• 1
  • 2
2015-08-20, 21:10
Medlem
Hej alla flashbackare!

Nu vänder jag mig till er som är insatta inom dessa två sjukdomar eller de som kan sin sak vad gäller psykofarmaka.

Sedan en längre tid tillbaka fick jag diagnosen OCD. Men det dröjde ytterligare ett par år innan man kunde konstatera att jag är bipolär eftersom min anamnes samt släkt historia klarlagda alltihop.

Mina tvång arbetar jag med i KBT samt att jag äter medicin mot tvången (efexor 75mg). Jag har dock uppmärksammat med hjälp av närstående och psykiatriker att jag blir relativt manisk ju längre jag håller på tar efexor. Får mildare vanföreställningar och blir väldigt optimistisk och pratsam. Där följer svåra depressioner vilket brukar bli så tuffa att jag blir gräns psykotisk. Då fick jag lamictal ut skrivet.

Efexor med andra anti depressiva funkar bra i regel mot tvång men jag får inte höja doserna så jag inte spinner in i mani. Hade risperidone 3mg förut i det hjälpte bra men gjorde mig förstörd i huvet så ja slutade efter en längre tid. Min psykiatriker, som är klinikchef sa att eftersom dina tvång är bland de svårare fall jag sett tror jag inte du kommer klara dig utan mediciner.

De planerar att avsluta efexor och endast köra på lamictal i hopp om att när jag är på en jämn nivå så blir tvången färre.

Har snart haft lamictal 100mg i 3 månader och ingen effekt.

En fundering jag har kring medicineringen är: är det möjligt att lägga till litium som är effektivast mot mani samtidigt som man höjer efexor till lämplig dos? Eller är det inte någon lösning?

Mvh
Citera
2015-08-20, 22:01
Medlem
Smellmysockss avatar
Dom brukar kasta Lithium efter varje person som "bas" så jag är något förvånad att du inte fått det (anser personligen att det är den mest överskattade medicinen som finns). Har kombination med ADHD så jag äter en härlig dos av Venaflaxin, Lithium, Concerta varje morgon och kväll. Hjälper det? Nej, jag har aldrig mått så dåligt som när jag började behandlingen för att motverka min Bipoläritet.
Citera
2015-08-20, 22:15
Medlem
Finns det nån anledning till att du inte fått pröva höja lamotriginet? Jag är bipolär 2 och har 400 mg. Funkar antidepressiva mediciner låter det ju jättebra och i så fall finns det många olika stämningsstabiliserande och/eller antipsykotiska mediciner att kombinera med för att motverka hypomani.
Citera
2015-08-20, 22:24
Medlem
efexor vid bipolär? känns lagom puckat
Citera
2015-08-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Finns det nån anledning till att du inte fått pröva höja lamotriginet? Jag är bipolär 2 och har 400 mg. Funkar antidepressiva mediciner låter det ju jättebra och i så fall finns det många olika stämningsstabiliserande och/eller antipsykotiska mediciner att kombinera med för att motverka hypomani.

Har inte träffat läkarn på ett tag men att höja lamictalet känns som en bra idé. Har bara hört att man blir lite seg i skallen av det vid högre doser. Vilket jag inte skulle vilja.

Dessutom vet jag inte övertygad att det skulle hjälpa mot tvången överhuvudtaget.
Citera
2015-08-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HpQ
Har inte träffat läkarn på ett tag men att höja lamictalet känns som en bra idé. Har bara hört att man blir lite seg i skallen av det vid högre doser. Vilket jag inte skulle vilja.

Dessutom vet jag inte övertygad att det skulle hjälpa mot tvången överhuvudtaget.

Jag har inte några biverkningar alls på 400 mg, det är individuellt. Hjälper mot tvånget tror jag tyvärr inte lamictal gör men om du har en medicin som motverkar hypomani kan du kombinera med antidepressiv medicin som kanske hjälper mot OCD. Hoppas du hittar en bra lösning.
Citera
2015-08-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Jag har inte några biverkningar alls på 400 mg, det är individuellt. Hjälper mot tvånget tror jag tyvärr inte lamictal gör men om du har en medicin som motverkar hypomani kan du kombinera med antidepressiv medicin som kanske hjälper mot OCD. Hoppas du hittar en bra lösning.

Jo tror inte att det kommer hjälpa mot tvången jag heller. Att höja lamictal kan vara bra då det i första hand har sin verkan på polära depressioner. Sen skulle jag personligen vilja pröva sätta in litium mot hypomanierna. Vill till varje pris undvika den kemiska lobotomeringen av neuroleptika. Hoppas också att det löser sig

Mvh
Citera
2015-08-20, 23:38
Medlem
Janusinfo.se säger följande om litium + efexor:
Risken för serotonergt syndrom ökar och eventuellt ökar även risken för hypomani/mani.
Lamotrigin och venlafaxin har inga interaktioner.
Citera
2015-08-22, 16:39
Medlem
lithionits avatar
det mest evidensbaserade alternativet i ditt fall torde vara quetiapin + ssri i högdos.
Citera
2015-08-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
det mest evidensbaserade alternativet i ditt fall torde vara quetiapin + ssri i högdos.

Ja det må va riktigt sant de du säger men eftersom jag är en riktigt neuroleptika pessimist är det inte det jag gärna tar. Vad är då en eventuell lösning som inte är neuroleptika baserad??

Mvh
Citera
2015-08-23, 15:23
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HpQ
Ja det må va riktigt sant de du säger men eftersom jag är en riktigt neuroleptika pessimist är det inte det jag gärna tar. Vad är då en eventuell lösning som inte är neuroleptika baserad??

Mvh

lamotrigin är ett alternativ, lamotrigin och litium går att kombinera.
Vilken medicinering som är optimal vid bipolär sjukdom skiljer sig dels beroende på typ men finns stora individuella skillnader i hur sjukdomen ter sig, för vissa är det till 95% depression, andra svänger mera i humöret, vissa får lättare hypomani eller mani.
Så medicineringen får styras utifrån vilka symptom man vill behandla och hur sjukdomen ser ut.

Förstår dina känslor inför neuroleptika, har själv aldrig provat något neuroleptika utöver theralen men har till 98% depressioner så av den anledningen har det inte varit så aktuellt. Om jag däremot skulle ha många och tätt förekommande hypomanier kanske neuroleptika skulle vara en nödvändigt ont.

Hur lång tid har du kvar i terapin? I din sits skulle jag nog avvakta medicinförändring om inte absolut nödvändigt för att du ska kunna utvärdera effekten av kbt. Om du blir för avtrubbad av medicinen så kan det resultera i att terapin inte får full effekt.

Så gå klart terapin först.

Tror nog ändå att SSRI skulle vara ett bättre val än venlafaxin i ditt fall, dels har ssri mindre risk för att ge överslag i hypomani och effekten på tvångstankar/tvångssyndrom är ytterst väl dokumenterad, evidensen för venlafaxin och ocd är inte så stark därav så har det inte godkänts på den indikationen (men givetvis kan det säkerligen hjälpa många)
Citera
2015-08-24, 16:40
Medlem
Seroquel Depot i kombination med någon SSRI kanske. Har hört att Cipralex ska vara den effektivaste SSRI mot just OCD. Annars är Abilify lite manidämpande, funkade bra i kombination med Lamotrigin för mig. Det är en relativt "snäll" neuroleptika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in