2025-01-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenman2017
Företaget serneke fuskar med alla egenkontroller vilken kan vara farligt om något inte undersöks efter att man har byggt klart , de lägger låga anbud för att vinna ett projekt sen kommer de med extera kostnader som det kallas ÄTA i byggbranchrn

Ingen fel med ätor. Kunden skriver på vad kunden skriver på i kontraktet. Kan man inte hålla sig till vad kontrakten säger hur ska man då få betalt? Eller ska vi bara jobba för att det är kul och för att vara snäll mot kunden?
Ätor har alla projekt oavsätt vem som bygger.
Somliga saker ville inte kunden ha från början sen ändrar dom sig. Då måste kunden betala det. Det är ju inget konstigt. Att företag kommer med ätor är standard eftersom kunderna ändrar sig och tror att byggare bara kan trolla fram saker hur fan som helst.
Sen om man hittar på ätor som är tagna ur arslet dvs sysslar med bedrägeri det är ju en annan femma. Men du får det att låta som att ätor är oseriöst och det är det INTE.
Citera
2025-01-10, 15:53
Medlem
Gomsegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Någon som är insatt i hur han lyckades starta igång ifrån början ? Alltså vart kapitalet kom ifrån.

Här har det ju pratats en del om att det var kriminella pengar som möjliggjorde det.

https://byggforetagen.se/2020/01/ent...rganisationen/
Citera
2025-01-10, 16:42
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Ingen fel med ätor. Kunden skriver på vad kunden skriver på i kontraktet. Kan man inte hålla sig till vad kontrakten säger hur ska man då få betalt? Eller ska vi bara jobba för att det är kul och för att vara snäll mot kunden?
Somliga saker ville inte kunden ha från början sen ändrar dom sig. Då måste kunden betala det. Det är ju inget konstigt. Att företag kommer med ätor är standard eftersom kunderna ändrar sig och tror att byggare bara kan trolla fram saker hur fan som helst.
Sen om man hittar på ätor som är tagna ur arslet dvs sysslar med bedrägeri det är ju en annan femma. Men du får det att låta som att ätor är oseriöst och det är det INTE.
Exakt. Och drar man inte nytta av eventuella kryphål så är det någon annan som gör det och man får inte jobbet.
Citera
2025-01-10, 16:59
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenman2017
Företaget serneke fuskar med alla egenkontroller vilken kan vara farligt om något inte undersöks efter att man har byggt klart , de lägger låga anbud för att vinna ett projekt sen kommer de med extera kostnader som det kallas ÄTA i byggbranchrn

ÄTA =Ändring,Tillägg och Avgående.

Alltså allt utöver Offert/Anbud
Du lämnar in ett pris på det som står i bygghandlingar / rumsbeskrivning

Och inga konstigheter med detta, men beställaren ska godkänna ÄTA, går inte bara att skicka in och hitta på massa.

Alla har vi olika erfarenheter av företag, och i denna storlek så har de koll på saker och ting Årliga internrevisioner mm mm

Men dom hörs här är de som är missnöjda av nå slag.

Jag själv har ingen erfarenhet av dom.
Citera
2025-01-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Jag kan lägga till byggpartner Dalarna oxå riktigt skum firma
De bör va på tur
Riktigt skumma vill jag lova
De har inte haft betalningsanmärkningar under hösten vad jag kan se.
Förvisso tjänar de inga pengar, men om de har sagt upp personal i tid, så borde de klara sig.
Om det är en skum firma, vet jag inget om.
Vad grundar du det på?
Citera
2025-01-10, 17:02
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Exakt. Och drar man inte nytta av eventuella kryphål så är det någon annan som gör det och man får inte jobbet.

Har man en duktig kalkylatorn och arbetsledning så ser man kryphålet 😉

Då kan man sänka priset och ta igen det sen.
Är upp till byggherren att inte missa , man räknar på det som står i handlingar.
Citera
2025-01-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Dagens upplägg inom byggbranschen där företag lägger omöjligt låga offerter och sen tar igen pengarna genom ätor är oseriöst och leder till fusk, jag vet för jag har själv varit involverad i detta fulspel. Företag som vägrar fusk vinner inte offerter och går under. Rutten bransch.
Citera
2025-01-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Dagens upplägg inom byggbranschen där företag lägger omöjligt låga offerter och sen tar igen pengarna genom ätor är oseriöst och leder till fusk, jag vet för jag har själv varit involverad i detta fulspel. Företag som vägrar fusk vinner inte offerter och går under. Rutten bransch.
Det är väl i synnerhet stort mot statliga, region och kommunala upphandlingar, där inköparna är rätt kassa på vad en byggnad ska kosta.
Fastighets exploatörers är mera insatta i realistiska kostnader.
Citera
2025-01-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut

Mja vill inte kunden betala för det vi ska bygga så går det ju åt helvete. Låter ju inte så konstigt.
Citera
2025-01-10, 20:31
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen9393
Ola har skrivit och raggat på min tjejjkompis som är 20 , fräsch gubbe.
Fungerar säkert på vissa 20 åringar då han har en del pengar.
Citera
2025-01-10, 22:36
Medlem
Verkar gå dåligt för installationsbranschen!
Hur ser det ut? Har vi några byggare/elektriker/rörmokare här med insikt i branschen?

Stannar byggandet stannar Sverige!
Oroliga tider minsann
Citera
2025-01-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Verkar gå dåligt för installationsbranschen!
Hur ser det ut? Har vi några byggare/elektriker/rörmokare här med insikt i branschen?

Stannar byggandet stannar Sverige!
Oroliga tider minsann

Tycker jag hört och läst det i kanske 1,5 år nu...
Det skrivs "Tvärstopp i byggbranschen" "Staten måste gå in med subventioner" och så vidare...
Varje morgon är det en miljard hantverkarbilar på vägarna, det borde ju minskat drastiskt om det var kris i byggsektorn?

Det är fortfarande svårt att få svar på offerter (privat) för jobb som är små, alltså under 250 000 kr.

När kommer krisen synas på riktigt?
Alltså när det kommer märkas ordentligt.

När kommer företag att svara på offerterna?

När kommer priserna sjunka???

Jag kan inte se någon direkt nedgång inom bygg.
Ingen jag känner i branschen är varslad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in