Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På dig låter det som om han inte gjort annat än våldtagit varenda kvinna som kommit i hans väg. Vad jag förstår så bodde han ju i ett bostadsområde, innan han blev fast, med kvinnor som grannar både till höger och vänster. De tycks ha klarat sig utan påhopp. Umeå har väl cirka 120 000 invånare varav ungefär hälften är kvinnor. Det tycks ju vara så att han inte ens har antastat ens en bråkdels promille av dessa.

Det han gjort är allvarligt och ska fördömas å det grövsta, men du beskriver det som något helt annat än vad det är gällande hotbilden.

Du tror jag skulle vara villig att leva på nära håll med honom för att han "bara" våldtagit några få av Umeås kvinnor? Förlåt men försöker du göra dig dummare än vad du är? Ingen vet vilken idiot som kan vara en våldtäktsman, tyvärr är det inte stämplat i pannan men tror du verkligen att jag frivilligt umgås med någon jag VET är en våldtäktsman? Så bara för att han inte våldtagit sina grannar förut så ska jag lita på att han inte gör det denna gång. Men snälla...
Citera
Medlem
Citat:
Du tror att det bara är i detta fall sådant skett?

Nej.

Citat:
Varför kom det ingen folkmobb och slog honom då?

Vet inte. Men han begick vad jag vet andra former av brott än NL. Folk reagerar väl starkare på en viss typ av kriminalitet än en annan varav våldtäkt är uppe i toppen tillsammans med mord och pedofili.
Citera
Medlem
Citat:
Så med ditt resonemang, vilket säkert är korrekt vad det gäller pöbelns sätt (menar inte att du tillhör pöbeln) att fungera, får vissa offer skylla sig själva?

Samhället kan inte tvångsskydda individer som själva söker sig till medvetna risker. Vissa anser att det är spännande och uppenbarligen värt risken. Andra känner sig tvungna av olika anledningar.

Utan att omyndigförklara dessa tjejer kan inte samhället skydda dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De kvinnor som Svartenbrandt misshandlade sökte själv - frivilligt - hans sällskap TROTS att de visste vilken sorts man han var att han hade suttit inne osv.

Det är alltså samma sorts logik som i fallet med Kapten klänning.

Tjejerna i Umeå ville UNDVIKA Hagamannen till varje pris. Men de visste inte hur han såg ut.

För att undvika honom tog det taxi och bad om att få skjuts. I åratals..

Helt korrekt beskrivet. Skillnaden mellan de flesta brottslingar och en som NL/Hagamannen är att sannolikheten att man som skötsam svensk skall drabbas av NL är mycket större än om en bankrånare eller hallick finns i ens närhet. De senare rör sig i sina kretsar, NL rörde sig i alla kretsar på kvällstid. Han var inne i stan, ute i villaområden, studentområden osv...

En sådan som NL skapar en mycket större otrygghet i hela samhället än vad en Jackie Arklöv eller Svartenbrandt gör.
Citera
2015-08-24, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elliha
Jag har funderat en hel del på detta själv. Umeå är inte Norrbotten och är med sin storlek rätt annorlunda och mer storstadslik och den sociala kollen finns inte där som i Norrbotten, i Norrbotten är det nog bara Luleå där du till viss del kan undslippa den sociala kontrollen men knappast helt där heller. Jag är inte säker på att han har koll på detta av den anledningen faktiskt eller så trodde han att han på något sätt skulle kunna ta sig runt detta genom att ligga lågt eller något sådant. Han verkar ju tro att han kan klara sig undan saker som andra inte kan klara sig undan från så varför inte detta?

Min gissning är att han fått en mindre fysisk hälsning från hembyn att han inte är välkommen att bo där igen och kanske att till och med familjen bett honom flytta (kanske med löftet att de då inte måste bryta med honom) och han då sökt sig till en plats där han tror han själv skulle trivas. Att andra inte trivs med honom där tänkte han då inte på.

Det är ändå obegripligt om han inte är medveten om detta. Med tanke på att även nollåttor "vet" hur det funkar i norra Sverige dvs. den sociala kontrollen och "egna lagar" osv.

Att han som Umeåbo inte skulle ha vetat detta..

Själv tror jag att han struntade i reglerna - precis som han gjorde tidigare. Reglerna var för de andra. För honom finns det en gräddfil som han kan köra utan att beröras. Trodde han..

