Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-25, 19:41
  #1
Medlem
Hallå,
En snabb fråga kopplades in en cd läsare i min dator nu och på sladden står det master som ska in i cd läsaren sen så har jag CPU board som ska in i moderkortet men så i mitten har jag en där det står slave var ska den kopplas in?
Citera
2015-08-25, 23:45
  #2
Medlem
NotBads avatar
Fattar inte helt tbh. Men oftast ska ju SATA kabeln, den sladden som oftast är svart och platt, och anslutningen ser lite ut dom ett L vara mellan moderkortet och CD/DVD läsaren. Den ska kopplas in oftast långt nere på moderkortet. Kabeln från nätaggregatet går bara rakt in i läsaren.

En viktig regel när man bygger datorer, oavsett om man är vetteran eller inte, är att kolla igenom moderkortsmanualen lite snabbt, just för att alla moderkort är unika. Det står instruktioner där. Har du av någon anledning slängt den så finns det oftast en manual online.
__________________
Senast redigerad av NotBad 2015-08-25 kl. 23:47.
Citera
2015-08-26, 01:17
  #3
Medlem
x12s avatar
Master/slave är nog en IDE-kabel, breda platta kontakter. Antik standard som inte förekommer längre, knappt några moderkort har stöd för denna.

Om det är en IDE kan "slave" lämnas oansluten, den är till för en andra enhet, det går använda EN kabel till två IDE-enheter. Bakpå master-enheten, notera att det finns master/slave/cableselect "byglar" där som ska sättas rätt också.
Citera
2015-08-26, 10:37
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albindagner
Hallå,
En snabb fråga kopplades in en cd läsare i min dator nu och på sladden står det master som ska in i cd läsaren sen så har jag CPU board som ska in i moderkortet men så i mitten har jag en där det står slave var ska den kopplas in?


Är det såna här kablar så är det IDE kablar. Enheten du ansluter till måste strappas som cable select, CS, genom att flytta en bygel. Jag har en dator från 2003 som har IDE för CD men SATA för hårddisk.

https://www.google.se/search?q=ide&r...w=1280&bih=909
Citera
2015-08-26, 16:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är det såna här kablar så är det IDE kablar. Enheten du ansluter till måste strappas som cable select, CS, genom att flytta en bygel. Jag har en dator från 2003 som har IDE för CD men SATA för hårddisk.

https://www.google.se/search?q=ide&r...w=1280&bih=909


Ja det är en sån ska bara installera Windows på den så ville inte köpa någon så ja den är ganska gammal
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback