2016-03-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Så jävla bra av Aftonbladet!!!

Hon har LURAT oss alla!

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle22356310.ab

Lurat och lurat.. Det var faktiskt många som sett igenom denna golddigger sedan länge..

Efter att jag i flera sammanhang presenterat min kritik mot Aregawi och friidrottsförbundets upplägg har jag mötts av svar som:

-Du säger bara så för att du är främlingsfientlig!
-Du vet inte, hon är svensk och fick fly från Etiopien! (Hon har bott där hela tiden)

Man tystnar ganska snart, då man ogärna blir utpekad som rasist..

Frågan är snarare om inte PK-ismen och den upplevda kollektiva skulden mot svarta har bidragit till att Aregawi har särbehandlats och att det inte tillåtits att ifrågasätta eller kritisera henne.
De närmst involverade från förbundet har antagligen varit förblindade av guld och framgång och folkets kritik har tystats av att ingen vågat öppna käften av rädsla för att pli utpekad som rasist med följande mediadrev och avskedad från jobbet som följd. Nee, lurade blev vi inte, sen kanske vi inte sa något för att det inte var värt att ta den fighten, jag var iallafall inte redo att bli uthängd och släpad i smutsen för att jag tyckte att Aregawi var en golddigger som inte hade något i svenska landslaget att göra..
Citera
2016-03-01, 20:22
Medlem
Zilvios avatar
Fokus borde sättas på de inom friidrottsförbundet (och övriga) som bidragit till att hon fått gräddfil till svenskt medborgarskap endast för att representera ett "svenskt landslag" trots att hon vad det verkar som i princip aldrig bott här. Jag har inga problem med ett "flerfärgat" landslag men jag är kraftigt motståndare till att idrottare ska särbehandlas när det gäller medborgarskap. På vilket sätt skulle det vara hedersamt för sverige om en person vare sig har rötter, anknytning, talar språket eller ens bor här vinner medaljer för landet? Lika hedersamt som att köpa medaljerna på auktion.

Att hon själv av ekonomiska orsaker går med på att representera sverige tycker jag inte man kan säga så mycket om. Inte mer än att svenska hockeyspelare spelar i NHL.
Citera
2016-03-01, 20:33
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Fokus borde sättas på de inom friidrottsförbundet (och övriga) som bidragit till att hon fått gräddfil till svenskt medborgarskap endast för att representera ett "svenskt landslag" trots att hon vad det verkar som i princip aldrig bott här. Jag har inga problem med ett "flerfärgat" landslag men jag är kraftigt motståndare till att idrottare ska särbehandlas när det gäller medborgarskap. På vilket sätt skulle det vara hedersamt för sverige om en person vare sig har rötter, anknytning, talar språket eller ens bor här vinner medaljer för landet? Lika hedersamt som att köpa medaljerna på auktion.

Att hon själv av ekonomiska orsaker går med på att representera sverige tycker jag inte man kan säga så mycket om. Inte mer än att svenska hockeyspelare spelar i NHL.
Skillnaden mellan svenska hockeyspelare i NHL och importerade landslagsidrottare ar ju att hockeyspelarna fortfarande representerar Sverige i internationella turneringar (i de fall att de ar tillgangliga). Ingen svensk NHL-spelare aker ju over dit med malet att spela OS for USA eller Kanada.
Citera
2016-03-01, 20:54
Medlem
svarttaxins avatar
Hon är lika svensk som Kim Jong-un och hon representerar Sverige lika mycket. Om hon kom "hem" med sin medalj skulle jag med glädje kasta ut den och radera den ur böckerna. Sedan är det så klart lite larvigt att attackera just henne så mycket för doping. För gissa vad, alla ni naiva människor som tror på ren idrott, alla är dopade.

