• 1
  • 2
2015-08-26, 11:49
Medlem
Köpte en Renault Laguna 2001 med 1.8 16v motorn vid årsskiftet. Jävlar vad jag fått ångra det.

Lite historia: Åkte en "längre" sträcka på e4'an för ett tag sen (15mil). Med en mil kvar så börjar bilen hugga oregelbundet, 2-3 hugg varannan minut. Den hugger som om man hade ettan i och slår till på gasen i snabb följd. Parkerade bilen och körde den lite dagen efter och funkade felfritt. När jag skulle hem igen så börjar den hugga igen när jag nästan var framme (15mil).

Den funkade felfritt i flera veckor i stan så detta glömdes bort. När jag åkte ut på landet så började samma visa igen (3-4 mils resa kanske) och nu jävlar var det som om man hade en slagborr på gasen. Den huggde så inihelvete tills den dog och inte starta något mer. Bogserades till verksta där den funkade felfritt såklart.

För att försöka undvika Wall of text så kan jag dra dessa slutsatser:

*Funkar felfritt när den är kall och man kör sträckor kortare än 2-3 mil åt gången så motorn får svalna
*längre än 2-3 mil så hugger den tills man inte kan starta den tillslut
*Kopplar man innan sväng i korsning för att lägga i tvåan så dör biljäveln helt random (händer när man kört bilen i 20-30 min i stan)
*Bilfan dör ibland om man står still och lägger i tvåan. Senast igår så dör den när man lägger i backen!? Observera att bilen INTE rycker till när man lägger i växeln så det kan inte va kopplingen som tar i. (Händer när man kört bilen 20-30 min i stan)

Verkstad sa att tändspolarna skulle va problemet. Bytte alla fyra och bilen gick som en klocka... I 2 dagar sen var man tillbaka på ruta ett igen. Tändstiften bytte jag direkt när jag köpte bilen(bosch). De hittar inga felkoder på bilen heller vilket är intressant. Har spenderat otaliga timmar under huven med att leta efter kabelbrott och liknande. Vill sälja bilen fort som fan men min moral säger ifrån och vill inte ge någon samma helvete som jag har. Någon som har nått tips?

Sorry för dålig stavning osv sitter på en tablet och är måttligt förbannad när bilen tvärdog igår ute i skogen och fick sitta 2 timmar i mörker tills motorn svalnat. Köp aldrig en Renault, bli inte lurad av all extra utrustning för billig peng. Bilen är bara cancer på hjul, äckligt jävla bilmärke är det.
Citera
2015-08-26, 12:01
Medlem
Jag gissar på temp-, vev- eller kamaxelgivare, beroende på vad bilen har. De kan ge intermittenta fel. Har du kollat vakuumslangar?
Citera
2015-08-26, 12:03
Medlem
Megaforces avatar
Blir problemet mindre frekvent om du tankar 98 oktanig bensin eller typ Shell V-power? Om i så fall så kan det bero på att tändläget blir fel eller rent av att det är problem med ventiltiderna.

Du bör nog skaffa en billig ODB2-felkodsläsare, t.ex. en blåtandsvariant som man ansluter via smartmobil. Då kan man läsa ut ev felkoder som kanske bara syns när motorn är igång (de kanske inte sparas). Vad som behöver läsas ut är t.ex. antalet misfires för varje cylinder, dvs om felet ligger på en cylinder eller jämnt på alla.
Citera
2015-08-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Jag gissar på temp-, vev- eller kamaxelgivare, beroende på vad bilen har. De kan ge intermittenta fel. Har du kollat vakuumslangar?

Har man antingen vev eller kamaxelgivare? På den här har jag bara hittat vevaxelgivare när jag leta efter kabelbrott. Motorn hinner ju komma upp i sina 90 grader innan det börjar jävlas. Hur kan det va tempgivaren? Nu lät jag dryg men bara nyfiken hur den kan ställa till det.

Hittar knappt några vakuumslangar, bara från kolkanistern och bromsservot men de verkar hela. Den varvar heller inte upp när jag sprutar startas på insug/de vacuumslangar jag hittat.
Citera
2015-08-26, 12:10
Medlem
ormbitens avatar
Hermandads gissning är inte så dum.

Annars har jag varit med om på just Laguna att det kommer in vatten och fukt i motorns styrbox.
Varpå styrboxen tappar jord.

