Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-10-24, 17:21
Medlem
Above_Rs avatar
Min Gud är inte god eller ond. Gud är för mig ngåonting helt omaterialistiskt. Gud är oändlig perfektion.

Min själ är Gud. Själen är i själva verket det som förenar allt levande. Alla har samma själ. Verktyget vi använder för att uppfatta vår själ är hjärnan. Det är genom den vi kan komunisera med Gud.
Gud är perfekt, alltså är våran själ perfekt. Våra tankar är inte perfekta för att våra hjärnor inte är perfekta.
Våra hjärnor är inte perfekta för att de är utsatta för vissa lagar. Det är alltid en försening i vår uppfattning av saker. Tydligast märks det på ljud som färdas relativt långsamt. Men även impulserna i vår hjärna är försenade när de når fram. Även djur har del av själen. Hur de upplever Gud bestäms av deras hjärnor.

Är jag religiös?
Citera
2005-10-24, 18:20
Medlem
Frangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Above_R
Min Gud är inte god eller ond. Gud är för mig ngåonting helt omaterialistiskt. Gud är oändlig perfektion.

Min själ är Gud. Själen är i själva verket det som förenar allt levande. Alla har samma själ. Verktyget vi använder för att uppfatta vår själ är hjärnan. Det är genom den vi kan komunisera med Gud.
Gud är perfekt, alltså är våran själ perfekt. Våra tankar är inte perfekta för att våra hjärnor inte är perfekta.
Våra hjärnor är inte perfekta för att de är utsatta för vissa lagar. Det är alltid en försening i vår uppfattning av saker. Tydligast märks det på ljud som färdas relativt långsamt. Men även impulserna i vår hjärna är försenade när de når fram. Även djur har del av själen. Hur de upplever Gud bestäms av deras hjärnor.

Är jag religiös?

"Oftast omfattar en religion en tro på det trancendenta, en högre makt eller en gud" - Susning.nu

Vad jag förstått är själen din gud? Så kort och gott: Ja! Sen att det är hjärnan som avgör hur du uppfattar guden är inte väsentligt. Hjärnan är bara ett verktyg, kanske ett par religiösa glasögon?

Btw. Tror du ens på det du skrivit? Låter mest som svammel. Ett taffligt försök att bevisa något.
Citera
2005-10-24, 21:39
Medlem
Du verkar vara dualist, vilket jag personligen tycker är sak samma.
Citera
2005-10-24, 22:24
Medlem
aquamans avatar
Är du påtänd?
Citera
2005-10-25, 14:40
Medlem
Above_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Btw. Tror du ens på det du skrivit? Låter mest som svammel. Ett taffligt försök att bevisa något.

Jag har inte hävdat att jag försöker bevisa något över huvudtaget. Svammel, tja, vad menar du med det?
Citera
2005-10-25, 19:46
Medlem
Llanowars avatar
som svar på din fråga får man väl anta att du är religiös men kanske inte bunden till någon religion, som de facto inte är ett krav för att kalla sig religiös..

sen måste jag bara undra en sak.. eller undra och undra.. jag har alltid sett det som folk kallar för själ för ett sunt förnuft och empatiskt tänkande.. dvs allt det goda kommer från "själen".. men jag vågar nog påstå att det är hjärnan som är själen och inte tvärtom..
Citera
2005-10-26, 23:04
Medlem
Fråga en imam eller en präst...

Inte för att jag tycker att du ska tillhöra en religion men skulle vara kul hur dem svara på den frågan...
Citera
2005-10-26, 23:12
Medlem
Frangsters avatar
Jag skulle nog vilja kalla dina tankar för någon typ av New Age-religion.
Citera
2005-11-01, 06:28
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Above_R

Är jag religiös?

Klart du är religiös om du tror på Gud.

Case closed.
Citera
2005-11-01, 14:31
Medlem
Vitelluss avatar
Gud som religion handlar om en norm - eller en gemensam uppfattning om gud. Hitta likasinnade eller övertyga folk så blir du religiös... I annat fall har du att göra med din privata idé om hur tillvaron hänger ihop.
Citera
2005-11-01, 19:34
Medlem
lindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Klart du är religiös om du tror på Gud.

Många saker att beakta:
Vilken Gud? Alltings skapare eller någon figur skapad av människan?
Människan är skapad till gemenskap med Gud, Skaparen.
Att vara enbart religiös på något sätt skapar inte denna gemenskap.
Gemenskap med Gud fås på Guds villkor.
Hur vet vi vilka dessa villkor är?
Han har uppenbarat dessa genom Jesus Kristus.
Hur vet vi att detta är den rätta vägen?
Här hänvisar jag till länken http://www.nic.fi/~jlindell , där jag försökt ge svar på de frågor som uppstår. Den som ärligt söker denna gemenskap, finner den.
Citera
2005-11-01, 20:45
Medlem
Vitelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindell
Många saker att beakta:
Vilken Gud? Alltings skapare eller någon figur skapad av människan?
Människan är skapad till gemenskap med Gud, Skaparen.
Att vara enbart religiös på något sätt skapar inte denna gemenskap.
Gemenskap med Gud fås på Guds villkor.
Hur vet vi vilka dessa villkor är?
Han har uppenbarat dessa genom Jesus Kristus.
Hur vet vi att detta är den rätta vägen?
Här hänvisar jag till länken http://www.nic.fi/~jlindell , där jag försökt ge svar på de frågor som uppstår. Den som ärligt söker denna gemenskap, finner den.

Ovanstående utgör ett internt perspektiv på religionen. Svaret utgår från att guds existens kan påvisas genom tron på Gud. Problemet med ett sådant perspektiv är att det är tautologiskt. Gud finns eftersom Gud finns. Mer intressant blir det om du kan peka på några externa argument för att Gud finns. Exempelvis: Barnen i Afrika svälter inte eftersom Gud existerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in