• 1
  • 2
2015-08-27, 09:04
Medlem
Hej

Bor på botten våningen i en två våningshus, har en ganska stor balkong som har en trappa ner till gräset. Hade dock inbrott häromdagen och en lägenhet på övervåningen har blivit ledig och funderar på att flytta in i den efter inbrottet.

Så vad är för och nackdelar med att på botten våningen och över våningen?
Citera
2015-08-27, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Hej

Bor på botten våningen i en två våningshus, har en ganska stor balkong som har en trappa ner till gräset. Hade dock inbrott häromdagen och en lägenhet på övervåningen har blivit ledig och funderar på att flytta in i den efter inbrottet.

Så vad är för och nackdelar med att på botten våningen och över våningen?

Förmodligen lättare att göra inbrott på nedre våningen, du slipper trappor och nice med en gräsplätt!

Tycker det är ofta ljusare på ovan våning, kanske är svårare att göra inbrott?

Bäst är ju att stänga alla fönster oavsett!
Citera
2015-08-27, 10:07
Medlem
Iloveludas avatar
Nackdel bottenvåningen insyn genom fönster samt eventuell större risk för inbrott. Nackdel uppe. Jobbigare med flytt och tunga saker om hiss saknas eller är liten, avsaknad av uteplats samt att det blir varmare på sommaren högre upp i ett hus. Finns garanterat fler om man tänker efter.
Citera
2015-08-27, 10:16
Medlem
Skaffade precis larm från Verisure, men börja fundera på om det är onödigt?
Är jävligt nojjig efter inbrottet. Är ju som en vanlig kåk huset, är bara 4 lägenheter men inte fan såg grannen något när dom tog sig in.. Finns det något annat larm kanske?
Citera
2015-08-27, 11:35
Medlem
Turbomachines avatar
Fördelar:
Ingel äcklig rökare under som förpestar tillvaron.
Skönt att kunna gå ut på gräset och sola/grilla etc.
Slippa trappor om man har tunga saker eller om man skulle ha ett handikapp.
Inget tungt basljud från grannen under dig då det inte finns någon.
Nackdelar:
Du måste stänga alla fönster när du åker hemifrån, inte kunna vädra.
Större inbrottsrisk på bottenvåning.
Mer insyn om lägenheten ligger fel till.

De saker som jag kan komma på iaf.
Citera
2015-08-27, 13:54
Medlem
Johan_08s avatar
Jag bodde på våning 4 vilket var högst upp i ett relativt nybyggt hus, byggdes -07 om jag inte minns fel.

Vart så förbannat jäkla varmt på sommaren, de varma sommardagarna så gick all värme rakt upp till min lägenhet närmre kvällen och gjorde natten förjävlig med 30-35 plusgrader inomhus.
Fick inte montera någon AC då det skulle låta..blev en portabel som jag hade inomhus istället men det var bara en etta så fick ha öronproppar hela natten.
Citera
2015-08-27, 14:37
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Fördel med nedervåning: Om det börjar brinna så har du ditt på det torra, nära till gräsplätt/uteplats istället för balkong, inga trappor (om man bortser från typ 2 trappsteg)

Fördel med övervåning: Inte lika stor risk för inbrott (för att nästan påstå obefintlig), finare utsikt, mer ljus, kan kasta saker på folk
Citera
2015-08-27, 15:02
Medlem
gasproxs avatar
Bor på bottenvåning nu och jag hatar det. Känslan av att nån kan ställa sig utanför fönstret och titta in gör mig galen. Vill knappt ha persiennerna uppdragna. Större risk för inbrott. Det enda positiva är att jag är safe som det börjar brinna. Skulle välja allt annat än bottenvåning alla dagar i veckan.
Citera
2015-08-27, 15:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Skaffade precis larm från Verisure, men börja fundera på om det är onödigt?
Är jävligt nojjig efter inbrottet. Är ju som en vanlig kåk huset, är bara 4 lägenheter men inte fan såg grannen något när dom tog sig in.. Finns det något annat larm kanske?

Spelar nog ingen roll sålänge inte tjuvarna sätter sig i soffan och knäcker en öl.

Men visst gör det det nog lite jobbigare för dom.

Även om det är trevligt att bo nere med gräset utanför dörren osv så föredrar jag övervåningen. Vill känna mig lite bortkopplad från vad annat folk gör utanför när jag är hemma. Jag bor ca 20meter från marken vilket jag tycker är skönt. Behöver inte tänka på vad dom utanför håller på med.
Citera
2015-08-27, 16:26
Medlem
Vet inte hur jag ska göra.. Har bott i denna knappt en månad så tror inte hyresvärden går med på det heller..

Det enda som gör mig ovis om jag ska flytta upp är

Balkongerna är dåliga, han har sagt att han ska fixa dom men frågan är om han kommer riva balkongerna helt där uppe och sätta en sån där spansk liten grind bara.. Då har jag ingen balkong. Balkongerna är ruskigt dåliga btw.

Sen tror jag inte han går med på det... Jobbigt läge
Citera
2015-08-28, 18:24
Medlem
lithionits avatar
skulle säga att fördelen är inga trappor och att slippa ha en granne under som kan klaga på oljud, har bott mest på bottenvåningar. Men frånsett nämnda saker skulle jag nog säga att det mest är nackdelar.
Citera
2015-08-28, 18:29
Medlem
Elementarts avatar
Det finns inte så många nackdelar med att bo högre upp. Jag har svårt att komma på något.

Fördelar med att bo lite högre upp:
Ingen insyn.
Det känns lite säkrare.
Balkong är skönare än en uteplats.
Man får ha utemöbler, växter osv. i fred.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in