• 1
  • 2
2015-08-22, 03:54
Bannlyst
Hej, jag har en idé jag vill förverkliga. Eftersom att det rör sig om brott så får det bli en B&B-tråd, så se det ur det perspektivet. Sen får ni diskutera den hur ni vill moralmässigt.

Jag undrar om min idé är realistisk och om det är ett brott som ni bör oroa er över. Vad som kan förbättras osv. Är det görbart? Åker jag fast?

Jag vill nämligen träna djur till att stjäla. Apor, fåglar, det jag kan få tag på och finner praktiska.

Apor känns som en dum plan direkt. Jag kan inte gå runt med apor. Så jag tänkte att jag skulle träna duvor, massvis av dem, till att stjäla plånböcker, mobiltelefoner, pengar, smycken, bilnycklar mm. Med ett hundratal fåglar kan jag väl få en ganska bra daglig mängd gods?

Tanken är att jag ska släppa dem fria på dagen, och sedan sitta och vänta in dem medan de kommer hem igen med gods (som jag tränat dem till). Sedan så belönar jag ju dem i och med det. Duvor hittar alltid hem och de går att träna.

Ekorrar mm är jag lite mer osäkra på. Fåglar är mer mobila och kan ta sig över långa sträckor. Ekorrar skulle bara kunna stjäla i närområdet, det är inte hållbart. Fåglar är dessutom lättare att träna. Ekorrar är korkade.

Jag gillar tanken. En stor j-a bur, med 100 fåglar. Släpper ut dem som små drönare, de kommer hem några timmar senare med gods.

Hur långt kan man komma med min idé tror ni?
Senast redigerad av Direktdemokraterna 2015-08-22 kl. 03:56.
Citera
2015-08-22, 03:58
Medlem
Skator attraheras av sådant som glänser. Kan ju vara något att fundera på.
Citera
2015-08-22, 07:53
Medlem
Duvor kan se trinda ut men är egentligen ganska små. Rovfåglar är också träningsbara och har större kapacitet. En duva kan aldrig bära en plånbok, knappast en mobiltelefon heller. En rejäl ormvråk däremot. Dessutom är rovfåglar coolare än duvor.
Citera
2015-08-22, 09:17
Medlem
Bluebeast72s avatar
bra ide ts, själv har jag en minigris som stjäl gympaskor, nog så illa o kostat mig både pengar o tid.
Citera
2015-08-22, 09:18
Medlem
ps870s avatar
Du ska träna hundar. Finns en grymt bra film om en kille som tränar hundar så att de kan råna banker.
Ger mycket mer pengar än någon mobil om dagen
Filmen heter The Dobberman Gang
Järv är iof coolare än hundar men jag vet inte hur lätt de är att träna. De är skygga djur men finns i flera djurparker och borde inte vara så svåra att stjäla och testa.
Citera
2015-08-22, 09:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Var det inte seriefiguren Fransson som hade en dresserad papegoja som stal grannens nygrillade kycklingar direkt från utegrillen.

Själv har jag gett mina försök att lära katten skilja på frimärkena med shilling banco valörerna från öresvalörerna.
Lika illa har det gått med med att särskilja femöringarna från 1910 och 1927.
Katten verkar obildbar.
Citera
2015-08-22, 15:42
Bannlyst
Alltså apor är ju lätt kapabla till att stjäla saker. https://www.youtube.com/watch?v=tPxcFm_S1qc

Men som jag skrev så är distansen ett proble: man måste vara i närheten osv. Då kan man lika gärna stjäla själv, även om apor vore fördelaktiga.

Men fåglar vore så otroligt mycket bättre. Släppa ut dem, de flyger iväg en lång distans till någon annan stad, sätter sig och väntar, stjäl från människor och flyger hem.

Lite större fåglar får man väl ha då antar jag. Man tränar dem att stjäla sådant som människor har, utan att vara specifik. Vilda fåglar kan ju redan stjäla go-pros https://www.youtube.com/watch?v=99iRcdiOa-I

Måsar är nog jobbiga att träna. Kanske man ska avla fram en egen fågelart? Som man för vidare i generationer och blir en hemlig tjuv-klan.
Citera
2015-08-22, 15:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kanske går det att träna bläckfiskar att ta sig upp på lustyachter, och förse sig med värdeföremål.
De kan även leta skatter på havsbotten, gamla skeppsvrak och dylikt.

Mulvadar kan kanske gräva sig in i bankvalv.

Ormar bör väl krypa omkring i olika ventilationssystem, problemet är hur dom ska få med sig några dyrbarheter.

En kombination, elefant och apor vore kanske det bästa.
Elefanten forcerar bankentren, och disken, kan inte tänka mig att den står emot en elefant.
Därefter springer ett gäng maskerade babianer in i bankvalvet, förser sig med sedelbuntar, och försvinner uppför husfasaden och vidare över takåsarna.
Sedan ses vi i någon skum källarlokal där jag får bytet i utbyte mot ett par hinkar jordnötter.
Citera
2015-08-22, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kanske går det att träna bläckfiskar att ta sig upp på lustyachter, och förse sig med värdeföremål.
De kan även leta skatter på havsbotten, gamla skeppsvrak och dylikt.

