2015-11-13, 22:11
Medlem
Han har sonat sitt brott säger vissa! Har han verkligen det? Fick han inte 14 år men blev villkorligt frigiven efter 9?! Han har alltså inte suttit av sitt straff..... och tror ni hans offer anser att han avtjänat sitt straff? Hur tror ni de känner sig nu?? Säger inte det är rätt att ta lagen i egna händer men hade hans offer varit nån när och kär så hade jag inte tvekat. Det är en skymf mot dem nu... han kommer ut och glassar runt på utbildningar som han förmodligen inte behöver betala själv... det gör vi skattebetalare och tror han kan påbörja sitt liv igen och allt ska vara frid och fröjd.....
Citera
2015-11-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patajavel
Jag är ju lite nyfiken på människan.
Undrar hur han skulle tänka ifall hans barn blev våldtagna. Sådana frågor rullar i min skalle.
Då svänger han 180 på en sekund.
Allt är bara teorier (Asperger) men så fort det blir praktik ändras allt.
Han ska (i teorin) göra det och det och vara god men så fort det blir verklighet för honom och
hans närmaste gör han och hans fru helt annorlunda.

Han säger alla människor är lika mycket värda, Niklas Hagamannen och mina egna barn är
lika mycket värda jag skulle skydda Niklas lika mycket som mina egna barn, bla bla bla.
Och sen när det kommer till kritan skiter han i hagamannen och premierar sina egna barn
fyfan för honom, vilken människohatare.
Senast redigerad av Epikantus 2015-11-13 kl. 22:21.
Citera
2015-11-13, 22:27
Medlem
patajavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Han ska (i teorin) göra det och det och vara god men så fort det blir verklighet för honom och

Han säger alla människor är lika mycket värda, Niklas Hagamannen och mina egna barn är
lika mycket värda jag skulle skydda Niklas lika mycket som mina egna barn, bla bla bla.
Och sen när det kommer till kritan skiter han i hagamannen och premierar sina egna barn

Vore kul att veta. Jag har inga barn själv, men om jag hade så vore det tryggare att han vore min granne än att inte veta vart han är.

Finns det verkligen vuxna män som är rädda?

Sen vill jag verkligen inte att hans barn ska bli våldtagna. De kan inte hjälpa att pappa är sjuk.
Citera
2015-11-13, 22:32
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:

Nej herr Epikantus, alla människor är inte lika mycket värda. Har aldrig påstått det och kommer aldrig att påstå det heller. Däremot är rättssamhället och våldsmonopolet där för att skydda oss medborgare från sådana som gav sig på hagamannen. Våld är alltid fel om det inte är självförsvar.

Exempelvis kan självförsvar vara att skydda samhället från massinvandringen, men då måste det också finnas en tydlig fiende och våldet måste ske inom ramen för våldsmonopolet, vilket komplicerar det hela.

Men alla människor oavsett ras, hudfärg, sexuell läggning, ålder, kön, brottsregister, längd, språk, etnicitet och religion ska vara fredade från våld om våldet inte utövas i självförsvar.
Citera
2015-11-13, 22:36
Medlem
patajavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Nej herr Epikantus, alla människor är inte lika mycket värda. Har aldrig påstått det och kommer aldrig att påstå det heller. Däremot är rättssamhället och våldsmonopolet där för att skydda oss medborgare från sådana som gav sig på hagamannen. Våld är alltid fel om det inte är självförsvar.

Exempelvis kan självförsvar vara att skydda samhället från massinvandringen, men då måste det också finnas en tydlig fiende och våldet måste ske inom ramen för våldsmonopolet, vilket komplicerar det hela.

Men alla människor oavsett ras, hudfärg, sexuell läggning, ålder, kön, brottsregister, längd, språk, etnicitet och religion ska vara fredade från våld om våldet inte utövas i självförsvar.

Spännande åsikt du har.
Är man lite mindre hjärntvättad så kan man tycka annat
Citera
2015-11-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ214
Haga-mannen har begått tre olika typer av brott. Det första, uppenbara, är en serie mycket grova våldtäkter, våldtäktsförsök och mordförsök. Det är lätt att tycka illa om honom och vilja se honom straffad för det.

Det andra brottet känner också många till. Han har utsatt en hel stad för terror under många år. Tiotusentals flickor och kvinnor har känt sig otrygga och begränsade och ett spår av denna oro finns alltjämt kvar i Umeå.

Det tredje brottet är det färre som tänker på. Den terror han utsatt samhället för skadar samhället. Den föder nämligen hat och önskan om hämnd. Många människor är beredda att strunta i lagstiftning och rättsprinciper bara för att vi ska få utkräva vår hämnd. Många människor är alltså beredda att offra rättssamhället, själva grundprincipen för civilisation och demokrati. Vårt samhällssystem är stabilt och bra på att hantera grova brottslingar. Dessvärre är systemet däremot inte bra på att hantera när stora delar av befolkningen är beredda att ge upp precis allt, bara för att få utlopp för hat och hämnd. När vi förlorar rättssamhället har vi förlorat allt. Det var precis det som hände i forna Jugoslavien och detta drog ner miljoner människor i en helveteseld av hat, våld, svek, hämnd och våld.

