Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 21:41
  #1
Medlem
Behöver råd.
Jag vill lägga in intervallpass 1-2ggr i veckan för att köra lite fettförbränning. Då jag nu i 3månader har enbart kör styrka och lagt på mig grova benmuskler och rumpa(dags att köpa nya jeans) Plus lagt på mig muskler över hela kroppen. Gått upp 5kilo..

Men då är frågan, kan jag lägga ett konditionspass på morgonen och sen senare på dan köra styrka?
Eller sabbar jag muskeltillväxten då?
Vissa säger att jag ska lägga styrkepasset på morgonen och kondtionen på kvällen. Men sabbar det inte muskeltillväxten då?

Borde det göra då man *förstör* det kroppen håller på att bygga upp efter styrketräningen? eller tänker jag helt fel nu?

Varför jag inte kan lägga konditionen helt för sig själv är för jag redan kör 6dar i veckan med styrketräningen. Så finns ingen plats ledig^^^
Citera
2015-08-23, 22:18
  #2
Medlem
SiSeniors avatar
För det första ser jag ingen mening med att styrketräna 6 dagar i veckan. Sen går det inte att svara på exakt vad som är bäst för dig. Du får testa dig fram när det funkar bäst för dig att styrketräna respektive konditionsträna.
Om du med "intervallpass" menar H.I.I.T så rekommenderar jag dock inte att du kör 6 styrkepass+2 HIIT-pass. Det blir lätt för mycket för kroppen i längden.
Citera
2015-08-23, 23:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
För det första ser jag ingen mening med att styrketräna 6 dagar i veckan.
Varför inte?
Jag kör personligen 5-6 styrkepass i gymmet i veckan, delar upp muskelgrupper så att jag kör i princip en till två om dagen och det funkar bra.

OnT: Kan rekommendera att köra t ex 30 min på cykeln/löpning direkt efter styrkepasset, det brukar jag göra. Annars ser jag inga problem i att köra ett pass på morgonen och ett senare på dagen. Jag tror du kommer att märka själv hur det känns i kroppen och i skallen, håller med ovanstående om att du får testa dig fram till vad som funkar bäst för dig!
Citera
2015-08-23, 23:52
  #4
Medlem
stiffmeister2s avatar
Att träna 5-6 dagar i veckan är inget problem alls, så länge du delar upp muskelgrupperna så mycket så att musklerna hinner återhämta sig 3-4 dagar.

Vet att många atleter kör på en PW på morgonen och sedan styrka senare på dagen.
Citera
2015-08-24, 18:51
  #5
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affmeister
Varför inte?
Jag kör personligen 5-6 styrkepass i gymmet i veckan, delar upp muskelgrupper så att jag kör i princip en till två om dagen och det funkar bra.

Finns inget som säger att det är bättre än färre pass.
Citera
2015-08-24, 18:59
  #6
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Finns inget som säger att det är bättre än färre pass.
Jodå, om man rent psykiskt trivs bättre med en större uppdelning och därmed att träna flera dagar (för t.ex bättre fokus).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback