2015-08-23, 23:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Sorry, men nu jag har skummat artiklar så det står härliga till men kanske har jag missat något. Kan inte du länka till en källa där det framkommer att även andra hotats eller misshandlats av dessa gärningsmän?

Är det endast den eventuella otryggheten för de övriga boende på elevhemmet du syftar på så kanske den kan jämföras med otryggheten som kan infinna sig om man bor granne med en icke rehabiliterad serievåldtäktsman.
DET var de boende på elevhemmet som bodde granne med honom faktiskt. ..

Och givetvis är de drabbade eftersom de är rädda för att mobben skall ge sig på dem ...

Varför skall de betala för hans brott menar du? Eller för att några dårar vill leka hårdingar och begår brott?
Citera
2015-08-23, 23:24
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Folk som pucklar på andra, tar sig en rätt som de inte har. Den som anser att det finns någon form av »hederligt våld« har inte tänkt längre än näsan räcker.

Status på kåken är lika mycket värt som status bland kackerlackor. Det är brottslingarnas egna värderingar och dessa har bara ett syfte, nämligen att gynna dem själva.

Vad sade din spåkula mer, Sibylla?

Att jämföra kåkfarares våld mot varandra med en pappas hämnd mot den som våldtog hans dotter är fruktansvärt arrogant och avskyvärt.

Spring tillbaka till din lilla HBTQ-certifierade studiecirkel hos (V) och sjung Kumbaya, för någon mänsklig empati besitter du inte...
Citera
2015-08-23, 23:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Han går skola där men smyger runt på natten av okänd anledning.
Vänta nu... Smög NL runt på nätterna på elevhemmet eller på byn?
Var det därför han fick spö för att få bort honom därifrån?
Citera
2015-08-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Detta kan mycket väl vara trådens bästa inlägg.

Helt bedrövligt att folk ger sig på honom, hoppas att någon söker upp packet och slår in tänderna på dem nu när det är öga för öga som gäller.

Bedrövligt men inte oväntat att det hände. Jag tror att Niklas Lindgren hade kunnat undvika det.

Om han hade gått alla Kriminalvårdens sexrehab-kurser, bett att få gå ännu fler, ställt upp på intervjuer, accepterat Övervakningsnämndens förbud att vistas i Umeå, låtit hela världen få veta att gjort inte kan bli ogjort men att han ägnat de nio åren i fängelse åt att försöka bli en bättre människa, och att han hoppas att så snart som möjligt få ett jobb och tjäna pengar för att kunna börja betala tillbaka på sina skulder till hans brottsoffer - då tror jag att de inavlade, lågbegåvade och långtidsarbetslösa Övertorneå-idioterna hade låtit golfklubban ligga.

Intressanta påståenden, då de som gav sig på honom förmodligen inte ens är från orten där det hände.

Nu tror jag dock att myndigheterna flyttar på Hagamannen. Tror knappast han återvänder till orten ifråga annat än att packa sin saker. Han är inte säker i Sverige utan han behöver nog flytta utomlands.
Citera
2015-08-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Folk som pucklar på andra, tar sig en rätt som de inte har. Den som anser att det finns någon form av »hederligt våld« har inte tänkt längre än näsan räcker.
Status på kåken är lika mycket värt som status bland kackerlackor. Det är brottslingarnas egna värderingar och dessa har bara ett syfte, nämligen att gynna dem själva.

Hagamannen skulle ha tänkt till innan han ställde till det som han gjorde...han visste ju att han betedde sig så dumt när han drack sprit...att han inte skaffade antabus istället, så skulle han inte fått arga golfspelarna efter sig.
Senast redigerad av Trapizo 2015-08-23 kl. 23:31.
Citera
2015-08-23, 23:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Intressanta påståenden, då de som gav sig på honom förmodligen inte ens är från orten där det hände.

Nu tror jag dock att myndigheterna flyttar på Hagamannen. Tror knappast han återvänder till orten ifråga annat än att packa sin saker. Han är inte säker i Sverige utan han behöver nog flytta utomlands.
"Myndigheterna" har ingen makt att flytta honom någonstans. Flyttar han på sig så är det ett eget beslut -- inget myndigheterna kan avgöra eller tvinga honom till.

Han erbjuds givetvis boende någonstans - och sedan är det upp till honom att acceptera eller avstå/begära annat.

