2015-08-24, 10:08
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iduna
Diskrimineringslagen är mycket märklig och i allra högsta grad godtycklig:

"1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Lag (2014:958)."

Det är alltså tillåtet att diskriminera nån pga vederbörandes politiska tillhörighet, medan det är förbjudet att diskriminera nån pga, tex, vederbörandes relionstillhörighet.

Reagerade på ålder när jag läste det där. Det är ju i högsta grad tillåtet att ha åldersgränser, inte bara 18-års gräns utan en del ställen har ju högre än så med. Så när det gäller krogen är åldersdiskriminering tillåtet då det finns ställen som bara släpper in folk som är över t ex 20 eller 26.

Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...ZLLibJYYhytoCg

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...y11J4W8tkBav6A

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...AVNLPIjqZWFnbQ

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...4H1sQfH68Glf7w

Hmmm, bara jag som tycker att den gemensamma faktorn i alla bråk är Kent, inte SD i sig?

KE är en måltavla som diverse personer gärna ger sig på så man kan fråga vad som är orsak och verkan. Jag tror dock inte att han är helt oskyldig givet hans temperament m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Men då är det väl fritt fram att vägra svartskallar och bögar inträde för att man inte gillar dessa varelser ?

Det borde vara det. Det bör inte betraktas som en rättighet att komma in på någons krog. Ett privat företag är något som ägarna måste få driva fritt på ett sätt som de tror är mest fördelaktigt för att det skall vara framgångsrikt. Om de tror det är den bästa strategin får de också stå sitt kast ifall de förlorar kunder.
Senast redigerad av GusFring 2015-08-24 kl. 10:16.
Citera
2015-08-24, 10:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det är lagligt att neka vem som helst servering, men inte av vilken anledning som helst. Politisk tillhörighet är dock helt ok.
Jag vet. Men påståendet var att man kunde neka "vem som helst", vilket man inte kan inom lagens ram.

Personligen tycker jag att man naturligtvis borde få neka vem som helst, men juridiskt är det inte så idag.
Citera
2015-08-24, 10:41
Medlem
Kobolds avatar
Är man för särbehandling och diskriminering så får man räkna med att bli särbehandlad och diskriminerad.
Citera
2015-08-24, 10:46
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Är man för särbehandling och diskriminering så får man räkna med att bli särbehandlad och diskriminerad.

Ge gärna några konkreta exempel. Nu, tack.

SD är särbehandlar ingen och diskriminerar ännu mindre. Så var det med det.
Citera
2015-08-24, 10:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
nej, givetvis inte. inte i verkliga livet. men det var mest en kommentar kring hur ni i svansen tenderar att när det är en invandrare involverad utgå från att denne gjort något felaktigt eller avkräva fullständiga bevis för att sedan rationalisera dessa. när det är sd det gäller är det motsatsen. det är självklart att lögnhalsen ekeroth med bekräftat dåligt ölsinne är oskyldig. han har gjort bort sig på fyllan allt för många gånger. . .
Vad är det han har gjort så många gånger på fyllan egentligen? Var ser du bekräftelse på dåligt ölsinne som är värre än hos andra?

Jag vet inte själv hur det ligger till, jag känner honom inte, är inte partimedlem & tillhör definitivt inte hans "svans", som du påstår.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det borde vara upp till den enskilde krögaren att servera/avvisa vem som helst, oavsett skäl. Sen får man ju naturligtvis vara beredd på bojkotter & kritik, men det är en annan sak.

Men det hade varit kul att se hur huvudägaren till varumärket TGIF i USA reagerar när dom får reda på att en jude & en neger blivit nekade servering.

http://www.tgifridays.com/contact
Citera
2015-08-24, 11:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Vad är det han har gjort så många gånger på fyllan egentligen? Var ser du bekräftelse på dåligt ölsinne som är värre än hos andra?

Jag vet inte själv hur det ligger till, jag känner honom inte, är inte partimedlem & tillhör definitivt inte hans "svans", som du påstår.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att det borde vara upp till den enskilde krögaren att servera/avvisa vem som helst, oavsett skäl. Sen får man ju naturligtvis vara beredd på bojkotter & kritik, men det är en annan sak.

Men det hade varit kul att se hur huvudägaren till varumärket TGIF i USA reagerar när dom får reda på att en jude & en neger blivit nekade servering.

Bra där. Ett hundratal oroliga mail från svenskar som uttrycker stor oro över TGIF Hamngatans jude-neger-rasism gör säkert susen. Uppmärksamhet på detta tema ger svår skrämselhicka på alla amerikanska företag.
Citera
2015-08-24, 11:08
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jag har kontaktat huvudägaren och klagat på deras rasistiska restaurang i Sverige.
Citera
2015-08-24, 11:37
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag har kontaktat huvudägaren och klagat på deras rasistiska restaurang i Sverige.

Samma här. Gjorde också amerikanerna medvetna om TGIF Hamngatans diskriminerande behandling av gäster med afrikansk och judisk bakgrund. Jag sade mig vara både oroad och chockad över personalens oförskämda uppträdande mot människor tillhörande utsatta minoriteter. .
Citera
2015-08-24, 12:22
Medlem
Alltså, har ni tänkt på en sak, gemensamma nämnaren på serveringar, barer och krogar där SD blivit nekade har Kent Ekeroth som gemensam nämnare?

Förvisso var ju Lars Isovaara i problem med när han betedde sig som ett svin efter ett krogbesök där han söp sig full, glömde väskan på krogen, ramlade på rullstolen och fick hjälp upp av utlänningar som han sedan beskyllde för rån. Detta följde han upp med att skrika rasistiska tillmälen till en vakt som han stötte på senare.

Bortsett från dessa två herrar har jag inte hört om SD:are som har haft problem vid restaurang- eller krogbesök.

Skulle inte heller släppa in Kent Ekeroth, har inte vidare stor tillförlit när det kommer till en person som knuffar in en tjej i en bil och beväpnar sig med järnrör efter en utekväll.
Citera
2015-08-24, 12:41
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
har inte vidare stor tillförlit när det kommer till en person som knuffar in en tjej i en bil och beväpnar sig med järnrör efter en utekväll.

Nu är jag inte politiskt aktiv då jag inte kan finna något parti som är värda att föra min talan.

Måste bara ta upp det där med "järnrör"
1: Det va väl inte ens han som hade något i händerna? om jag inte missminner mig så var det väl han som filmade hela soppan?
2: En kanonfull kille (vet inte ens namnet på honom) som står med ett "45 meter" långt aluminiumstag till en byggställning på en bakgata är ganska patetiskt, du försöker få det att framstå som det var ett litet järnrör han kunde använda som batong? när den i själva verket var längre än en lans

Fö. tycker jag ganska illa om när man diskriminerar folk p.g.a. hudfärg/storlek/politik/kön osv.
Senast redigerad av Albert.Zweistein 2015-08-24 kl. 12:43.
Citera
2015-08-24, 14:02
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Om du läser ditt eget inlägg igen ser du kanske att du ägnar dig åt precis den typ av generalisering du själv beskyller andra för.. Så förutsägbart och typiskt vänster..
jag vet det. det var medvetet.
Citera
2015-08-24, 14:41
Medlem
Privatägda restauranger ska i ett demokratiskt samhälle helt få välja vilka de vill släppa in isina lokaler.

Lösningen för de som känner sig påverkade av detta är att rösta med fötterna och inte gynna verksamheten.

Om det handlar om ett generellt förbud mot just identifierade SD-anhängare så är detta diskriminering och då skulle jag däremot uppmärksamma detta för den administration i Stockholm som ser över utskänkningstillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in