsklla, som ger oss den information, som r verkligen ndig fr oss. Enligt mnga tycks denna information inte vara tillrcklig. Allt vet vi ju inte. Men vi mste komma ihg, att vi mste tillgna oss denna information med ett ppet och dmjukt sinnelag. Vi kan g miste om mycket, ifall vi nrmar oss denna kunskapsklla p ett vermodigt och sjlviskt stt. Vi br ocks erknna, att vi inte kan med vr begrnsade tankefrmga lsa de kvistiga problemen betrffande vr existens och vrt ursprung. Jag frsker inte med min tankefrmga ge svar p alla Guds avsikter med vr tillvaro. Jag frsker hlla mig till det, som Bibeln framfr.
Detta har jag frskt pongtera i lnken (se nedan) ,varifrn fs mera motiveringar, bl.a. varfr jag litar p Bibeln. Jag anser, att Bibelns budskap r lngt mera tillfrlitligt n mnniskor personliga uppfattningar. De mnga "tolkningarna" beror i de flesta fall, att mnniskor frsker lsa ut sina egna uppfattningar frn Bibeln. Mnga religioner sker kontakt med Gud. Men frgan r, finner de denna kontakt, om de frkastar Guds frlsningsbudskap genom Jesus Kristus?
Citera
2005-11-05, 20:54
Medlem
lindell

Men struntar du helt i darwin nu, eller r det jag som missfrstr?
Att Gud skapat mnniskan lter helt sjukt - det sger ju emot allt vad vetenskap heter.

Citat:
Om mnniskan skulle ha skapat en gud, d borde hon ju kunna utreda all den problematik, som finns bakom gudsbegreppet.

Vad r det fr problematik som bevisar att mnniskan inte skapat Gud utan tvrtom? Att Gudsbegreppet r s diffust o oprecist tyder mer eller mindre p att den r skapad av mnniskan fr att frst det ofrsteliga.
Citera
2005-11-06, 08:42
Medlem
lindells avatar
Citat:
lindell
Men struntar du helt i darwin nu, eller r det jag som missfrstr?
Att Gud skapat mnniskan lter helt sjukt - det sger ju emot allt vad vetenskap heter.

Inte har vetenskapen heller svar p vra existentiella frgor.
Jag skrev nyss t.ex.: "Fr mig r det redan p basen av min teknokratiska bakgrund helt ofrnuftigt och obegripligt, att denna vrld med alla dess invecklade funktioner (tnk bara p mnniskans hjrna och komplicerade automatik) skulle ha uppsttt av en slump (eller vad man vill kalla det)."

Mera allmnt om forskning och vetenskap:
Jag r visserligen ingen vetenskapsman, men jag har i rtionden arbetat med forskning inom industrin. Drfr vet jag p grund av egen erfarenhet ngot om forskningens principer. Forskningen har alltid sina begrnsningar.
En begrnsning r, att det finns inte forskningsredskap, metoder eller instrument, med vilka man kan f grepp om forskningsobjektet. Alltid har man inte av olika orsaker mjligheter, att ta alla till saken hrande faktorer i beaktande. Fast man p senaste rtionden har gjort stora framsteg, finns denna begrnsning nd kvar.
En annan fara ligger dri, att man extrapolerar resultaten inp omrden, dr de ndvndigtvis inte mera gller.
Ibland stts utgngsantaganden, vilka kan fra forskningen helt p avvgar. D uppstr s.k. "nollforskning". Samma kan man ocks f till stnd, om man frsker ensidigt "bevisa" vissa teorier eller egna antaganden genom att kritiklst utelmna vissa "mindre angenma" faktorer. I dagens komplicerade vrld har jag kommit till, att detta ofta mera r regel n undantag, tminstone inom politik och samhllsforskning. Jag sjlv beklagar denna utveckling, ty den underminerar forskningens "trovrdighet".

Nr det gller alltings brjan, stter vi p dessa begrnsningar i nnu hgre grad. Begynnelsefrhllandena kan inte rekapituleras. Allt bygger p teorier, vilka inte kan helt och hllet verifieras medelst konkreta experiment. Dessutom stter vi p andra faktorer, som vi inte i praktiken annars behver desto mera bry oss om. Jag tnker hr nrmast p dimensioner och tillstnd, vilka vi inte kan uppfatta med vra nuvarande sinnen. Ibland talar vi, liksom ocks Bibeln, om den osynliga vrlden. Dr kommer ocks tidsbegreppet in i bilden, dr vi r strikt bundna till nuvarande verklighet. Vetenskapen torde knna till dessa saker, men kan inte rationellt utforska dem. Vi br minnas, att "osynliga tillstnd och makter" och "tidsresor" r ingredienser inom "science fiction" och ocks i sagor och inom ockultismen. Mnniskan har en inbyggd aning, att dessa kan vara verkligheter.

Detta betyder, att jag inte har frutsttningar att konkret beskriva, hur allt har gtt till. Jag har en sdan knsla, att ocks vetenskapen har sprat ur och kan inte mera helt frdomsfritt utreda olika alternativ. Om ngon t.ex. fr fram kritiska sikter t.ex. betrffande evolutionsteorin, blir han utan frskoning nedtystad, trots de stora brister, som evolutionsteorin innehller. Detta r enligt mitt frmenande ett bevis p ursprning. Tyvrr r det s.

