Citat:
Ursprungligen postat av
Direktdemokraterna
Så jag tänkte att jag skulle träna duvor, massvis av dem, till att stjäla plånböcker, mobiltelefoner, pengar, smycken, bilnycklar mm. Med ett hundratal fåglar kan jag väl få en ganska bra daglig mängd gods?
Tanken är att jag ska släppa dem fria på dagen, och sedan sitta och vänta in dem medan de kommer hem igen med gods (som jag tränat dem till). Sedan så belönar jag ju dem i och med det. Duvor hittar alltid hem och de går att träna.
Hur långt kan man komma med min idé tror ni?
Det behöver vara lite storlek på fåglarna om de ska orka flyga iväg med allt du vill få stulet. Sen behöver de vara ganska smarta och någorlunda lätta att träna. Jag skulle nog göra ett försök med en korp eller två i första hand, om jag var du.
Det kommer ta massor av tid att träna varje fågel för sig, så du kan glömma att träna 100 stycken. Det kommer inte fungera att sätta dem framför TV:n med en instruktionsvideo om fågelstölder utan det är ett jättejobb för varje fågel som du har framför dig. Varje fågel kommer vara lite annorlunda än de andra och du kommer behöva individanpassa träningen en hel del.
Det är en fördel om arten du väljer brukar hämta och gömma mat som en del av sitt naturliga beteende. Då kan du modifiera det beteendet på önskat sätt. En nackdel med korpar skulle kunna vara att de nog gärna gömmer maten på många olika ställen. Kanske får du problem med att träna dem till att alltid återvända med allt de stulit till bara en eller några få platser. Eller att alltid återvända med det de stulit till dig där du väntar, istället för att gömma det på någon annan plats. Det blir till att prova och se och anpassa ditt upplägg efter vad som fungerar. Du kan t.ex. ta reda på vilka typiska platser korpar brukar gömma mat på och försöka utnyttja det på något sätt. Antingen välja sådana platser eller modifiera platser för att likna sådana platser. Eller ha med dig något föremål som utlöser beteendet att vilja gömma i eller vid just det föremålet.
I verkligheten tror jag inte att du kommer ha orken att genomföra detta. Det kommer ta mycket mer tid än du tror och vara mycket svårare än du tror. Bara att få korpen att skilja mellan värdeföremål och skräpsaker kommer vara ett projekt i sig. Men innan dess måste du bli kompis med den så den inte bara biter dig i näsan varje gång du visar dig. Det är mycket du måste läsa på och du kommer få spendera mer tid än du någonsin kan drömma om med att träna dina korpar.