• 1
  • 2
2015-08-20, 14:46
Medlem
Adriadnes avatar
Hur stller ni er till att samsova med bebisen? Allts att sova i samma sng.. Jag vet att rekommendationerna frn socialstyrelsen sger att bebisar sover skrast i egen sng, men mitt barn (25 dagar gammal idag) vgrar att sova sjlv.. Enda sttet att f honom att sova i sin egen sng r att lta honom somna vid brstet och sova dr i typ 20 minuter s han verkligen sover tungt och sen frsiktigt lyfta ver honom och hoppas att han inte vaknar. Det verkar ocks bttre fr anknytningen att sova tillsammans, och det r ju mycket lttare och smidigare att amma p natten om han sover bredvid mig. Men risken fr pltslig spdbarnsdd verkar vara hgre fr barn som samsover... (Jag knner till vriga rekommendationer om samsovnibg som ingen alkohol eller nikotin, sova p rygg, frsiktighet med tcken och kuddar och inga glipor i madrassen osv..).

Jag r kluven! Vad tycker ni?
Citera
2015-08-20, 14:52
Medlem
Katzyns avatar
Jag har samsovit med bda mina barn frn start, men frsta frskte jag mer att f honom att sova i egen sng men med andra har det varit helt omjligt.

Har helt enkelt resonerat s att barnen mr bttre av att jag fr sova lite och r en ngorlunda fungerande individ (och att de sjlva fr sova fr den delen) n att jag r en fullstndig zombie som stndigt tappar saker, glmmer saker m.m.

Men sen har jag heller aldrig rkat lgga mig eller ntt annat p barnen i smnen, och det finns gott om plats i sngen. (Tar inte heller ngra mediciner, rker, dricker m.m som innebr kad risk).

tminstone med andra barnet har socialstyrelsens rekommendationer mest knts som ett hn faktiskt. "Lgg ner barnet i egen sng nr barnet ska sova"?!! HAHA! Den som skrev rekommendationen fr grna komma hem till oss och visa mig hur man fr mitt barn att sova d. Lgga ner henne i sngen gr ju utmrkt, men inte fan sover hon, hon skriker.
Citera
2015-08-20, 15:03
Medlem
Vi har samsovit med tminstone fyra av vra barn (mellan oss) och det har fungerat jttebra, men jag vill inte sga att det r lmpligt fr alla andra d det trots allt finns en del som sover tungt och som kanske inte mrker om de lgger sig p barnet, man fr gra en egen riskbedmning.

Risken finns dock att barnet blir kvar fr lnge, vi har fortfarande 3-ringen mellan oss..
Citera
2015-08-20, 15:48
Medlem
PaulPaljetts avatar
Vi gr det inte. Barnet lr sig frn brjan att sova sjlv. Visst r det kanske lite stk vid lggningen emellant, men det lser sig i regel med lite envishet med nappen alternativt en extraamning s barnet somnar vid brstet relativt omgende och man kan lyfta ver lite frsiktigt till sngen.
Citera
2015-08-20, 16:23
Medlem
Vi har 4 nu utflugna barn.. har aldrig haft problem med att dom fr sova sjlv,,, vad gr det om de skriker lite, klart dom fortstter skrika om de vet att man tar upp dom,,, ne lt dom vara,, man lr sej med tiden vilken sorts skrik det r.
Citera
2015-08-20, 18:25
Medlem
Milla-chans avatar
Fick barn fr 10 mnader sen. Kpte ett babynest och hade henne i den mellan oss i sngen. Funkade skit bra, iaf vid natt amningen. Nr vi flyttade va hon 6 mnader och fick eget rum. Har sovit dr sen dess. Funkade jtte bra 😊 s lt du den lille sova i sngen. Sklart inte om ni dricker alkohol eller sover alldeles fr vldsamt.
Citera
2015-08-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Vi har 4 nu utflugna barn.. har aldrig haft problem med att dom fr sova sjlv,,, vad gr det om de skriker lite, klart dom fortstter skrika om de vet att man tar upp dom,,, ne lt dom vara,, man lr sej med tiden vilken sorts skrik det r.

