• 1
  • 2
2015-08-27, 16:28
Medlem
Ninjor1987s avatar
God afton.

Först, lite bakgrund - har ADHD, med återkommande ångestrelaterad och depressiv problematik.
(nej, medicineringen har inte fungerat - det är ett "work in progress")

Som många andra har jag därför problem med skulder - är just nu skyldig mitt bostadsbolad ca 7400 kr, samt 3500 kr till skatteverket i skatt.

Det torde bli en 11000 i skulder, skulle jag tro.

Jag har dock enbart socialbidrag. Jag ska snart börja studera igen, så får då CSN, detta kommer dock inte på långa vägar väga upp skulden, samt ge något att leva på.

Har aldrig använt mikrolånbanker, men kan det vara ett bra sätt att betala av alltihopa på en gång? Den skulden kan jag ju nämligen få avbetalningsplan på, till skillnad från dessa.

Jag hyr även ut en annan lägenhet i 2:a hand, och från min nya hyresgäst så har jag avtalat om 2000kr extra, den första månaden. Dock måste jag betala min skuld till hyresbolaget innan jag får börja hyra ut den. Dock så skulle ju 2000 kr extra kunna vara en hyfsad första avbetalning på skulden...

SÅ! Jag mottager med stort intresse alla sorts tips och idéer om hur jag ska lösa min situation.
Citera
2015-08-27, 16:30
Bannlyst
hur ska du få lån utan inkomst hade du tänkt dig? hur ska du betala tillbaka lånet? med lånade pengar av csn?
Citera
2015-08-27, 16:32
Medlem
SweetAsss avatar
Gör upp en betalningsplan med dom du är skyldig. Ring dom. Oftast är dom inte helt omedgörliga, dom får ju sina pengar. Mikrolån eller smslån avråder jag dig starkt från!
Citera
2015-08-27, 16:51
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
God afton.

Först, lite bakgrund - har ADHD, med återkommande ångestrelaterad och depressiv problematik.
(nej, medicineringen har inte fungerat - det är ett "work in progress")

Som många andra har jag därför problem med skulder - är just nu skyldig mitt bostadsbolad ca 7400 kr, samt 3500 kr till skatteverket i skatt.

Det torde bli en 11000 i skulder, skulle jag tro.

Jag har dock enbart socialbidrag. Jag ska snart börja studera igen, så får då CSN, detta kommer dock inte på långa vägar väga upp skulden, samt ge något att leva på.

Har aldrig använt mikrolånbanker, men kan det vara ett bra sätt att betala av alltihopa på en gång? Den skulden kan jag ju nämligen få avbetalningsplan på, till skillnad från dessa.

Jag hyr även ut en annan lägenhet i 2:a hand, och från min nya hyresgäst så har jag avtalat om 2000kr extra, den första månaden. Dock måste jag betala min skuld till hyresbolaget innan jag får börja hyra ut den. Dock så skulle ju 2000 kr extra kunna vara en hyfsad första avbetalning på skulden...

SÅ! Jag mottager med stort intresse alla sorts tips och idéer om hur jag ska lösa min situation.

Om du har en snäll mamma/pappa som kanske kan fungera som en bank du tar lån av. Och sen betala av dom tills skulden är betald

Jag hade tur att mina föräldrar ställe med ett lån på 20.000 som jag betalade ut
Citera
2015-08-27, 16:59
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Gör upp en betalningsplan med dom du är skyldig. Ring dom. Oftast är dom inte helt omedgörliga, dom får ju sina pengar. Mikrolån eller smslån avråder jag dig starkt från!

Nåväl, inga SMSlån då. Avbetalningsplan skulle möjligen hyresvärden vara intresserad av, men andrahandsuthyrningen skulle ju icket bli av då, mest troligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Om du har en snäll mamma/pappa som kanske kan fungera som en bank du tar lån av. Och sen betala av dom tills skulden är betald

Jag hade tur att mina föräldrar ställde upp med ett lån på 20.000 som jag betalade tillbaka.

Hmm, kanske att jag har någon som kan vara intresserad av detta... Min mor kan dock inte hjälpa till, hon är nämligen sjukskriven och har inte dylika pengar att lägga ut. Min far dog när jag var 4, min styvfar är död sen länge han med, så blir inget av det.
Citera
2015-08-27, 17:17
Medlem
Hm jävla osis du verkar ha. Är det här vanligt att man inte kan få någon bra struktur på livet med olika typer av diagnoser eller? Känner tillviss del lite igen mig nämligen. Dock har jag inga skulder.. 500 - 600 k + i egna tillgångar. (helt otroligt att ja ens lyckats med detta dock) kan jag väl spontat själv känna.
Citera
2015-08-27, 17:28
Medlem
Om jag hade varit dig i detta fallet.. Så hade jag nog dock försökt använda mig utav CSN lånet till att betala av allt det här andra.. Sedan därefter så att du har allting samlat på ett ställe och i detta fallet då CSN.
Citera
2015-08-27, 17:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Hm jävla osis du verkar ha. Är det här vanligt att man inte kan få någon bra struktur på livet med olika typer av diagnoser eller? Känner tillviss del lite igen mig nämligen. Dock har jag inga skulder.. 500 - 600 k + i egna tillgångar. (helt otroligt att ja ens lyckats med detta dock) kan jag väl spontat själv känna.

