• 1
  • 2
2015-08-27, 16:28
Medlem
Ninjor1987s avatar
God afton.

Frst, lite bakgrund - har ADHD, med terkommande ngestrelaterad och depressiv problematik.
(nej, medicineringen har inte fungerat - det r ett "work in progress")

Som mnga andra har jag drfr problem med skulder - r just nu skyldig mitt bostadsbolad ca 7400 kr, samt 3500 kr till skatteverket i skatt.

Det torde bli en 11000 i skulder, skulle jag tro.

Jag har dock enbart socialbidrag. Jag ska snart brja studera igen, s fr d CSN, detta kommer dock inte p lnga vgar vga upp skulden, samt ge ngot att leva p.

Har aldrig anvnt mikrolnbanker, men kan det vara ett bra stt att betala av alltihopa p en gng? Den skulden kan jag ju nmligen f avbetalningsplan p, till skillnad frn dessa.

Jag hyr ven ut en annan lgenhet i 2:a hand, och frn min nya hyresgst s har jag avtalat om 2000kr extra, den frsta mnaden. Dock mste jag betala min skuld till hyresbolaget innan jag fr brja hyra ut den. Dock s skulle ju 2000 kr extra kunna vara en hyfsad frsta avbetalning p skulden...

S! Jag mottager med stort intresse alla sorts tips och ider om hur jag ska lsa min situation.
Citera
2015-08-27, 16:30
Bannlyst
hur ska du f ln utan inkomst hade du tnkt dig? hur ska du betala tillbaka lnet? med lnade pengar av csn?
Citera
2015-08-27, 16:32
Medlem
SweetAsss avatar
Gr upp en betalningsplan med dom du r skyldig. Ring dom. Oftast r dom inte helt omedgrliga, dom fr ju sina pengar. Mikroln eller smsln avrder jag dig starkt frn!
Citera
2015-08-27, 16:51
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
God afton.

Frst, lite bakgrund - har ADHD, med terkommande ngestrelaterad och depressiv problematik.
(nej, medicineringen har inte fungerat - det r ett "work in progress")

Som mnga andra har jag drfr problem med skulder - r just nu skyldig mitt bostadsbolad ca 7400 kr, samt 3500 kr till skatteverket i skatt.

Det torde bli en 11000 i skulder, skulle jag tro.

Jag har dock enbart socialbidrag. Jag ska snart brja studera igen, s fr d CSN, detta kommer dock inte p lnga vgar vga upp skulden, samt ge ngot att leva p.

Har aldrig anvnt mikrolnbanker, men kan det vara ett bra stt att betala av alltihopa p en gng? Den skulden kan jag ju nmligen f avbetalningsplan p, till skillnad frn dessa.

Jag hyr ven ut en annan lgenhet i 2:a hand, och frn min nya hyresgst s har jag avtalat om 2000kr extra, den frsta mnaden. Dock mste jag betala min skuld till hyresbolaget innan jag fr brja hyra ut den. Dock s skulle ju 2000 kr extra kunna vara en hyfsad frsta avbetalning p skulden...

S! Jag mottager med stort intresse alla sorts tips och ider om hur jag ska lsa min situation.

Om du har en snll mamma/pappa som kanske kan fungera som en bank du tar ln av. Och sen betala av dom tills skulden r betald

Jag hade tur att mina frldrar stlle med ett ln p 20.000 som jag betalade ut
Citera
2015-08-27, 16:59
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Gr upp en betalningsplan med dom du r skyldig. Ring dom. Oftast r dom inte helt omedgrliga, dom fr ju sina pengar. Mikroln eller smsln avrder jag dig starkt frn!

Nvl, inga SMSln d. Avbetalningsplan skulle mjligen hyresvrden vara intresserad av, men andrahandsuthyrningen skulle ju icket bli av d, mest troligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Om du har en snll mamma/pappa som kanske kan fungera som en bank du tar ln av. Och sen betala av dom tills skulden r betald

Jag hade tur att mina frldrar stllde upp med ett ln p 20.000 som jag betalade tillbaka.

Hmm, kanske att jag har ngon som kan vara intresserad av detta... Min mor kan dock inte hjlpa till, hon r nmligen sjukskriven och har inte dylika pengar att lgga ut. Min far dog nr jag var 4, min styvfar r dd sen lnge han med, s blir inget av det.
Citera
2015-08-27, 17:17
Medlem
Hm jvla osis du verkar ha. r det hr vanligt att man inte kan f ngon bra struktur p livet med olika typer av diagnoser eller? Knner tillviss del lite igen mig nmligen. Dock har jag inga skulder.. 500 - 600 k + i egna tillgngar. (helt otroligt att ja ens lyckats med detta dock) kan jag vl spontat sjlv knna.
Citera
2015-08-27, 17:28
Medlem
Om jag hade varit dig i detta fallet.. S hade jag nog dock frskt anvnda mig utav CSN lnet till att betala av allt det hr andra.. Sedan drefter s att du har allting samlat p ett stlle och i detta fallet d CSN.
Citera
2015-08-27, 17:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Hm jvla osis du verkar ha. r det hr vanligt att man inte kan f ngon bra struktur p livet med olika typer av diagnoser eller? Knner tillviss del lite igen mig nmligen. Dock har jag inga skulder.. 500 - 600 k + i egna tillgngar. (helt otroligt att ja ens lyckats med detta dock) kan jag vl spontat sjlv knna.

Det r relativt vanligt, jo.

