Citat:
Ursprungligen postat av brun öga
lindell
Men struntar du helt i darwin nu, eller r det jag som missfrstr?
Att Gud skapat mnniskan lter helt sjukt - det sger ju emot allt vad vetenskap heter.
Inte har vetenskapen heller svar p vra existentiella frgor.
Jag skrev nyss t.ex.: "Fr mig r det redan p basen av min teknokratiska bakgrund helt ofrnuftigt och obegripligt, att denna vrld med alla dess invecklade funktioner (tnk bara p mnniskans hjrna och komplicerade automatik) skulle ha uppsttt av en slump (eller vad man vill kalla det)."
Mera allmnt om forskning och vetenskap:
Jag r visserligen ingen vetenskapsman, men jag har i rtionden arbetat med forskning inom industrin. Drfr vet jag p grund av egen erfarenhet ngot om forskningens principer. Forskningen har alltid sina begrnsningar.
En begrnsning r, att det finns inte forskningsredskap, metoder eller instrument, med vilka man kan f grepp om forskningsobjektet. Alltid har man inte av olika orsaker mjligheter, att ta alla till saken hrande faktorer i beaktande. Fast man p senaste rtionden har gjort stora framsteg, finns denna begrnsning nd kvar.
En annan fara ligger dri, att man extrapolerar resultaten inp omrden, dr de ndvndigtvis inte mera gller.
Ibland stts utgngsantaganden, vilka kan fra forskningen helt p avvgar. D uppstr s.k. "nollforskning". Samma kan man ocks f till stnd, om man frsker ensidigt "bevisa" vissa teorier eller egna antaganden genom att kritiklst utelmna vissa "mindre angenma" faktorer. I dagens komplicerade vrld har jag kommit till, att detta ofta mera r regel n undantag, tminstone inom politik och samhllsforskning. Jag sjlv beklagar denna utveckling, ty den underminerar forskningens "trovrdighet".
Nr det gller alltings brjan, stter vi p dessa begrnsningar i nnu hgre grad. Begynnelsefrhllandena kan inte rekapituleras. Allt bygger p teorier, vilka inte kan helt och hllet verifieras medelst konkreta experiment. Dessutom stter vi p andra faktorer, som vi inte i praktiken annars behver desto mera bry oss om. Jag tnker hr nrmast p dimensioner och tillstnd, vilka vi inte kan uppfatta med vra nuvarande sinnen. Ibland talar vi, liksom ocks Bibeln, om den osynliga vrlden. Dr kommer ocks tidsbegreppet in i bilden, dr vi r strikt bundna till nuvarande verklighet. Vetenskapen torde knna till dessa saker, men kan inte rationellt utforska dem. Vi br minnas, att "osynliga tillstnd och makter" och "tidsresor" r ingredienser inom "science fiction" och ocks i sagor och inom ockultismen. Mnniskan har en inbyggd aning, att dessa kan vara verkligheter.
Detta betyder, att jag inte har frutsttningar att konkret beskriva, hur allt har gtt till. Jag har en sdan knsla, att ocks vetenskapen har sprat ur och kan inte mera helt frdomsfritt utreda olika alternativ. Om ngon t.ex. fr fram kritiska sikter t.ex. betrffande evolutionsteorin, blir han utan frskoning nedtystad, trots de stora brister, som evolutionsteorin innehller. Detta r enligt mitt frmenande ett bevis p ursprning. Tyvrr r det s.
Mera om mina motiveringar betrffande kristen tro kan du lsa i:
http://www.nic.fi/~jlindell/helhet.html