Det r korrekt, om man r ok med att de skriker efter nrhet s r det ALDRIG ngra problem att g barn att sova sjlv. De somnar till sist. Det r vl en frga om vad man prioriterar i sin uppfostran. Ordnung och att man fljer verhetens rekommendationer eller trygga barn.
Citera
2015-08-21, 09:34
Medlem
PunkRelles avatar
Ngra som postat verkar ha missat att barn r olika. Somliga gr att flytta nr de sover, andra vaknar vid minsta ljud eller rrelse. Vi har haft en som vi fick hlla fast i sngen under en tid fr att hon skulle komma till ro, en som knappt gjorde annat n sov under de fsta sex mnaderna och fortfarande vid 7 r sover bde djupt och lnge, samt en som i ver tv rs tid krvt att f sova med mamma (som nu nattar honom i hans sng, smyger drifrn och tvingas tillbaka vid 4 p morgonen d han vaknar och skriker).

Jag sger ungefr som Katzyn: Hitta ngot som fungerar fr er, s att bde barnet och frldrarna fr den smn som behvs.
Citera
2015-08-21, 10:10
Medlem
Klarabella79s avatar
Jag har "samsovit" med mina barn. Frst i vr sng men eftersom mina barn r som preopeller i sngen s lste jag problemet. Tog bort ena lngsidan av spjlsngen och hakade fast den i vr sng. D kunde barnen ligga/samsova med mig fast inte s ttt. Blev de oroliga s kunde de bara rulla till mig, ingen "vgg" emellan som gjorde de oroliga eller knna sig ensamma. Funkade jttebra, jag fick min smn och de fick sin trygghet att vi var nra. Blev de oroliga s la jag bara min hand p dom eller hll handen, utan ett staket emellan. mkt enklare ocks nr de vaknade p ntterna, s man slapp g upp ur sngen fr att trsta. Prova
Citera
2015-08-21, 10:11
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Hur stller ni er till att samsova med bebisen? Allts att sova i samma sng.. Jag vet att rekommendationerna frn socialstyrelsen sger att bebisar sover skrast i egen sng, men mitt barn (25 dagar gammal idag) vgrar att sova sjlv.. Enda sttet att f honom att sova i sin egen sng r att lta honom somna vid brstet och sova dr i typ 20 minuter s han verkligen sover tungt och sen frsiktigt lyfta ver honom och hoppas att han inte vaknar. Det verkar ocks bttre fr anknytningen att sova tillsammans, och det r ju mycket lttare och smidigare att amma p natten om han sover bredvid mig. Men risken fr pltslig spdbarnsdd verkar vara hgre fr barn som samsover... (Jag knner till vriga rekommendationer om samsovnibg som ingen alkohol eller nikotin, sova p rygg, frsiktighet med tcken och kuddar och inga glipor i madrassen osv..).

Jag r kluven! Vad tycker ni?

Min son var ocks s. Jag har skitit i vilket vad angr rekommendationer. Du knner vl sjlv om du sover tungt. Jag sov med min tjej och vr son frn han blev ftt och gr det fortfarande (han r 2 r). Om du r tjock och sover tungt, s kanske du br undvika det, men om du, som jag, r ganska medveten och vaknar ltt, s r det inget problem.
Citera
2015-08-21, 10:16
Medlem
Teleslingas avatar
Kan verkligen rekommendera ett babynest:
https://babynest.se/

Funkar lika bra i spjlsngen som tillflligt mellan frldrarna. Minskar kvvningsrisk och utgr en naturlig barrir mellan barnet och den oroligt sngsnurrande pappan.

Innan jag visste vad det var s var jag vldigt skeptisk. Faktum r att det fungerar vldigt bra. Vi har dessutom rest en del med baby och det r suvernt att, s att sga, ha med sig barnets sng, utan att behva krngla med otympliga resespjlsngar. Barnet knner igen sig med dofter etc.

S kp ett babynest (nej, jag fr inte betalt av tillverkaren tyvrr)!
Citera
2015-08-21, 16:10
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Kan verkligen rekommendera ett babynest:
https://babynest.se/

Funkar lika bra i spjlsngen som tillflligt mellan frldrarna. Minskar kvvningsrisk och utgr en naturlig barrir mellan barnet och den oroligt sngsnurrande pappan.

Innan jag visste vad det var s var jag vldigt skeptisk. Faktum r att det fungerar vldigt bra. Vi har dessutom rest en del med baby och det r suvernt att, s att sga, ha med sig barnets sng, utan att behva krngla med otympliga resespjlsngar. Barnet knner igen sig med dofter etc.

S kp ett babynest (nej, jag fr inte betalt av tillverkaren tyvrr)!
Hller med, grymt bra produkt. Vi hade en sdan till frsta barnet, det gjorde dessutom att jag sov bttre eftersom jag slapp noja ver att rulla p ungen i smnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in