Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-27, 19:12
  #1
Medlem
Som trådtiteln lyder.

Har arbetat som helpdesk och onsite i ca 3 år. Min senaste anställning var på 22000 i månaden. Jag ska söka nytt jobb och undrar hur mycket jag kan begära i lön utan att låta som att jag inte vet vad jag snackar om? Jag är inte direkt girig av mig men kan ju alltid vara kul att få ut så mycket som möjligt från en tjänst.

Gått it-gymnasium och är strax under 30 år om det gör någon skillnad i er bedömning.
Citera
2015-08-27, 19:22
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malignat
Som trådtiteln lyder.

Har arbetat som helpdesk och onsite i ca 3 år. Min senaste anställning var på 22000 i månaden. Jag ska söka nytt jobb och undrar hur mycket jag kan begära i lön utan att låta som att jag inte vet vad jag snackar om? Jag är inte direkt girig av mig men kan ju alltid vara kul att få ut så mycket som möjligt från en tjänst.

Gått it-gymnasium och är strax under 30 år om det gör någon skillnad i er bedömning.

Finns bra med statistik här: http://www.lonestatistik.se/loner.as...-tekniker-1039
Citera
2015-08-27, 21:09
  #3
Medlem
slemhogs avatar
Du är en idiot som går med på 22000 kr och jobbat i 3 år med den lönen och är orsak till dom kan lönedumpa it-branschen. Säkert bemanninsbolag du jobbat inom som? Det är lägre ingångslön än en budbilschaufför, terminalarbetare och städare enligt avtalen.

Snittlön för 1st/2nd line och onsitesupport är 29000 i statlig sektor och 27000 i kommunal sektor idag på riktiga arbeten!
Citera
2015-08-28, 07:37
  #4
Medlem
Polycoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malignat
Som trådtiteln lyder.

Har arbetat som helpdesk och onsite i ca 3 år. Min senaste anställning var på 22000 i månaden. Jag ska söka nytt jobb och undrar hur mycket jag kan begära i lön utan att låta som att jag inte vet vad jag snackar om? Jag är inte direkt girig av mig men kan ju alltid vara kul att få ut så mycket som möjligt från en tjänst.

Gått it-gymnasium och är strax under 30 år om det gör någon skillnad i er bedömning.

Det beror helt på din kunskap av vad du kan inom IT branschen i ditt område. Förvänta dig inte några höga löner om du är konsult. Men att tjäna runt 22,000 SEK när du närmar dig 30 är rätt lågt, även inom rollen som helpdesk/servicedesk medarbetare.

Att tjäna 27,000-29,000 som konsult inom first line kan du tyvärr glömma.
__________________
Senast redigerad av Polycom 2015-08-28 kl. 07:47.
Citera
2015-08-30, 01:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Finns bra med statistik här: http://www.lonestatistik.se/loner.as...-tekniker-1039
Tack för info

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du är en idiot som går med på 22000 kr och jobbat i 3 år med den lönen och är orsak till dom kan lönedumpa it-branschen. Säkert bemanninsbolag du jobbat inom som? Det är lägre ingångslön än en budbilschaufför, terminalarbetare och städare enligt avtalen.

Snittlön för 1st/2nd line och onsitesupport är 29000 i statlig sektor och 27000 i kommunal sektor idag på riktiga arbeten!
Min ingångslön var faktiskt lägre än så men jag började arbeta när jag var 19. Nej jag har aldrig varit anställd på ett bemanningsföretag, och nej jag är ingen idiot, jag är däremot väldigt ointresserad av lönestatistik, pengar, och korporativism. Tack för info.

Citat:
Ursprungligen postat av Polycom
Det beror helt på din kunskap av vad du kan inom IT branschen i ditt område. Förvänta dig inte några höga löner om du är konsult. Men att tjäna runt 22,000 SEK när du närmar dig 30 är rätt lågt, även inom rollen som helpdesk/servicedesk medarbetare.

Att tjäna 27,000-29,000 som konsult inom first line kan du tyvärr glömma.

Ok, min kompetens är inte vass eller liknande. Bara vanliga datorproblem som ju är det enda en kommer i kontakt med om en inte sitter på 3rd line vilket jag alrig gjort.

Rimligen borde jag kunna begära 26k då alltså? Jag söker onsite-jobb, tänker inte gå tillbaka till first line direkt.
Citera
2015-09-17, 09:49
  #6
Medlem
urcurcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polycom
Det beror helt på din kunskap av vad du kan inom IT branschen i ditt område. Förvänta dig inte några höga löner om du är konsult. Men att tjäna runt 22,000 SEK när du närmar dig 30 är rätt lågt, även inom rollen som helpdesk/servicedesk medarbetare.

Att tjäna 27,000-29,000 som konsult inom first line kan du tyvärr glömma.

Själv har jag blivit erbjuden 28.000-30.000 som konsult, för first line / second line jobb så omöjligt är det inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback