2015-08-21, 10:27
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
TS lser in sin egen vrldsbild i PO:s uttalande och hela trden blir till ngot slags svagbegvningsbevis fr en del av FB:s medlemmar....

Vad PO varnar fr r en utveckling dr folk tar sin tilltro till propagandistiska organ och att en sdan utveckling - GIVETVIS - r ett hot mot yttrandefriheten, eftersom just propagandistiska organ, av frsteliga skl, jobbat fr att vinkla vrlden och sikterna efter sin skdning.

S - nu kan ni brja rapa om att SVT och gammelmedia redan gr samma sak...

Nix. Det r klart att PO utrycker sig litet vagt och glidande - det gr mnga i dagens slimmade detattklimat - men det r ingen tvekan om t vilket hll han pekar. Han antyder att om folk envisas med att vlja bort de fina vanliga (dags)tidningarna (tnk DN, kvllstidningarna, Sydsvenskan, GP m fl) och istllet vnder sig till alternativa medier (i frsta hand p ntet) fr att f veta mer och fr att sjlva bilda sig en uppfattning nr det hnder ngot - och om de inte lyssnar p PO och andra inom politik och mainstreammedia som kallar all alternativmedia fr hatsajter" - d kan det bli frga om att anvnda specialregler och politiskt motiverade rttegngar, distributionshinder, PON-fllningar etc fr att stoppa de dringa andra sajterna som konkurrerar med MSM, och som inte anses trevliga.

Naturligtvis kommer det inte att kallas "specialregler", "juridiska finter" och "politiskt motiverad begrnsing av tryckfriheten" i s fall men det r just detta Sigvardsson antyder.

Vad r att sga om detta? Jo,

1) Det r inte ngon uppgift fr PO eller fr domstolarna att sitta och ranka vilka medieaktrer som r fina eller fula, goda, snlla eller onda. Det *enda* de ska diskutera r enskilda anmlda vertrdelser eller tydligt tveksamma publiceringar. Infr lagen, PO och hela midevitten r DN:s chef, Bo Cavefors och Curt H:son baske mig likstllda, s lnge inte ngon av dem r flld fr brott eller dlig publicistisk sed vid den publicering det handlar om - och ven efter en dylik fllning handlar det bara om det enskilda fallet, inte om att giftstmpla vissa aktrer verlag. Vi ska inte ha domstolar eller PO-granskningar som rangordnar olika utgivare efter en smakskala.

2) Tryckfriheten kan inte knuffas t sidan av ngra lst formulerade regler eller rekommendationer om att folk inte ska behva knna sig krnkta eller att tidningar, websajter osv inte fr ge uttryck fr "obehagliga vrderingar" i strsta allmnhet.

3) De flesta som lser bloggar, nttidningar med non-standard politiska orienteringar (t ex Fria Tider eller Motpol-bloggen) kper skert inte allt som str dr, och detta inkluderar utbrott av tufft sprkbruk eller s k "nthat" ven om dessa kan vara igonenfallande. Rtten att gra sitt eget urval av vad man lser och skapa sig sin egen bild r en grundlggande demokratisk rttighet, inget mindre.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-08-21 kl. 10:30.
Citera
2015-08-21, 10:32
Medlem
AlfaQhards avatar
Den korta versionen kan sammanfattas som "din sikt r fel och min r rtt. Efftersom du har fel sikt i mina gon ska jag straffa alla som inte tycker dom jag"
Citera
2015-08-21, 10:37
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Traditionell journalistik prglas av en vilja att frutsttningslst ska efter sanningen och gra det s gott det gr

Att folk vnder sig till alternativa medier innebr bara ett problem fr dem som har verkligheten som fiende. Om nu PO eller ngon annan godhetsapostel visste att de talade sanningen s skulle de inte ha ngra problem med att folk sker sig till alternativa kllor.

Kruxet r dock att de vet att de ljuger, frvrnger & mrkar, och vill drfr inom demokraturens ramar inskrnka alternativa medier s att gammelmedia kan fortstta gna sig t uppvigling till folkmord och desinformering till allmnheten.
Citera
2015-08-21, 11:02
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
TS lser in sin egen vrldsbild i PO:s uttalande och hela trden blir till ngot slags svagbegvningsbevis fr en del av FB:s medlemmar....

Vad PO varnar fr r en utveckling dr folk tar sin tilltro till propagandistiska organ och att en sdan utveckling - GIVETVIS - r ett hot mot yttrandefriheten, eftersom just propagandistiska organ, av frsteliga skl, jobbat fr att vinkla vrlden och sikterna efter sin skdning.

S - nu kan ni brja rapa om att SVT och gammelmedia redan gr samma sak...

Du menar allts att alla i trden missfrsttt PO:s uttalande p grund av svag begvning? Det lter inte speciellt troligt. Kan det mjligtvis vara s att herrn sjlv har lite bristande begvning?
Citera
2015-08-21, 11:03
Medlem
tuffkatts avatar
"Pressombudsmannen Ola Sigvardsson r bekymrad ver att svenskar vnder sig till sajter som drivs av politiska motiv i stllet fr journalistiska ambitioner."

Haha, vilket fantastiskt pstende. Hur kan man mena att ngon form av media idag drivs utan politiska motiv? Vra strsta kvllstidningar samt public service r ju genompolitiserat.