Till er som förespråkar utomrättsliga åtgärder vill jag vädja att ni tänker efter både en, två och många gånger. Haga-mannen har gjort er till samhällsfiender. Låt inte det ske!

Min fetning. URSÄKTA? Man får betala lägre skadestånd för att våldta och mörda ett barn än om man tankar en film, och om man dömds för flertalet våldtäkter och mordförsök så är man ute på 7 år och slipper dessutom betala skadestånd, och du menar att Sverige skulle vara BRA på att hantera grov brottslighet?
Skärp dig. Offer för sexuellt våld är tamejfan de minst skyddade individerna i vårt samhälle, om de kan få lite upprättelse i vetskapen om att det här avskummet kommer att få leva i skräck fram tills att nån gör slut på honom alternativt han tar livet av sig för att slippa skiten, så är det helt rätt i mina ögon.
Citera
2015-11-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln

Ah, du menar alltså att det bara är fel att slå ner Hagamannen för att han är svenne, men att klå invandrare/politiker för att stoppa massinvandringen är självförsvar?
Om du ville bli tagen på allvar har du just minimerat dina chanser. Pajas.
Citera
2015-11-13, 22:54
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Ofattbart hur många som följer "ta inte lagen i egna händer/han är lika mycket värd som du och jag/juridiskt har han sonat sitt brott"-linjen.

Jag har så fruktansvärt svårt att tro ifall en nära kvinnlig släkting till er skulle drabbas av liknande att ni skulle sitta helt nöjda och trygga utan eftertanke oavsett efterföljande dom.

Jag har lika svårt att tro att du sitter där med ett nöjdflin om du eller en nära släkting är misstänkt eller offer för brott och det går åt helvete för att vittnen börjar svaja eller att man fokuserar på någon brist i utredningen fastän det i själva verket står klart vilka som gjort vad och domstolen dömer emot er. Man måste kunna betrakta förhållandena i sig. Hagamannen har nästan inget med det hela att göra; jag konstaterar att tre stollar med bristande självkontroll går fria och nästa gång kan det vara jag som är drabbad och ser dem komma undan i domstol.
Citera
2015-11-13, 22:56
Medlem
Sen är det även i detta specifika fall kvälls(ex)pressen som är 99% skyldiga till detta.
Dom skyddar i stort sett alla brottslingar och visar nästan aldrig varken bild eller namn
men just med hagamannen så gick dom bananas och ja oj vilken enorm överraskning
att detta då sedan inträffar.
Citera
2015-11-13, 23:01
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Ah, du menar alltså att det bara är fel att slå ner Hagamannen för att han är svenne, men att klå invandrare/politiker för att stoppa massinvandringen är självförsvar?
Om du ville bli tagen på allvar har du just minimerat dina chanser. Pajas.

Nej men att upprätthålla gränserna med våld kan fungera. Och att med våld skicka ut dem som inte ska vara i landet kan fungera. Men det kräver en del förarbete så vi inte blir attackerade av främmande makter som ogillar metoderna. Mycket ansvar med andra ord. Och skalan här rör sig då om 100 000-tals människor.

Nej det är fel att slå ner hagamannen helt oavsett vem han är. Du beter dig som ett litet barn i en sandlåda.
Citera
2015-11-13, 23:04
Citat:
Sen är det även i detta specifika fall kvälls(ex)pressen som är 99% skyldiga till detta.
Dom skyddar i stort sett alla brottslingar och visar nästan aldrig varken bild eller namn
men just med hagamannen så gick dom bananas och ja oj vilken enorm överraskning
att detta då sedan inträffar.

Motsvarande grova brottslingar får nästan alltid namnet publicerat åtminstone efter dom. Det lustiga är dock att vissa tidningar låter bli att publicera nästan genomgående och gör en stor sak av det, när det knappast har någon betydelse när alla andra gör det. Däremot får det väl sägas vara ovanligt att frisläppandet blir så här uppmärksammat. Hagamannen får nog betraktas som medskyldig till detta genom sina märkliga överväganden inför, det var som att han bad om uppmärksamhet.
Citera
2015-11-13, 23:15
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Var det inte dessutom nån artikel nånstans om att ifall han får skadestånd så skulle han få behålla pengarna, detta för att han har nån lam 200 år lång avbetalning för skadeståndet där han betalar 100 spänn i månaden?
Det är ju också jävligt sjukt, eventuellt skadestånd skall naturligtvis tillfalla hans brottsoffer. Något annat är helt befängt.

Citat:
Han greps 2006 och dömdes till 14 års fängelse för mordförsök, grov våldtäkt, våldtäkt och försök till våldtäkt.I samband med domen fastställdes ett skadeståndskrav på 427 600 kronor till hans offer.

Sex dagar efter Niklas Lindgrens erkännande sålde han sitt hus till sin pappa. Det gjorde att huset inte kunde räknas som tillgång och han har sedan dess hävdat att han saknar medel för att betala sina skulder.

Han betalar 100 kronor varje månad. I den takten innebär det att skulden är återbetald om 345 år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21178629.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in