Packat sina saker har han ju redan gjort ... gått upp i atomer har han inte gjort och lär inte göra heller - någonstans bor och vistas han alltså.

Så mycket tryggare det blir för alla nu när hans anonymitet och vistelseort kommer skyddas i högre grad än tidigare.
Citera
2015-08-23, 23:47
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Hagamannen skulle ha tänkt till innan han ställde till det som han gjorde...han visste ju att han betedde sig så dumt när han drack sprit...att han inte skaffade antabus istället, så skulle han inte fått arga golfspelarna efter sig.
Så han förtjänade med andra ord att bli misshandlad för att han inte tänkte till för en sisådär 10-15 år sedan? Han har till skillnad från golfspelarna åtminstone suttit av sitt straff. Man har aldrig rätt att ta lagen i egna händer, hur vidrig personen i fråga än må vara.

Jag hoppas verkligen att golfspelarna grips och ställs inför rätta. Gärna också att de tvingas betala skadestånd till Hagamannen så att folk får se att det inte lönar sig att leka pöbel.
Citera
2015-08-23, 23:48
Medlem
Är det bekant vilket handikapp golfspelarna har?

Jag tror, som en del har skrivit redan, att det här bara var att vänta på grund av att Hagamannen har gjort något som inte är så vanligt, han har varit arrogant i sitt uppträdande. Ingen ånger, inte förstått hur hans önskemål om att få vistas i Umeå skulle tas emot.
Den enda gången jag har läst om att någon annan har varit i närheten av denna arrogans är Mats Alm och vad jag vet så har han fått gå fri från ev. misshandel. Vad är det som gör att Hagamannen råkar ut för det här och inte Mats Alm? (Eller har jag missat något?)
Citera
2015-08-23, 23:49
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Och givetvis är de drabbade eftersom de är rädda för att mobben skall ge sig på dem ...

Varför skall de betala för hans brott menar du? Eller för att några dårar vill leka hårdingar och begår brott?

Varför tror du att folket som misshandlade lilla Nicke ska ge sig på andra?
Du måste skärpa till dig lite lilla du!

Finns för fan ingen anledning till att börja spöa grannarna när det är våldtäcktsnicke man inte vill ha i grannskapet!
Citera
2015-08-23, 23:53
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Visst, kanske är de oroade över att mobben ska ge sig på dem, men frågan är om de inte även är oroade över att Hagamannen själv ska ge sig på dem och precis som du skriver, varför ska de betalas för hans brott?

Saken är den att nej, jag tycker inte att folk ska ta lagen i egna händer, inte ens när det gäller Hagamannen, men hela situationen är aningen komplex. Kanske är det dock ett ämne för en egen tråd under Brott och brottsbekämpning, eftersom det i grund och botten handlar om vad samhället egentligen ska göra med serieförbrytare och speciellt då sådana som även efter sin fängelsevistelse utgör en uppenbar fara för sin omgivning.
Citera
2015-08-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Är det bekant vilket handikapp golfspelarna har?

ADHD och låg intelligens
Citera
2015-08-24, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Så han förtjänade med andra ord att bli misshandlad för att han inte tänkte till för en sisådär 10-15 år sedan? Han har till skillnad från golfspelarna åtminstone suttit av sitt straff. Man har aldrig rätt att ta lagen i egna händer, hur vidrig personen i fråga än må vara.

Jag hoppas verkligen att golfspelarna grips och ställs inför rätta. Gärna också att de tvingas betala skadestånd till Hagamannen så att folk får se att det inte lönar sig att leka pöbel.

"Suttit av sitt straff", i vems ögon har han det?

Om de här brotten hade skett i t.ex. USA, hade han nog som serievåldtäktsman fortfarande varit inlåst och man hade tagit hänsyn till graden av våld, straffet hade varit betydligt längre. Nej, inte i allas ögon har han suttit av sitt straff.

Sådana som Hagamannen är brottslingar med sexuella brott i en säregen kategori, där de inte ens kan jämställas med de flesta andra men Sveriges rättssystem har inte än insett detta, tiden inlåst är betydligt kortare än samhället vill ha det. Det är absurt att ens tro, att en serievåldtäktsman faktiskt kan bli "anpassad till samhället".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in