• 1
  • 2
2015-08-27, 12:54
Medlem
Kpte ngon flaska fr nt halvr sen i tron att den skulle vara finare n den vanliga varmpressade. Vad r den tnkt att anvndas till? Smakar ju inte gott alls och makalst os d jag frskte steka i det

r det bara att kasta flaskan eller har nn ngot bra frslag vad man kan tnkas anvnda den till?
Citera
2015-08-27, 13:25
Medlem
christerys avatar
Hmm, just raps har jag inte testat kallpressat. Men dressing, bak eller tillsammans med smr vid stekning borde (vet inte, d jag inte testat att steka - men jag kr grna olja+smr) funka. S elndig kan den vl inte vara...
Citera
2015-08-27, 13:47
Medlem
MeanMEs avatar
Till dressing och bakning, funkar inget vidare att steka i som du sger.
Gillar man smaken gr den ju att ringla ver maten som smakfrhjare.
Citera
2015-08-27, 14:56
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Rapsoljan osar ju mindre n olivolja vid samma temperatur.
Citera
2015-08-27, 15:42
Medlem
psflaxs avatar
Har fr mig att just kallpressad rapsolja r mindre lmplig att steka i,
d den inte klarar s hga temperaturer.
Dremot passar den mycket bra till dressing.

Lite mer lsning:

http://www.gunnarshog.se/rapsolja?infopath=7_14
Citera
2015-08-27, 15:45
Medlem
blowns avatar
Jag har bara positiva erfarenheter av att steka i kallpressad rapsolja. Det r ett faktum att den fixar hgre vrme n det mesta, s oset r nog frn ngon gammal fesljummen id som ligger och pyr i trossbotten.

Smakneutral och hg rkgrns jag tycker den r fantastisk till det mesta man kan tnkas tillaga. Vill jag ha smaken av olivolja spr jag ver det eftert i sm mngder, det r frbaskat mycket bttre ur alla aspekter.
Citera
2015-08-27, 15:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Kallpressad rapsolja sgs vara nyttigare.. eller i alla fall innehlla mer/bttre essentiella fetter n vad varmpressad gr.

Sen om det r vrt tre-fyrdubbla priset nr man gr pizzasallad? Tja..
Citera
2015-08-27, 23:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Smakneutral

Det hller jag definitivt inte med om. Den har en ganska distinkt och ntig smak med tydliga inslag av grs, h och blommor. Stor skillnad mot vanlig rapsolja.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Kpte ngon flaska fr nt halvr sen i tron att den skulle vara finare n den vanliga varmpressade. Vad r den tnkt att anvndas till? Smakar ju inte gott alls och makalst os d jag frskte steka i det

r det bara att kasta flaskan eller har nn ngot bra frslag vad man kan tnkas anvnda den till?
Att du inte tycker om den r inte s mycket du kan gra ngot t. Antingen s gillar man den eller inte.

Jag anvnder den p samma stt som en fin olivolja, inte till stekning utan som en smaksttare: dressing, ringla ver maten, smakrik mayo osv.

Edit. litet frtydligande: Jag gr inte mayo p enbart kallpressad rapsolja - d smakar det fr mycket. Utan det handlar om typ 80% vanlig rapsolja och 20% kallpressad.
Senast redigerad av madtop 2015-08-27 kl. 23:44.
Citera
2015-08-28, 08:40
Medlem
rayraviolis avatar
Den r vl i frsta hand tnkt att vara ett alternativ till olivolja, men personligen gillar jag inte kallpressad rapsolja alls ven om det r kul att det finns svensk olja med utprglad smak. Jag kpte en flaska fr ratal sen och nu str den lngst inne i skpet och jag funderar p om man kan anvnda den fr att impregnera tr, smrja upp gngjrn, ha som lampolja eller vad som helst dr jag slipper knna smaken.

Men det r vl en smak man fr lra sig att hantera. Jag har kanske anvnt i sammanhang dr den inte passar.
Citera
2015-08-28, 09:27
Medlem
Det r en produkt jag inte riktigt ser pongen med heller som nog mest r riktade till eko-lskare som vill ha nrproducerat och tror att smr r farligt och blabla...

Den smakar fr kraftigt fr att ha som neutral olja till stekning, majonns, hovmstarss och liknande samtidigt som sjlva smaken (tycker jag) inte alls r srskilt god och drmed inte kan konkurrera med god olivolja eller smr som smaksttare.

De tv oljor jag tycker man ska ha hemma r:
  1. Ngot neutralt med hg sotpunkt till stekning, majonns och liknande. Frslagsvis varmpressad raps, solros eller liknande.
  2. En riktigt bra, kallpressad fruttato olivolja till sallad, doppa brd i och liknande.

Sedan kan man naturligtvis om man s vill komplettera med sesamolja, kokosolja, jordntsolja och annat, men dessa tv r de jag tycker att man behver och klarar sig lngt p.
Citera
2015-08-28, 10:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barbeque
Det r en produkt jag inte riktigt ser pongen med heller som nog mest r riktade till eko-lskare som vill ha nrproducerat och tror att smr r farligt och blabla...

Den smakar fr kraftigt fr att ha som neutral olja till stekning, majonns, hovmstarss och liknande samtidigt som sjlva smaken (tycker jag) inte alls r srskilt god och drmed inte kan konkurrera med god olivolja eller smr som smaksttare.

De tv oljor jag tycker man ska ha hemma r:
  1. Ngot neutralt med hg sotpunkt till stekning, majonns och liknande. Frslagsvis varmpressad raps, solros eller liknande.
  2. En riktigt bra, kallpressad fruttato olivolja till sallad, doppa brd i och liknande.

Sedan kan man naturligtvis om man s vill komplettera med sesamolja, kokosolja, jordntsolja och annat, men dessa tv r de jag tycker att man behver och klarar sig lngt p.

Jag vill nog komplettera din lista med en ngot enklare "extra virgin olive" som man anvnder till stekning av "medelhavsmat" mm. Hemma har jag alltid
  • Varmpressad rapsolja fr stekning dr du vill ha en neutral smak, mayo mm
  • En basic "virgin olive" fr stekning, aioli mm (80-100kr/liter)
  • En fin olivolja till dressing, smaksttning mm (400-800kr/liter)

Sedan har jag ven ngra andra oljor avsedda fr smaksttning, t.ex kallpressad raps, chili, sesam.
Senast redigerad av madtop 2015-08-28 kl. 10:12.
Citera
2015-08-28, 11:07
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag vill nog komplettera din lista med en ngot enklare "extra virgin olive" som man anvnder till stekning av "medelhavsmat" mm. Hemma har jag alltid
  • Varmpressad rapsolja fr stekning dr du vill ha en neutral smak, mayo mm
  • En basic "virgin olive" fr stekning, aioli mm (80-100kr/liter)
  • En fin olivolja till dressing, smaksttning mm (400-800kr/liter)

Sedan har jag ven ngra andra oljor avsedda fr smaksttning, t.ex kallpressad raps, chili, sesam.

Enligt min erfarenhet ska man inte steka i olivolja. Det blir inge bra. Inte ens italienarna steker ju i olivolja!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in