"Journalistiska ambitioner", stor humor.
Citera
2015-08-21, 11:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Som sagt, hyckleriet r grnslst!

Citat:
Pressombudsmannen Ola Sigvardsson r bekymrad ver att svenskar vnder sig till sajter som drivs av politiska motiv i stllet fr journalistiska ambitioner.

Att PO r bekymrad skiter jag hgaktningsfullt i, men samtidigt blir jag sjlv aningen bekymrad ver att PO tycks leva i ngonslags parallellt universum. Menar karlsloken p fullt allvar att SVT, SR, DN, SvD, AB och Expressen inte skulle drivas av politiska motiv!?

Saken r den att visst, sjlvfallet r "alternativmedia" s som AP, FT, Exponerat, etc. vinklade i sin rapportering, men dessa sidor har ven uppsttt som en konsekvens av "gammalmedias" egen vinkling.
Citera
2015-08-21, 11:10
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Som sagt, hyckleriet r grnslst!

Att PO r bekymrad skiter jag hgaktningsfullt i, men samtidigt blir jag sjlv aningen bekymrad ver att PO tycks leva i ngonslags parallellt universum. Menar karlsloken p fullt allvar att SVT, SR, DN, SvD, AB och Expressen inte skulle drivas av politiska motiv!?

Saken r den att visst, sjlvfallet r "alternativmedia" s som AP, FT, Exponerat, etc. vinklade i sin rapportering, men dessa sidor har ven uppsttt som en konsekvens av "gammalmedias" egen vinkling.

Du fr tnka p att "politiska motiv" i det hr fallet frmodligen syftar p ngon form av koppling till ett visst parti eller ideologi. Det blir d ganska naturligt att se gammelmedia som politiskt obundna. Sanningen r ju dock att de r svurna till PK-ideologin, vilket gr att de i allra hgsta grad r politiskt drivna, ven om de inte inser det sjlva.
Citera
2015-08-21, 11:12
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Traditionell journalistik prglas av en vilja att frutsttningslst ska efter sanningen och gra det s gott det gr. De hr andra sajterna knnetecknas av att de har en politisk agenda, sger Ola Sigvardsson.
Haha!

SVT/SR r ju en enda stor siktsmaskin fr den rdgrna srjan.

Ola Sigvardsson tror allts p fullt allvar att journalisterna p de statliga mediafretagen letar efter sanningen? En majoritet av dem drar ronen t sig och byter spr s fort det inte finns ngon vit man att skylla p.
Citera
2015-08-21, 11:13
Medlem
Sweeper80s avatar
Ja, fr kommunistiska tidningar har ju inga politiska motiv; Ola Sigvardsson, din vidrige hycklare!

Ja, Ola Sigvardsson, jag tycker att ditt hyckleri gr att du verkar att vara en vidrig person och det mste jag f ha rtt att uttrycka, precis som att du mste f ha rtt att uttrycka att jag verkar att vara en vidrig person, skulle du rka tycka det!
Citera
2015-08-21, 11:20
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nix. Det r klart att PO utrycker sig litet vagt och glidande - det gr mnga i dagens slimmade detattklimat - men det r ingen tvekan om t vilket hll han pekar. Han antyder att om folk envisas med att vlja bort de fina vanliga (dags)tidningarna (tnk DN, kvllstidningarna, Sydsvenskan, GP m fl) och istllet vnder sig till alternativa medier (i frsta hand p ntet) fr att f veta mer och fr att sjlva bilda sig en uppfattning nr det hnder ngot - och om de inte lyssnar p PO och andra inom politik och mainstreammedia som kallar all alternativmedia fr hatsajter" - d kan det bli frga om att anvnda specialregler och politiskt motiverade rttegngar, distributionshinder, PON-fllningar etc fr att stoppa de dringa andra sajterna som konkurrerar med MSM, och som inte anses trevliga.

Naturligtvis kommer det inte att kallas "specialregler", "juridiska finter" och "politiskt motiverad begrnsing av tryckfriheten" i s fall men det r just detta Sigvardsson antyder.

Intressant. Har du ngot konkret exempel i PO:s uttalande som du menar stder don tes? Jag ser den nmligen inte.
Citera
2015-08-21, 11:29
Medlem
Citat:
Pressombudsmannen Ola Sigvardsson r bekymrad ver att svenskar vnder sig till sajter som drivs av politiska motiv i stllet fr journalistiska ambitioner.

Traditionell journalistik prglas av en vilja att frutsttningslst ska efter sanningen och gra det s gott det gr. De hr andra sajterna knnetecknas av att de har en politisk agenda, sger Ola Sigvardsson.
Vilket jvla skitsnack. PO ltsas inte om att SVT och MSM vinklar och frvrider verkligheten fr att det ska passa deras verklighet. Det r ingen slump att MP undgr all kritisk granskning (tminstone innan de ingick i regeringen, men ven efter valet har MP-skandalerna blst ver mrkligt fort), samtidigt som 42 (!) % av journalisterna vid MSM rstar p MP.

http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1...ken-kap-13.pdf
https://www.tns-sifo.se/media/508075...2014-04-04.pdf
Citera
2015-08-21, 11:50
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Hyckleriet i den hr artikeln frn SVT tar priset:

Mellan raderna propagerar pressombudsmannen fr begrnsad yttrandefrihet. Jo just det gr han.

Det hr frklarar ju perfekt bde politikerfraktet och det lga frtroendet fr journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in