Det är relativt vanligt, jo.

Jag hade själv överskott på tillgångar på ca 250,000 kr för några år sedan, men det var innan flertalet flyttar, karriärbyte och andra komplicerade händelser.

När jag fick dessa nya prövningar så övergick dom min koordineringskapacitet, och bland dom många problem som skapades då var dessa ekonomiska, som nu slutligen växt till denna nivå.

Visst har jag för mig att du fortfarande bor hemma, och är under 25? Jag själv diagnosticerades inte förrän jag var ca 28 år, (är 30 idag) och det är antagligen en av anledningarna att det gått snett ekonomiskt.

Om du fortfarande bor hemma och är ung, samt diagnosticerad, så kommer du nog själv aldrig att hamna här - vilket gläder mig.
Att bli för sent diagnosticerad är verkligen inget jag önskar på någon med dessa svårigheter.
Citera
2015-08-27, 18:09
Medlem
Citat:
Det är relativt vanligt, jo.

Jag hade själv överskott på tillgångar på ca 250,000 kr för några år sedan, men det var innan flertalet flyttar, karriärbyte och andra komplicerade händelser.

När jag fick dessa nya prövningar så övergick dom min koordineringskapacitet, och bland dom många problem som skapades då var dessa ekonomiska, som nu slutligen växt till denna nivå.

Visst har jag för mig att du fortfarande bor hemma, och är under 25? Jag själv diagnosticerades inte förrän jag var ca 28 år, (är 30 idag) och det är antagligen en av anledningarna att det gått snett ekonomiskt.

Om du fortfarande bor hemma och är ung, samt diagnosticerad, så kommer du nog själv aldrig att hamna här - vilket gläder mig.
Att bli för sent diagnosticerad är verkligen inget jag önskar på någon med dessa svårigheter.

Jag äger egentligen på pappret en bostadsrätt.. (Som vi fortfarande har kvar inom familjen.. men både jag och mamma och pappa har beslutat att jag ska bo hemma tilllsvidare iallafall) 28 år dock och man vill ju gärna skapa sig ett eget liv EGENTLIGEN.. men upplever att man har grymt mycket oförklarliga svårigheter med vissa saker och ting. Även många ganska simpla saker..

En del kan väl vara inbillning också kanske. Men mycket är nog inte det. Jag är 28 år men dem sa till mor och far när jag gick i fjärde klass att man kanske borde göra en utredning på mig ifrån lärare i skolan. Och det har man ju efteråt tänkt på och man har ju analyserat sig själv genom åren i olika sammanhang. (för att skapa sig en så klar bild som möjligt när dagen D infaller)

Men skönt att få det överstökat och att man inte har någon stor monster familj att försörja för de hade jag nog aldrig klarat (känns d som).
Citera
2015-08-27, 22:07
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonusbloggen
Så här vinner du över 20.000 kr på odds genom att "bonushora"

Följ länken här för att komma till guiden som beskriver hur du tjänar tusentals kronor helt riskfritt genom att använda dig av oddsbonusar och s.k "bonushora"

Det är helt riskfritt och fungera till 100%.

Läs kommentarerna i bloggen så förstår ni.

Tack, men NEJ tack.
Citera
2015-08-30, 21:31
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jag har ordnat ett lån, samt avbetalningsplan av en släkting nu, så tack dom av er som gav rådet att försöka ordna något sådant.

Jag har betalat av det mesta med lånet redan, och noterade då att det som faktiskt är kronofogdeskuld var en fraktion av mina skulder - var bara ca 1000 kr.

Det förjävliga var dock att det ursprungligen var en elräkning på 233 kr som växt till denna absurda grad...

BAH!! Hata samhället, hata inkorrekt medicinering, hata att vi med uppmärksamhetsstörning inte är berättigade till samma stöd med räkningar som dom autistiska - när det är VI som i regel har mest problem och hamnar oftast hos kronofogden.

Nåväl, det var kvällens rant det - nu till saken:

Har fått delgivningsbrevet, men vill betala NU, inte om 10,000 år (m ao en vecka) - går det att skicka in skiten digitalt? För snigelpost tar ju årtusenden på sig.

Vill ha klart skiten ikväll.
Citera
2015-08-30, 22:40
Medlem
Citat:
Jag har ordnat ett lån, samt avbetalningsplan av en släkting nu, så tack dom av er som gav rådet att försöka ordna något sådant.

Jag har betalat av det mesta med lånet redan, och noterade då att det som faktiskt är kronofogdeskuld var en fraktion av mina skulder - var bara ca 1000 kr.

Det förjävliga var dock att det ursprungligen var en elräkning på 233 kr som växt till denna absurda grad...

BAH!! Hata samhället, hata inkorrekt medicinering, hata att vi med uppmärksamhetsstörning inte är berättigade till samma stöd med räkningar som dom autistiska - när det är VI som i regel har mest problem och hamnar oftast hos kronofogden.

Nåväl, det var kvällens rant det - nu till saken:

Har fått delgivningsbrevet, men vill betala NU, inte om 10,000 år (m ao en vecka) - går det att skicka in skiten digitalt? För snigelpost tar ju årtusenden på sig.

Vill ha klart skiten ikväll.
Fokusera på det positiva; det har löst sig.
Kontakta kommunens skuldrådgivare och be om hjälp att lägga upp en budget framöver.
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in