"Abeba Aregawi" - väldigt svenskt namn för övrigt.
Citera
2016-03-01, 21:01
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Skillnaden mellan svenska hockeyspelare i NHL och importerade landslagsidrottare ar ju att hockeyspelarna fortfarande representerar Sverige i internationella turneringar (i de fall att de ar tillgangliga). Ingen svensk NHL-spelare aker ju over dit med malet att spela OS for USA eller Kanada.

Det må så vara men för henne är eller snarare var det ju uppenbart bara en ekonomisk affär. Hon tjänade helt enkelt bättre på att representera Sverige än vad hon skulle ha gjort på att kanske få representera Etiopien.
Alla är ju inte supernationalistiska och förmodligen skulle många svenska hockeyspelare gladeligen spela för USA eller Kanada om de fick chansen (särskilt om de inte var säkra på att bli uttagna i den svenska truppen).
Citera
2016-03-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Hon är lika svensk som Kim Jong-un och hon representerar Sverige lika mycket. Om hon kom "hem" med sin medalj skulle jag med glädje kasta ut den och radera den ur böckerna. Sedan är det så klart lite larvigt att attackera just henne så mycket för doping. För gissa vad, alla ni naiva människor som tror på ren idrott, alla är dopade.

"Abeba Aregawi" - väldigt svenskt namn för övrigt.
Ja det kanske är svenskt? Hörde ett rykte att vissa svenska ovanliga namn ska bytas ut i almanackans namnsdagar mot vanligare förekommande typ Muhammed. Bara rykte eller ej?
Citera
2016-03-01, 21:25
Medlem
lukashs avatar
Vad hade preparatet för effekt på'na?
Citera
2016-03-01, 21:31
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Ska vi resumera då?

* Neger man ska vara stolt över i blågult.
* Hon är öppet homofob på grund av sin religion.
* Enligt sig själv har hon inte bott i Sverige, ens.
* Dopar sig.

Ja, personligen ser jag inget annat val än att SVT förklarar henne som årets svensk.
Du glömde nyheten om skattefusket som kom för någon vecka sen. Den har hamnat lite i skymundan senaste dagarna

OT: Vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser vissa tidigare deltagare i trådens påstående om att Aregawi är svensk och att man blir japan om man får ett japanskt medborgarskap... Är det invandrare med mindervärdeskomplex som tycker så, eller är det den svenska skolan som lär ut detta?
Citera
2016-03-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrsnopplunds
Problemet med dopning finns redan i Sverige och har funnits länge, du måste ju också kunna förstå att de allra flesta dopningsfall inte är hög intressanta för media och allmänheten och därför inte når långt utanför idrotten det faktiskt gäller.
Med det sagt, ska vi någon gång kunna lösa problemen med dopning så spelar det ingen roll om vi "slipper importera skit i fortsättningen", det är inte där problemet ligger.
Förövrigt verkar du rätt oförstående till vilket intryck en idrottare/en idrott kan ha på en nation och dess invånare.
Jag är dessvärre fullt medveten om vilket intryck Ludmila och Abeba har på vår nation och dess invånare. Du verkar inte vara det. Alls.
När det gäller "vi någon gång kunna lösa problemen med dopning" så undrar jag hur vi ska kunna göra det, om vi tar in idrottsmän utifrån som rimligtvis inte har kunnat låta sig påverkas genom förebyggande arbete i Sverige. Det är du som skriver "vi".
I övrigt får du gärna presentera två likvärdiga högprofilfall av dopning inom friidrott som avser svenska medborgare, som har vuxit upp och har fostrats här i Sverige, inom friidrotten.
Om du kan det, så ska jag ta dina ord på allvar.
För övrigt verkar du vara just en sådan sportfantast som kan förlåta allt, bara det är blågula kläder som vinner. Ja, utom dopning, då.
Citera
2016-03-01, 22:00
Medlem
Fickludds avatar
SVT Text skriver:
Hammarby Friidrott har valt att bryta
sitt samarbete med Abeba Aregawi efter
gårdagens avslöjande att löparstjärnan
testat positivt för dopning.

