• 1
  • 2
2015-08-28, 18:36
Moderator
Oddballs avatar
Skulle aldrig kunna tänka mig att bo på bottenvåningen/marknivån i en lägenhet.

Insynen är det värsta, speciellt när det är mörkt ute och man har ljust inne - alla ser vad man gör hela tiden. Alternativet är att skärma av sig från omvärlden mha persienner och det är inte heller så tilltalande. Man har ingen granne under sig men ljudet kommer istället ovanifrån, allt från basdunk till när grannen klapprar fram med klackskor/tofflor etc. Inbrottsrisken, risken att få inbrott är nog 1000 ggr högre på marknivå eftersom inbrottstjuvar undviker säkerhetsdörrar och ytterst sällan ägnar sig åt avancerad fasadklättring.

Ofta mycket mörkare inne jämfört med högre upp i huset. Tråkig utsikt.
Citera
2015-08-30, 18:09
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Bor på bottenvåning nu och jag hatar det. Känslan av att nån kan ställa sig utanför fönstret och titta in gör mig galen. Vill knappt ha persiennerna uppdragna. Större risk för inbrott. Det enda positiva är att jag är safe som det börjar brinna. Skulle välja allt annat än bottenvåning alla dagar i veckan.

Håller med!

Ser inga fördelar med att bo på bottenvåningen, såvida man inte sitter i rullstol eller är en barnfamilj.

Värsta med bottenvåning:
- Total insyn. Jobbigt att alltid veta att folk ser in
- Osäkert. Inbrottsrisken. Aldrig kunna ha dörren öppen om du går ut en sväng.

Förr, när jag bodde på bottenvåningen, och åkte på tex semester så var man alltid orolig över att nån skulle ta sig in i lägenheten. Numera bor jag nästan högst upp, och har helt kunnat släppa detta orosmoment.

Mitt råd: flytta till lägenheten högre upp.
Citera
2015-08-30, 18:28
Medlem
Jag skulle aldrig klara av att bo på bottenplan. Då bor jag hellre högst upp utan hiss. Bodde på bottenplan för ett antal år sedan och det hände så konstiga och obehagliga saker så till slut kände jag mig tvungen att flytta därifrån. Där och då bestämde jag mig för att aldrig mer bo på bottenplan. Men visst har det sina fördelar också men för min del så passar det inte. Om jag vore du skulle jag flytta en våning upp.
Citera
2015-08-31, 19:26
Medlem
KometenKommers avatar
Ska man bo på bottenvåningen bör det helst vara en halvtrappa upp och inglasad balkong ifall man har en sån. Vidare bör den vara hyfsat insynsskyddad annars är det som att bo i ett skyltfönster.
Citera
2015-08-31, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Bodde på bottenplan för ett antal år sedan och det hände så konstiga och obehagliga saker så till slut kände jag mig tvungen att flytta därifrån

Berätta
Citera
2015-09-01, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Berätta

Det var en granne som hade sett mig genom fönstret och han hade fått för sig att jag var intresserad av honom. Varje gång jag var på väg till tvättstugan så dök han upp men han var bara ute efter en enda sak. När jag inte ville träffa honom mer började han snacka skit om mig inför de andra grannarna. Det var ett ställe där alla kände alla och hade mycket kontakt med varandra. Till slut kändes det som alla i huset var emot mig och de började antyda olika saker.

En gång bankade det på dörren sent på kvällen och då var det en som var berusad och påstod att vi kände varandra. Men jag hade aldrig träffat honom förut. Så det slutade med att jag fick ringa polisen. Sedan kanske det inte bara berodde på att det var på bottenplan utan också att grannarna var idioter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in