Mulvadar kan kanske gräva sig in i bankvalv.

Ormar bör väl krypa omkring i olika ventilationssystem, problemet är hur dom ska få med sig några dyrbarheter.

En kombination, elefant och apor vore kanske det bästa.
Elefanten forcerar bankentren, och disken, kan inte tänka mig att den står emot en elefant.
Därefter springer ett gäng maskerade babianer in i bankvalvet, förser sig med sedelbuntar, och försvinner uppför husfasaden och vidare över takåsarna.
Sedan ses vi i någon skum källarlokal där jag får bytet i utbyte mot ett par hinkar jordnötter.

Apa i tät stadsmiljö kanske inte är så dumt. Men det låter väldigt svårt att genomföra. Jag tror fortfarande på fågelidén. Men hur fasiken ska man träna måsar.

En örn är omöljigt nog att få att stjäla. Duvor är enkla. Men fasiken, hur... hmm. De är ju för små.

edit: https://www.youtube.com/watch?v=mTFMdND7Oao verkar inte helt inkompetenta.
https://www.youtube.com/watch?v=rlmG2GXxSzE

Förutsatt att man har ett effektivt träningsprogram för 100 korpar/skator, skulle det fungera tror ni? Man trånar dem att jaga mat själva också. Det enda man bidrar med är återanvändningsbara orgasmmaskiner eller något (falska honor). Då kanske man kan rekrytera vilda skator? Man har en maskin som gör brunstiga hon-ljud, och varje gång de lämnar något fint (smycken) så får de ligga med en docka?
Senast redigerad av Direktdemokraterna 2015-08-22 kl. 16:58.
Citera
2015-08-22, 17:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vill minnas att Björnligan i Kalle Anka i något avsnitt hade dresserat änder att flyga in i farbror Joakims kassavalv och stjäla några mynt åt gången.
Farbror Joakim lät reparera nätfönstren, men det blev för dyrt för Björnbusarna hade även en örn med en skärbrännare som kunde förstöra gallren.

Jag tror det svåraste blir att hitta ett kassavalv, resten ska nog gå att lösa.
Citera
2015-08-23, 01:55
Medlem
Shurikans avatar
Denna typ av stölder har utövats i århundraden, inte minst på marknader, där apor tränas till att stjäla av turister.

Det funkar, så du får helt enkelt fråga dig själv om du har tillräckliga kunskaper om djurdressering för att utföra det.
Citera
2015-08-23, 13:00
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Så jag tänkte att jag skulle träna duvor, massvis av dem, till att stjäla plånböcker, mobiltelefoner, pengar, smycken, bilnycklar mm. Med ett hundratal fåglar kan jag väl få en ganska bra daglig mängd gods?

Tanken är att jag ska släppa dem fria på dagen, och sedan sitta och vänta in dem medan de kommer hem igen med gods (som jag tränat dem till). Sedan så belönar jag ju dem i och med det. Duvor hittar alltid hem och de går att träna.

Hur långt kan man komma med min idé tror ni?

Det behöver vara lite storlek på fåglarna om de ska orka flyga iväg med allt du vill få stulet. Sen behöver de vara ganska smarta och någorlunda lätta att träna. Jag skulle nog göra ett försök med en korp eller två i första hand, om jag var du.

Det kommer ta massor av tid att träna varje fågel för sig, så du kan glömma att träna 100 stycken. Det kommer inte fungera att sätta dem framför TV:n med en instruktionsvideo om fågelstölder utan det är ett jättejobb för varje fågel som du har framför dig. Varje fågel kommer vara lite annorlunda än de andra och du kommer behöva individanpassa träningen en hel del.

Det är en fördel om arten du väljer brukar hämta och gömma mat som en del av sitt naturliga beteende. Då kan du modifiera det beteendet på önskat sätt. En nackdel med korpar skulle kunna vara att de nog gärna gömmer maten på många olika ställen. Kanske får du problem med att träna dem till att alltid återvända med allt de stulit till bara en eller några få platser. Eller att alltid återvända med det de stulit till dig där du väntar, istället för att gömma det på någon annan plats. Det blir till att prova och se och anpassa ditt upplägg efter vad som fungerar. Du kan t.ex. ta reda på vilka typiska platser korpar brukar gömma mat på och försöka utnyttja det på något sätt. Antingen välja sådana platser eller modifiera platser för att likna sådana platser. Eller ha med dig något föremål som utlöser beteendet att vilja gömma i eller vid just det föremålet.

I verkligheten tror jag inte att du kommer ha orken att genomföra detta. Det kommer ta mycket mer tid än du tror och vara mycket svårare än du tror. Bara att få korpen att skilja mellan värdeföremål och skräpsaker kommer vara ett projekt i sig. Men innan dess måste du bli kompis med den så den inte bara biter dig i näsan varje gång du visar dig. Det är mycket du måste läsa på och du kommer få spendera mer tid än du någonsin kan drömma om med att träna dina korpar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in