2015-08-22, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Det vågar jag inte svara på. Har väll sätt att återfallsrisken bland vissa typer av brottslingar är högre då de känt sig "förrådda" och "kränkta". Men vore lämpligare att en utbildad psykolog svarar på den frågan än en jurist.

Tycker absolut inte synd om honom, men det är oroväckande att sådana hämndaktioner förekommer. Som ovan nämnts lever vi faktiskt i en rättsstat.

Paviljong A där han bl.a. suttit har flera rehabiliteringsprogram. Primära syftet med att sitta i fängelse är att rehabilitera och inte "straffa". Att sedan den "rehabilitering" han erbjudits inte uppfyller de krav du ställer på rehabilitering är din subjektiva åsikt.

Han har inte genomfört någon rehabilitering! Att befinna sig i samma hus är inte samma sak!

Hade han insett sina misstag efter någon som helst rehabilitering. Så hade han 1: visat ånger!! 2: aldrig bosatt sig i Umeå!

I hans värld så har han inte gjort något fel.

Återigen. Läs på om fallet.
Citera
2015-08-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag talar inte om en »knytnäve«. Du får välja mellan en våldtäkt utan fysiska skador eller att bli fullständigt sönderslagen och bli ett kolli. Hitta inte på några egna vägar ur detta.

---

En golfklubba i huvudet visar endast att nollorna som gjorde det ska väck. Det visar naturligtvis även att rättssystemet måste vara bättre på återanpassning. Om sedan straffet var för kort är en annan sak. Om Lindgren suttit 15 år till hade problematiken varit densamma. Orsaken är medierna som med stora rubriker och artiklar försökt följa varje steg som Lindgren förväntades ta. Massmedierna har fått pöbeln att agera.

och du tror att dessa 4 män som misshandlar med golfklubba är högavlönade,utbildade och respekterade män? Jag har inga problem med en golfklubba i huvuedet på Hagamannen om han försöker våldta en kvinna- men bara sådär? Herregud. Nej.
Citera
2015-08-22, 20:10
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På vilka grunder dömer du ut uppsatsen?
Det är en uppsats. En C-uppsats. En gammal uppsats. Hittar du inget bättre på BRÅ tycker jag vi avslutar diskussionen.
Jag märker att du aldrig skrivit nåt examensarbete, avhandling etc. Med distans till dem inser man raskt att man inte direkt satte måttstocken för vetenskapen.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så det är vad du anser värt något i livet, »sexualiteten«? Ja, då förstår jag det märkliga synsättet.

En person som slås sönder och samman får nog vara glad om den överhuvudtaget kommer att vara vid medvetande och kan fungera i vardagssituationer.

Observera att jag inte ställer våldtäkter mot just detta fall med golfklubban i huvudet.
Fick jag själv välja så valde jag givetvis inget av det, men skulle jag tvingas välja att få en trädgren uppkörd, få örat avbitet, mishandlas grovt och sen släpas mot älvskanten, mot att få en golfklubba i skallen skulle jag väla det senare.
Vad skulle DU välja?
Citera
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Namn blir ju bara anekdotiskt, men knappt hälften av sexualbrottslingar återfaller i brottslighet, och denna brottslighet består i sin tur till 20% av nya sexualbrott. enligt en till synes seriös studie från 2000.
http://www.criminology.su.se/polopol...Gomez_Kohl.pdf

Självklart är det bl a ett utryck för en förtroendebrist och det är ju olyckligt i sig. Hejaropen i denna tråd verkar ju snarare tyda på att hämndkulturen fått ett fäste i landet.

Fast att ta en relativ liten tråd på flashback som måttstock för hela landet känns ju lite så där. Om man läser på flashback i ABoK så kan lätt få intrycket av att majoriteten vill hänga ut misstänkta för brott också men i det stora hela är det nog inte många som vill ha den kulturen i Sverige.
Citera
2015-08-22, 20:11
Medlem
Ibiza80s avatar
Hoppas att det finns folk med kurage som kan berätta vem som slog.
Citera
Medlem
Är det bara jag som får känslan av att det blir samma stämning som i denna tråd. Ingen bryr sig om Niklas och tyckte att det vara bara god gärning.

Exemeplvis så är det ingen som kommenterar till Aftonbladet om händelsen. Och skolans högsta ansvarig säger att det är en polissak och därav inga kommentarer ifrån honom eller henne heller.

Hur hade det sett ut om det var en "vanlig" medborgare. Å andra sidan, så kanske detta aldrig inträffat då....

Sen tror jag att vittnen såg absolut dessa gärningsmän. Men vägrar ge detaljer om hur de ser ut..

Bara jag som känner så. Men visst, jag kan vara helt ute och cykla..
Citera
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolitasyndrome
Hoppas de skyldiga får fängelse. Detta är varken ett okej eller civiliserat beteende.

//Lolitasyndrome

Nä, hoppas att de frikänns eller bara får böter. Då jag jag ju betala dessa med min knappa lön som ett bevis på min vördnad
Citera
2015-08-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jobbar hårt och jobbar hårt, män ligger väl mest runt nu för tiden ,synen på sex har förändrats också,dom flesta är väl bara ute på krogen för att få hem något ligga med.
folk får barn senare nu också,Män oftast när dom är närmare 30 , tror att det i genomsnitt ligger på 34 år när män får sitt första barn.

Män måste erbjuda något för att få förmånen att skaffa barn i form av bra gener eller ekonomi, som i alla transaktioner...

Idioter som hagamannen går direkt till banken med pistol o tar ut pengar från ovanstående, därav att pöbeln blir pissed...
Citera
2015-08-22, 20:13
Medlem
losfers avatar
Han erkände väl attacker på sex kvinnor? Det var säkert fler men om vi går efter vad han dömts för så tycker jag att han själv får stå ut med sex attacker även om det inte är sexattacker. Detta var en.

Sen tycker jag inte att man ska ta lagen i egna händer utom i extremfall (hämnas ett barn tex). Men jag kan inte säga att jag är direkt ledsen.
Citera
2015-08-22, 20:14
Medlem
Fekaliuss avatar
Rätt oväntat, skulle inte förvåna mig om det inte är så allvarligt utan mest en stundens ingivelse av tonåringar.
Citera
2015-08-22, 20:14
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Han har avtjänat ett straff, men bör vara inlåst på sluten psykiatrisk vård tills han inte längre bedöms som farlig (aldrig?). Han bedöms som farlig och med en hög återfallsrisk men släpps ut nu ändå. Detta motiverar denna attack. Alla har väl en moralisk rätt att misshandla honom för att skydda nya offer?

Så jag har rätt att slå ihjäl dig för att jag bedömer att risken är hög att du kommer att skada min familj? Man får väl tycka vad man vill om våldtäktsmän, men att slå ner någon bara för att man bedömer en sak är ett sjukt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in