Edit. Nu har de fyllt på med ytterligare text:

-Vi har med stor förvåning, sorg och
bestörtning mottagit uppgifterna om att
Abeba stängts av till följd av ett
positivt a-prov. Vår förening har noll-
tolerans mot alla typer av fusk och att
fortsätta samarbetet är otänkbart,
säger ordföranden Ingvar Åström.

-Det här är en tung dag för Hammarby
och för såväl svensk som internationell
friidrott. Det svärtar ner vår idrott,
säger Åström.
Senast redigerad av Fickludd 2016-03-01 kl. 22:10.
Citera
2016-03-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Så jävla bra av Aftonbladet!!!

Hon har LURAT oss alla!

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle22356310.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Wennerholm
Och inte minst många av oss godtrogna journalister, även om jag personligen inte räknar mig till dem för omväxlings skull. Jag var kritisk redan från början och har hållit fast vid den linjen.

3 år tidigare skrev han detta:

Citat:
Men sanningen är att Sverige behöver Aregawi mer än Aregawi behöver Sverige numera.

Citat:
Jag har svårt att bli upprörd över att Abeba Aregawi valt att skriva sig i Etiopien trots att hon har svenskt pass och är svensk medborgare.

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle17047235.ab

haha Mats Wennerholm. Världens bästa kappvändare
Citera
2016-03-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag är dessvärre fullt medveten om vilket intryck Ludmila och Abeba har på vår nation och dess invånare. Du verkar inte vara det. Alls.
När det gäller "vi någon gång kunna lösa problemen med dopning" så undrar jag hur vi ska kunna göra det, om vi tar in idrottsmän utifrån som rimligtvis inte har kunnat låta sig påverkas genom förebyggande arbete i Sverige. Det är du som skriver "vi".
I övrigt får du gärna presentera två likvärdiga högprofilfall av dopning inom friidrott som avser svenska medborgare, som har vuxit upp och har fostrats här i Sverige, inom friidrotten.
Om du kan det, så ska jag ta dina ord på allvar.
För övrigt verkar du vara just en sådan sportfantast som kan förlåta allt, bara det är blågula kläder som vinner. Ja, utom dopning, då.

Ludmila åkte inte fast för dopning under sin aktiva friidrottskarriär utan under sin efterföljande bobkarriär. Sen ska man väl inte vara naiv och tro att hon var helt ren under just sin friidrottskarriär, men det stannar ju vid antaganden som är svåra att bevisa nu och ingenting hon åkte fast för.
Sveket var oavsett detsamma men det tåls att uppmärksammas. Oavsett så dog den status hon byggt upp. Anledningen till att det blev så stort var just pga hennes status. Hade hon varit en tidigare dussinidrottare hade ingen brytt sig. Abeba är ju inte ens i närheten av den statusen som Ludmila hade utan har uppmärksammats för andra grejer som inte har med idrotten i sig att göra. Abebas påverkan på svensk idrott har varit väldigt begränsad, om inte minimal.
Det gör naturligtvis inte saken bättre, det har jag inte påstått heller(citera gärna där jag gör det), och återigen, det är inte där problemet ligger.
Göran Svensson och Linda Haglund är väl de som sticker ut mest. Men dessa två duger väl inte för dig då de inte "slog" lika högt i media. Vilket har sina logiska förklaringar. Sen finns det ytterligare en hel drös till svenska idrottare som åkt fast för dopning inom andra idrotter. All info finns där ute, ut och leta.
Om det är det intrycket du får av mig kan du inte läsa. Jag har varit tydlig i vart jag står i frågan, gå tillbaka och läs. Ska man kunna lösa ett problem är det en förutsättning att förstå var problemet ligger också.
Du verkar mest vilja bevisa en poäng som passar in i din politiska övertygelse, vilket inte intresserar mig alls.

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_...ida_inklSF.PDF
Här har du lite mer läsning att gotta dig i.
Senast redigerad av Herrsnopplunds 2016-03-01 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in