Och om han nu inte fattade detta tänk att hans föräldrar/släktingar inte kunde informera honom om "reglerna". Men jag misstänker faktiskt att kynnet har gått i arv. Annars skulle farsan aldrig ha ställt upp och roffat åt sig egendomen för att undvika betalning till BO..
Citera
2015-08-24, 10:13
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Man åker inte via Haparanda om man från orten med lokaltrafik ska till Umeå. Man åker via Kalix om jag inte missminner mig. Kollade precis nu och det går 3 direkt bussar direkt till Kalix på vardagarna via Hedenäset , den sista någon gång efter kl 17.00. Och den som undrar så ligger Kalix västerut från Haparanda sett, minns inte avståndet exakt men en 5 mil kanske.

Tog det bara som exempel. I Kalix ska du på samma buss som i Haparanda. Ungefär lika långt till bägge orterna och sista Expressbussen (Norrlandskusten) söderut går 12.30 vardagar.

Citat:
Ursprungligen postat av TompanGras
Kollektivtrafik, det finns ju flyg. Tar inte många minuter....

Du har vääääldigt dålig koll på Norrland du.
Citera
2015-08-24, 10:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elliha
Du tror jag skulle vara villig att leva på nära håll med honom för att han "bara" våldtagit några få av Umeås kvinnor? Förlåt men försöker du göra dig dummare än vad du är? Ingen vet vilken idiot som kan vara en våldtäktsman, tyvärr är det inte stämplat i pannan men tror du verkligen att jag frivilligt umgås med någon jag VET är en våldtäktsman? Så bara för att han inte våldtagit sina grannar förut så ska jag lita på att han inte gör det denna gång. Men snälla...

Har någon sagt att du ska umgås med honom?

Har golfklubban i skallen har förändrat din syn på honom? Tror du att de med det slaget har förändrat honom så att han inte är som du tror att han är? Det är nämligen det tråden handlar om. Tråden handlar inte om dig och vilka du inte vill bo nära eller umgås med.
Citera
2015-08-24, 10:19
Medlem
Antiprotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Helt korrekt beskrivet. Skillnaden mellan de flesta brottslingar och en som NL/Hagamannen är att sannolikheten att man som skötsam svensk skall drabbas av NL är mycket större än om en bankrånare eller hallick finns i ens närhet. De senare rör sig i sina kretsar, NL rörde sig i alla kretsar på kvällstid. Han var inne i stan, ute i villaområden, studentområden osv...

En sådan som NL skapar en mycket större otrygghet i hela samhället än vad en Jackie Arklöv eller Svartenbrandt gör.
är ju lite pest eller kolera men om jag tvingats välja mellan å bli knullad i röven eller skjuten i skallen hade jag valt det första. tveklöst
Citera
2015-08-24, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quasq
Vet inte. Men han begick vad jag vet andra former av brott än NL. Folk reagerar väl starkare på en viss typ av kriminalitet än en annan varav våldtäkt är uppe i toppen tillsammans med mord och pedofili.

Aldrig hört om någon folkmobb mot mord. Det är precis som du säger. »Vanligt« folk tycker att det är värre att begå en våldtäkt än att begå ett mord. Många mördare idealiseras till och med.

Det är nog så illa att »vanligt« folk skulle sätta våldtäkt som värre än pedofili.

Tänk om »vanligt« folk reagerade och agerade lika kraftigt mot mobbning i skolan som de gör mot våldtäkt. Då kanske vi inte haft några våldtäkter.

Hur som helst, när folk tar sig rätten att använda lagen eller lagens upplevda brister som stöd för att angripa andra, då har vi tagit första steget mot något som inte kommer att stanna där. När »vanligt« folk applåderar folkmobbar, då har förståndet runnit iväg.
Citera
2015-08-24, 10:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Samhället kan inte tvångsskydda individer som själva söker sig till medvetna risker. Vissa anser att det är spännande och uppenbarligen värt risken. Andra känner sig tvungna av olika anledningar.

Utan att omyndigförklara dessa tjejer kan inte samhället skydda dem.

Samhället kunde ju inte skydda Hagamannens offer heller, så vilken är är din poäng?

Min poäng är att ganska många tydligen tycker att det Klänning gjorde inte var så farligt och att de offer han lade under sig får skylla sig själva.

Jag tycker att såväl Hagamannen som Klänning och Arklöv och Svartenbrandt med flera borde få brinna i helvetet. Däremot tycker jag inte att enskilda människor ska ta sig an den uppgiften och när de gör det ska det inte applåderas.
Citera
2015-08-24, 10:24
Medlem
Citat:
då har förståndet runnit iväg.

Det är inte förståndet som har runnit. Det är tålamodet. Folk har tröttnat på att ha dessa blockmongos omkringspringandes.
Citera
2015-08-24, 10:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quasq
Det är inte förståndet som har runnit. Det är tålamodet. Folk har tröttnat på att ha dessa blockmongos omkringspringandes.

Så då applåderar man blockmongos som viftar med golfklubbor. Det är ett ap-beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in