Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
I dag fortsätter Expressen och Aftonbladet att stalka honom. "Här lämnar Hagamannen sjukhuset", och liknande högst på löpet. Undrar om det finns en baktanke någonstans att de hoppas att någon slår ihjäl honom, för att sedan kunna dra igång ett rejält drev om "faran med sajter som hänger ut brottslingar" - "hatet på sociala medier" - "nu måste politikerna agera", med udden riktad mot Fria Tider, Avpixlat, Exponerat, Flashback osv. Hade varit en ganska klassisk och snygg "problem-reaction-solution".
Det första här tycker jag är intressant och här kan nog även ett visst ansvar ligga på media i att han blev misshandlad.
Det jag menar är varje gång media rapporterar om honom, till och med nu när han blivit misshandlad, så visar dom upp honom på bilder och benämner honom som just "Hagamannen". Dom verkligen trycker upp hans ansikte och etsar fast smeknamnet "Hagamannen". Människor kopplar direkt hans ansikte och smeknamn till de brott som han gjorde för 10 år sedan. Människor blir rädda eller upprörda och agerar. Inget konstigt med det, skulle tro att det är helt naturligt beteende. Dock kan man ju diskutera huruvida det är rätt eller fel.
Jag tror att konsekvensen av medias rapportering blir att Niklas Lindgren aldrig någonsin kommer kunna få någon som helst chans att leva fredligt i Sverige. Jag förstår inte hur det skulle kunna ske helt enkelt. Vissa säger att han borde flytta till Stockholm eller en i alla fall till en lite större stad. Men Stockholm är inte stort. Inte Sverige heller. Samtidigt har vi några få stora tidningar som de allra flesta läser och då över hela landet. Det är inte som i USA direkt, som är oerhört mycket större och mer indelat i delstater. Räcker att en enda person får reda på var han befinner sig och sen kommer det spridas blixtsnabbt.
Tror hela situationen kan bli farlig. Absolut för Niklas Lindgrens egen del, det är den redan, men också för andra människors del. Redan inne var han en farlig man och jag tror att medias bevakning kan göra honom ännu farligare om så på ett annat sätt.
Komiken i det hela är att Aftonbladet i dag talar med någon expert som säger att ett stort ansvar vilar på Niklas Lindgren själv i att försöka hålla en låg profil och så vidare. Det är faktiskt riktigt sjukt och jag kan inte förstå hur man ens kan publicera något så värdelöst i det sammanhanget.