Jag hade sjlv verskott p tillgngar p ca 250,000 kr fr ngra r sedan, men det var innan flertalet flyttar, karrirbyte och andra komplicerade hndelser.

Nr jag fick dessa nya prvningar s vergick dom min koordineringskapacitet, och bland dom mnga problem som skapades d var dessa ekonomiska, som nu slutligen vxt till denna niv.

Visst har jag fr mig att du fortfarande bor hemma, och r under 25? Jag sjlv diagnosticerades inte frrn jag var ca 28 r, (r 30 idag) och det r antagligen en av anledningarna att det gtt snett ekonomiskt.

Om du fortfarande bor hemma och r ung, samt diagnosticerad, s kommer du nog sjlv aldrig att hamna hr - vilket glder mig.
Att bli fr sent diagnosticerad r verkligen inget jag nskar p ngon med dessa svrigheter.
Citera
2015-08-27, 18:09
Medlem
Citat:
Det r relativt vanligt, jo.

Jag hade sjlv verskott p tillgngar p ca 250,000 kr fr ngra r sedan, men det var innan flertalet flyttar, karrirbyte och andra komplicerade hndelser.

Nr jag fick dessa nya prvningar s vergick dom min koordineringskapacitet, och bland dom mnga problem som skapades d var dessa ekonomiska, som nu slutligen vxt till denna niv.

Visst har jag fr mig att du fortfarande bor hemma, och r under 25? Jag sjlv diagnosticerades inte frrn jag var ca 28 r, (r 30 idag) och det r antagligen en av anledningarna att det gtt snett ekonomiskt.

Om du fortfarande bor hemma och r ung, samt diagnosticerad, s kommer du nog sjlv aldrig att hamna hr - vilket glder mig.
Att bli fr sent diagnosticerad r verkligen inget jag nskar p ngon med dessa svrigheter.

Jag ger egentligen p pappret en bostadsrtt.. (Som vi fortfarande har kvar inom familjen.. men bde jag och mamma och pappa har beslutat att jag ska bo hemma tilllsvidare iallafall) 28 r dock och man vill ju grna skapa sig ett eget liv EGENTLIGEN.. men upplever att man har grymt mycket ofrklarliga svrigheter med vissa saker och ting. ven mnga ganska simpla saker..

En del kan vl vara inbillning ocks kanske. Men mycket r nog inte det. Jag r 28 r men dem sa till mor och far nr jag gick i fjrde klass att man kanske borde gra en utredning p mig ifrn lrare i skolan. Och det har man ju eftert tnkt p och man har ju analyserat sig sjlv genom ren i olika sammanhang. (fr att skapa sig en s klar bild som mjligt nr dagen D infaller)

Men sknt att f det verstkat och att man inte har ngon stor monster familj att frsrja fr de hade jag nog aldrig klarat (knns d som).
Citera
2015-08-27, 22:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonusbloggen
S hr vinner du ver 20.000 kr p odds genom att "bonushora"

Flj lnken hr fr att komma till guiden som beskriver hur du tjnar tusentals kronor helt riskfritt genom att anvnda dig av oddsbonusar och s.k "bonushora"

Det r helt riskfritt och fungera till 100%.

Ls kommentarerna i bloggen s frstr ni.

Tack, men NEJ tack.
Citera
2015-08-30, 21:31
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jag har ordnat ett ln, samt avbetalningsplan av en slkting nu, s tack dom av er som gav rdet att frska ordna ngot sdant.

Jag har betalat av det mesta med lnet redan, och noterade d att det som faktiskt r kronofogdeskuld var en fraktion av mina skulder - var bara ca 1000 kr.

Det frjvliga var dock att det ursprungligen var en elrkning p 233 kr som vxt till denna absurda grad...

BAH!! Hata samhllet, hata inkorrekt medicinering, hata att vi med uppmrksamhetsstrning inte r berttigade till samma std med rkningar som dom autistiska - nr det r VI som i regel har mest problem och hamnar oftast hos kronofogden.

Nvl, det var kvllens rant det - nu till saken:

Har ftt delgivningsbrevet, men vill betala NU, inte om 10,000 r (m ao en vecka) - gr det att skicka in skiten digitalt? Fr snigelpost tar ju rtusenden p sig.

Vill ha klart skiten ikvll.
Citera
2015-08-30, 22:40
Medlem
Citat:
Jag har ordnat ett ln, samt avbetalningsplan av en slkting nu, s tack dom av er som gav rdet att frska ordna ngot sdant.

Jag har betalat av det mesta med lnet redan, och noterade d att det som faktiskt r kronofogdeskuld var en fraktion av mina skulder - var bara ca 1000 kr.

Det frjvliga var dock att det ursprungligen var en elrkning p 233 kr som vxt till denna absurda grad...

BAH!! Hata samhllet, hata inkorrekt medicinering, hata att vi med uppmrksamhetsstrning inte r berttigade till samma std med rkningar som dom autistiska - nr det r VI som i regel har mest problem och hamnar oftast hos kronofogden.

Nvl, det var kvllens rant det - nu till saken:

Har ftt delgivningsbrevet, men vill betala NU, inte om 10,000 r (m ao en vecka) - gr det att skicka in skiten digitalt? Fr snigelpost tar ju rtusenden p sig.

Vill ha klart skiten ikvll.
Fokusera p det positiva; det har lst sig.
Kontakta kommunens skuldrdgivare och be om hjlp att lgga upp en budget framver.
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in