Men vevaxelgivaren vore nog det första jag skulle kolla.
Citera
2015-08-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Since25
Har man antingen vev eller kamaxelgivare? På den här har jag bara hittat vevaxelgivare när jag leta efter kabelbrott. Motorn hinner ju komma upp i sina 90 grader innan det börjar jävlas. Hur kan det va tempgivaren? Nu lät jag dryg men bara nyfiken hur den kan ställa till det.

Hittar knappt några vakuumslangar, bara från kolkanistern och bromsservot men de verkar hela. Den varvar heller inte upp när jag sprutar startas på insug/de vacuumslangar jag hittat.
Det finns en uppsjö av olika givare och sensorer. MAP-sensor till exempel, och tillverkare har olika lösningar, så jag skrev så för att jag inte vet vad din Renault har. Du skrev ju att det bara händer när den är varm, och då kan det vara nån tempgivare nånstans. Det kan finnas fler än en. Som sagt, bara för dig att kolla upp vad bilen har för givare och sensorer.
Senast redigerad av Hermandad 2015-08-26 kl. 12:16.
Citera
2015-08-26, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Blir problemet mindre frekvent om du tankar 98 oktanig bensin eller typ Shell V-power? Om i så fall så kan det bero på att tändläget blir fel eller rent av att det är problem med ventiltiderna.

Du bör nog skaffa en billig ODB2-felkodsläsare, t.ex. en blåtandsvariant som man ansluter via smartmobil. Då kan man läsa ut ev felkoder som kanske bara syns när motorn är igång (de kanske inte sparas). Vad som behöver läsas ut är t.ex. antalet misfires för varje cylinder, dvs om felet ligger på en cylinder eller jämnt på alla.

Inte provat att tanka 98, får testa det när tanken börjar bli tom. Tycker det är konstigt att dom inte såg nått på verkstan med sin ordentliga avläsare.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hermandads gissning är inte så dum.

Annars har jag varit med om på just Laguna att det kommer in vatten och fukt i motorns styrbox.
Varpå styrboxen tappar jord.

Men vevaxelgivaren vore nog det första jag skulle kolla.

Vart sitter ECU'n på laguna? Och antar att den är jordad i närheten där?
Citera
2015-08-26, 12:15
Medlem
Leipzigs avatar
tempgivaren till motorstyrningen/insprutningen skulle jag tro (den med två stift inte den till mätaren på instumentpanelen), min brorsa hade liknande problem med sin rallybil.. den "trodde" att det var typ 70 minusgrader så den chokade in asmycket bensin.. då gick den alltså ok när den var kall men så fort den kommit upp i arbetstemperatur gick allt åt helvete och den baktände och därefter tvärdog så man inte kunde få igång den på flera timmar eftersom att motorn var så sur av all överflödig bensin.
Citera
2015-08-26, 12:18
Medlem
psflaxs avatar
Citat:

Hade liknande fel på min SAAB 9-5
Funkade alltid kall
Efter ett par mil på landsväg började den hosta/hacka
Några veckor senare gick den inte att starta varm
Enligt verkstaden fanns det inga felkoder

Det visade sig vara kamaxelgivaren
Citera
2015-08-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Hade liknande fel på min SAAB 9-5
Funkade alltid kall
Efter ett par mil på landsväg började den hosta/hacka
Några veckor senare gick den inte att starta varm
Enligt verkstaden fanns det inga felkoder

Det visade sig vara kamaxelgivaren

Intressant. Dock är jag fortfarande jävligt kluven om varför aset dör när man lägger i tvåan/backen stillastående.
Citera
2015-08-26, 12:25
Medlem
Citat:
Intressant. Dock är jag fortfarande jävligt kluven om varför aset dör när man lägger i tvåan/backen stillastående.
Jag tror det kallas handhavandefel när man försöker köra iväg med tvåan i. Så skyll på föraren, inte på Renault!
Citera
2015-08-26, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Jag tror det kallas handhavandefel när man försöker köra iväg med tvåan i. Så skyll på föraren, inte på Renault!

För att fördyliga så kör jag givetvis inte iväg med tvåan i. Jag satt och drog igenom alla växlar bara för att och upptäckte jag att den dog när man la i tvåan med kopplingen intryckt och motorn igång. Sedan igår så dör den även när man lägger i backen. Fattar du nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in