Mera om mina motiveringar betrffande kristen tro kan du lsa i: http://www.nic.fi/~jlindell/helhet.html
Citera
2005-11-06, 10:08
Medlem
Rtta mig om jag har fel.

Att det inte gr att absolut falsifiera eller verifiera ngot har du rtt i. Sedan har du enligt mig rtt i att hvda Kuhns pardigm (bjningsmnster dr fakta pusslas in i) pga. att vissa anomalier(fakta som inte kan pusslas i i paradigmet) skuffas undan. Realtiviteten som denna tro ger upphov till, att vi inte kan f tag i sann kunskap, r aboslut inget argument fr att en gud existerar.

Tyvrr r det s att jag inte kan bevisa att Gud inte finns, det jag p sin hjd kan sga r att det r ovetenskapligt. Dessutom skulle jag vilja sga att religionen r en fara fr den vetenskapliga utvecklingen, detta antangande baserar jag p frindustrilella historiska analyser.
Citera
2005-11-06, 13:19
Medlem
Vitelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindell
Ibland stts utgngsantaganden, vilka kan fra forskningen helt p avvgar. D uppstr s.k. "nollforskning". Samma kan man ocks f till stnd, om man frsker ensidigt "bevisa" vissa teorier eller egna antaganden genom att kritiklst utelmna vissa "mindre angenma" faktorer. I dagens komplicerade vrld har jag kommit till, att detta ofta mera r regel n undantag, tminstone inom politik och samhllsforskning. Jag sjlv beklagar denna utveckling, ty den underminerar forskningens "trovrdighet".

[/url]

Frutom att jag delar din oro ver hur postmodernismen inom samhllsvetenspen tenderar att underminera trovrdigheten mste jag smle lite. Ovanstende frefaller vara en klockren beskrivning ver hur du resonerar kring religion (med utgngspunkt i bibeln). Jag vet att du inte hvdar att ditt perspektiv vilar mot en vetenskaplig grund. Men - och det hr r viktigt - om man frkastar den kunskapssyn som vetenskapen representerar mste man tminstone peka p en alternativ kunskapssyn. Annars blir kommunikationen omjlig - och du har ju ambitioner utver en privat tro. Du vill vertyga. Med den envises ofrtrtterlighet pekar du p det faktum att Gud inte gr att frst. Han existerar som en grundfrutsttning utanfr vr fattningsfrmga. Men vad r d pongen med Gud - varfr skall vi frhlla oss till honom. Vi lever trots allt i en verklighet prglad av regelbundenheter vilka vi kan frst och frklara. Om Gud representerar det vi inte har knnedom om kan han definieras som mnsklig okunskap. En trst blir d att han krymper med ren. Vetenskapen har under historiens gng underskt och pekat p regelbundenheter. I takt med att nya rn har lyfts fram har kristendomen retirerat. Var det p 1970-talet som katolska kyrkan backade i den oerhrt infekterade frgan om huruvida jorden (den frnmsta skapelsen) r det centrum kring vilket resten av universum kretsade. Som sagt: nr du tar stllning fr en privat gudstro kan du ha vilka utgngspunkter du vill. Men om du vill kommunicera dem med mnniskor som inte har din tro mste du hitta andra utgngspunkter fr kommunikationen. Kanske borde du nrma dig andra mnniskor med samma mtt av dmjukhet som du ber andra mnniskor nrma sig din Gud.
Citera
2005-11-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Above_R
Min Gud r inte god eller ond. Gud r fr mig ngonting helt omaterialistiskt. Gud r ondlig perfektion.

Min sjl r Gud. Sjlen r i sjlva verket det som frenar allt levande. Alla har samma sjl. Verktyget vi anvnder fr att uppfatta vr sjl r hjrnan. Det r genom den vi kan komunisera med Gud.
Gud r perfekt, allts r vran sjl perfekt. Vra tankar r inte perfekta fr att vra hjrnor inte r perfekta.
Vra hjrnor r inte perfekta fr att de r utsatta fr vissa lagar. Det r alltid en frsening i vr uppfattning av saker. Tydligast mrks det p ljud som frdas relativt lngsamt. Men ven impulserna i vr hjrna r frsenade nr de nr fram. ven djur har del av sjlen. Hur de upplever Gud bestms av deras hjrnor.

r jag religis?

Jag tillter mig frska gripa med du menar:

Vi uppfattar vr sjl med hjrnan, och eftersom vr sjl r samma sak som Gud s uppfattar vi Gud med hjrnan. Vilka r "vi"? Hjrnan kan det ju inte vara, eftersom hjrnan r verktyget. Sjlen kan det ju inte vara, eftersom det r sjlen "vi" uppfattar. Vilka r "vi", eller "jag"?

En annan lustig aspekt r frsts att du hvdar att vr, och drmed ven din, hjrna r imperfekt, och att detta medfr att vra tankar tycks vara imperfekta. Borde inte detta helt enkelt frkasta i stort sett allt det du skrivit i sfall?

Jag hller inte med dig i att en imperfekt hjrna medfr per automatik att alla tankar som alstras iden hjrnan mste vara imperfekta, men jag analyserar din text utifrn dina egna synpunkter och "axiom".

Betnk att jag inte ens bemdat mig att stlla upp ovanstende i ett logiskt system. Det skulle bara ha slutat riktigt illa..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in